بوکس قلاب چپ از ایران به المپیک!/ رینگ بوکس در باتلاق حکمرانی


ساعت: 10:22
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1919463

بوکس با اخطار IOC در آستانه اخراج از المپیک بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بوکس بار دیگر در آستانه حذف و محرومیت از المپیک است. رشته ای که از دیرباز یکی از نمادهای المپیک به شمار می رفت اما مشکلات مدیریتی و نفوذ مافیا در این رشته، بقای این رشته را در المپیک تهدید جدی کرد.

بوکس ممکن است به دلیل مشکلات حاکمیتی در این ورزش از المپیک 2024 پاریس حذف شود. بوکس کمیته بین المللی المپیک (IOC(تهدید به اخراج از پاریس 2024 که نشان دهنده تشدید اختلافات فزاینده او با انجمن بین المللی بوکس است)IBA) و عمر کرملوف رئیس آن است. این دومین بار است که این اتفاق برای این زمین می افتد.

تصمیمات بد مدیریتی، مشکلات و مسائل مالی، داوری از پیش تعیین شده در مسابقات بین المللی و … همه مواردی بود که در سال های گذشته به عنوان تخلفات فدراسیون جهانی بوکس عنوان می شد تا اینکه IOC در سال 2019 IBA به – این بار با نام آیبا معلوم بود – او از المپیک محروم شد.


IOC با این اقدام وی تایید کرد که در برخی مسابقات بوکس داوران خطا می کنند و در یک بازی گانگستری نتیجه را تعیین می کنند. ولی با این حال IOC او مسابقات بوکس را در المپیک 2020 توکیو برگزار کرد، اما اکنون به نظر می رسد تصمیم گرفته است این رویداد را از المپیک 2024 پاریس کنار بگذارد.


IOC قبلاً این ورزش را از المپیک 2028 لس آنجلس حذف کرد و اکنون هشدار می دهد که ممکن است از بازی های 2024 پاریس نیز حذف شود.

بوکس از سن لوئیس 1904 به جز استکهلم 1912 که این ورزش در سوئد ممنوع شد، بخشی از برنامه المپیک بوده است، اما به نظر می رسد که این رشته به زودی به دلیل نقض گسترده و سیستماتیک از المپیک حذف خواهد شد.

بوکس کمیته بین المللی المپیک (IOC).IOC) تهدید به حذف از بازی های المپیک 2024 پاریس است که نشان دهنده گسترش اختلافات بین IOC با اتحادیه بین المللی بوکسIBA) و رهبر روس آن عمر کارملوف است.

در ابتدای پاییز امسال و با تشدید جنگ بین روسیه و اوکراین در حالی که تمامی فدراسیون های جهانی در رشته های مختلف ورزشی حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس در مسابقات بین المللی را ممنوع کرده بودند، فدراسیون جهانی بوکس تصمیم عجیبی گرفت. به همراه عمر کرملوف، رئیس روس فدراسیون جهانی بوکس (IBAوی در حمایت از ورزشکاران کشورش مجوز حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس در مسابقات جهانی را صادر کرد و این امر خشم نهادهای بین المللی از جمله IOC تحریک شده است

در حال حاضر با گذشت تقریبا 3 ماه این اقدام توسط فدراسیون جهانی بوکس، کمیته بین المللی المپیک (IOC) اعلام کرد که احتمال حذف بوکس از المپیک 2024 پاریس افزایش یافته است.

اوایل این ماه، یک قرارداد چند میلیون دلاری تمدید شد IBA با تامین‌کننده انرژی دولتی روسیه گازپروم، در حالی که روسیه تحت تحریم‌های جهانی قرار دارد، این موضوع به این داستان دامن زده است. همچنین کمیته بین المللی المپیک از قرارداد چند میلیون دلاری جدید IBA گازپروم به هیچ وجه از تامین کننده انرژی دولتی روسیه و همچنین کرملین راضی نیست IOC تهدید کرد که به رقبای خود اجازه رقابت بین المللی را نخواهد داد.

از سوی دیگر ماجرای انتخابات فدراسیون جهانی نیز تایید می شود IOC نیست. IBA او در دومین کنگره فوق‌العاده خود در سپتامبر، علیرغم دادگاه داوری ورزش، از شرکت بوریس فن در وورست هلندی مقابل کرملین جلوگیری کرد.CAS) حکم داد که این نامزد هلندی باید اجازه شرکت در انتخابات را داشته باشد IBA جمله CAS قبول نکرد

کمیته بین المللی المپیک در بیانیه ای آخرین تصمیمات اتحادیه بین المللی بوکس را اعلام کردIBA) می تواند منجر به حذف بوکس از المپیک پاریس شود.

کمیته بین المللی المپیک در بیانیه ای اعلام کرد: آخرین کنگره IBA این یک بار دیگر نشان داد که آنها واقعاً به ورزش بوکس و بوکسورها علاقه ندارند و فقط به فکر قدرت خود هستند. تصمیمات و استدلال ها برای دور نگه داشتن بوکسورها از المپیک و مسابقات انتخابی قابل درک نیست. همچنین دوباره پیدا شد که IBA می خواهد به گذشته از IOC در سال 2019، او با مسائل جدی مدیریتی منحرف شد.


IOC وی در ادامه اظهارات خود نوشت: اراده ای برای درک مشکلات واقعی وجود ندارد، بلکه برعکس تمدید قرارداد اسپانسری با گازپروم به عنوان تنها اسپانسر اصلی است. IBA این نگرانی ما را تقویت می کند. IBA او هنوز با شرکتی مرتبط است که تا حد زیادی تحت کنترل دولت روسیه است. نگرانی ها همچنین شامل پردازش اخیر این تصمیم است CAS که منجر به انتخابات ریاست جمهوری جدید نشد، بلکه تنها رای به عدم برگزاری انتخابات بود.

کمیته بین المللی المپیک باید همه این موارد را در هنگام تصمیم گیری بیشتر در نظر بگیرد، که می تواند شامل لغو حضور بوکس در المپیک 2024 پاریس باشد.

عمر کرملوف، رئیس IBA آنها ادعا می کنند که تمام اصلاحاتی را که کمیته بین المللی المپیک از آنها خواسته انجام داده اند. در مجمع جهانی بوکس دو هفته پیش در ابوظبی، کرملین این را گفت IBA چیزی IOC او از آنها خواست تا این کار را انجام دهند و به آنها هشدار داد که دیگر هیچ دخالتی را نمی پذیرند. او، زمانی که صحبت از IOC او به نمایندگان گفت: به ما چیزها را دیکته نکنید، به ما نگویید چگونه زندگی کنیم.

اکنون گروه ضربت بوکس IOC که این ورزش را در توکیو 2020 اداره کرد، به عنوان مسئول پاریس 2024 معرفی شد.

در حالی که وضعیت بوکس در عرصه بین المللی با تهدیدات و خطراتی مواجه است و احتمال حذف این رشته از المپیک وجود دارد، وضعیت بوکس در داخل کشور مبهم و پیچیده شده است و اگر بدتر از بین المللی نباشد. وضعیت، بهتر نیست. پناهگاه حسین توری رئیس فدراسیون بوکس به همراه دو بوکسور جوان در مسابقات جوانان جهان اتفاقی غافلگیرکننده بود که در این رشته با چالش جدی مواجه شد. در تاریخ ایران سابقه نداشت که رئیس فدراسیون پناهنده شود. تصمیم حسین ثوری این منطقه را بیش از گذشته تحت فشار قرار داده است.

واکنش وزارت ورزش به این اتفاق عجیب، تعیین سرپرست این دوره بود اما بدیهی است که این دوره جذاب و المپیکی به دلیل اتفاقات اخیر تحت فشار است.

علیرضا ستاکی، مربی ارشد تیم ملی بوکس در این خصوص می گوید: به هر حال اتفاقاتی که در چهار سال گذشته از سال 2018 تا کنون رخ داد باعث رونق بوکس ایران شد. اما متأسفانه با اتفاقاتی که سال گذشته پس از انتخابات رخ داد، خودزنی ها به صورت خودجوش آغاز شد و بوکس به چالش کشیده شد و بدترین آن، رفتن حسین ثوری، سرپرست فدراسیون بود.

وی افزود: این اتفاقات زندگی همه را تباه کرده است. اکنون به رکود بازگشته ایم که امیدوارم این روزها هر چه زودتر بگذرد و به مسیر خود برگردیم.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت تیم ملی چگونه است؟ وی تصریح کرد: با آمدن حسینی از من به عنوان سرمربی تیم ملی برنامه خواست و من برنامه هایم را ارائه کردم. شرایط استخدام را گفتم و منتظرم بگویند قرارداد جدید چه می شود. با آقای حسینی و سایر مدیران ورزشی در مورد شرایط و ضوابط استخدام صحبت کردیم. فعلاً مهم این است که بوکس از باتلاق فعلی بیرون آمده و این جوانان که امیدشان به این ورزش است، در حال ساختن آینده خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید