بورس کالا آماده پذیرش خودرو/محصولات صنعتی قابل معامله به عنوان گواهی سپرده

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم با بیان اینکه یکی از ماموریت های بورس کالا تبدیل معاملات فیزیکی به معاملات اوراق بهادار است، گفت: در ایجاد اوراق بهادار برای محصولات صنعتی مشکلات زیادی وجود داشت، اما در نهایت مشکلات زیادی وجود داشت. اتفاق افتاده است و خوشحالیم که با وجود همه مشکلات بالاخره در محصولات صنعتی به این مهم دست یافتیم.

وی با بیان اینکه بورس کالا فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است، افزود: با این حال در حال نزدیک شدن به معامله 50 میلیونی در این بازار هستیم و بیشتر محصولات صنعتی و پتروشیمی در فضای شفاف معامله می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به موضوع قیمت گذاری دستوری گفت: وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای است که حساسیت به دارایی های فیزیکی به ویژه مواد اولیه کارخانه ها وجود دارد اما فضای کالا. مبادله به گونه ای است که محصول به تولیدکننده و فضای رقابتی می رسد. «قیمت گذاری وجود دارد.

عشقی ادامه داد: اگرچه ممکن است تناقضاتی وجود داشته باشد اما به نظر من این تناقضات به خوبی مدیریت می شود و همه معاملات شفاف و قابل مشاهده است.

وی در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا گفت: عرضه سیمان در بورس کالا در عرضه صنعتی هم با چالش های متناوب و هم با چالش های متناوب مواجه است، اما اکنون با افزایش عرضه با تلاش و برنامه ریزی وزارت صمت، انحصار خرید است. این محصول از بین رفته است دسترسی به محصولات آسان و انحصار در خرید شرکت های سیمان حذف شده است.

محصولات صنعتی به عنوان گواهی سپرده معامله می شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: موضوع لغو مالیات معاملات با گواهی سپرده کالاهای صنعتی در حال پیگیری است و بهتر است محصولات صنعتی به عنوان گواهی سپرده معامله شود.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به اینکه یکی از محصولات بنگاه های بسیار کوچک یراق آلات است، گفت: با توجه به اینکه عرضه یراق آلات در تناژ پایین در معاملات فیزیکی امکان پذیر نبود، بنابراین با ارائه گواهی سپرده آن خرید کوچک امکان پذیر است به مصرف کنندگان بدهید.

عشقی گفت: مس در ابتدای بورس کالا در این بازار عرضه شد اما موفقیت آمیز نبود. اما این بار امیدواریم با مدلی که تعریف شده موفق شویم. همچنین گواهی سپرده در میلگرد باعث می شود خریداران خرد قادر به خرید میلگرد باشند.

آماده هستیم تا تحویل خودرو در بورس کالا را نهایی کنیم

وی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: امیدواریم عرضه خودرو در بورس به ویژه خودروهایی که شامل قیمت گذاری تکلیفی نمی شوند کاهش یابد و لیست خودروهایی که شامل قیمت گذاری دستوری هستند کاهش یابد. . برای رقابتی شدن قیمت؛ «سیاست گذاری بر عهده وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار است و بورس کالا آماده پذیرش خودرو است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره راه اندازی رینگ صادراتی محصولات نیز گفت: امیدواریم رینگ صادراتی بورس کالا علاوه بر فرآورده های نفتی، محصولات بیشتری از جمله زعفران و فرآورده های صنعتی عرضه کند.

عشقی ابراز امیدواری کرد بورس کالا با همین روند به رشد خود ادامه دهد. ما همچنین آماده اصلاح ابزارها و پیشنهادات جدید هستیم تا با قوانین مطابقت داشته باشند و به شرکت ها کمک کنیم تا دسترسی آسان به مواد و البته فروشندگان محصولات خود را با قیمت های رقابتی به فروش برسانند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره راه اندازی رینگ صادراتی محصولات نیز گفت: امیدواریم رینگ صادراتی بورس کالا علاوه بر فرآورده های نفتی، محصولات بیشتری از جمله زعفران و فرآورده های صنعتی عرضه کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید