بیانیه وزارت امور خارجه در نشست غیررسمی شورای امنیت علیه ایران


ساعت: 12:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۳
کد خبر: 1908303

وزارت امور خارجه در خصوص برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران به درخواست آمریکا و آلبانی بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه در خصوص برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران به درخواست آمریکا و آلبانی بیانیه ای صادر کرد.


در این بیانیه آمده است:

برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به بهانه بررسی وقایع اخیر ایران که به درخواست آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. و آلبانی به عنوان اعضای شورای مذکور مصداق بارز سوء استفاده دولت است و آمریکا از سازوکارهای بین المللی برای اهداف غیرقانونی و مداخله جویانه خود در امور داخلی کشورهای مستقل آگاه است.

این نشست که با استقبال خوبی از سوی کشورهای عضو سازمان ملل مواجه نشد، تنها سفرای آمریکا و آلبانی در سطح سفیران حضور داشتند. اما آمریکا غیر متمدنانه و غیردموکراتیک و بر خلاف روال معمول، به جز خود و چند مهمان آشنا و چند کشور متحد، اجازه سخنرانی به شخص یا کشور دیگری را که عضو امنیت نبود، نداد. شورا!

اقدام نماینده آمریکا در این نشست برای جلوگیری از سخنرانی و قرائت بیانیه نمایندگان 19 کشور عضو گروه موسوم به منشور دوستان سازمان ملل متحد در حمایت از جمهوری اسلامی ایران نشان داد که دولت آمریکا، حتی در سازمان ملل، یک دیکتاتوری رسانه ای علیه دولت های ایران است که به طور مستقل استفاده می شود.

این نشست بار دیگر ثابت کرد که تداوم سوء استفاده آمریکا از سازوکارهای بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه دارد و متأسفانه مفاهیم والایی مانند حقوق بشر ابزاری برای اعمال فشار سیاسی علیه دولت های مستقل و استانداردهای دوگانه است. . ، آشکارا اعمال می شود.

مایه تاسف است که دولت آمریکا اساس اصلی ایجاد و فعالیت سازمان ملل یعنی چندجانبه گرایی و همکاری بین المللی را تحریف کرده و از سازوکارهای موجود در سازمان ملل برای منافع بلندپروازانه سیاسی خود و مقابله با سوء استفاده های دولت های مستقل بیش از حد استفاده کرده است. .

اگر نگاهی اجمالی به کارنامه حقوق بشری دولت آمریکا بیندازید، می توان دریافت که واشنگتن هیچ گاه دغدغه حقوق بشر در جهان را نداشته و همواره از آن برای پیگیری اهداف سیاسی خاص استفاده کرده است. نمونه ای از این سوء استفاده و نگاه ابزاری آمریکا به حقوق بشر را می توان در این نشست غیررسمی شورای امنیت مشاهده کرد.

اگرچه آمریکا در برگزاری این نشست ضد ایرانی نتوانست به اهداف نامشروع خود دست یابد، اما جمهوری اسلامی ایران اقدامات آمریکا در برگزاری این نشست ضد ایرانی را دخالت در امور داخلی یک کشور مستقل می داند. عضو سازمان ملل متحد.این گونه اقدامات آشکارا نقض منشور سازمان ملل متحد و اصول حقوق بین الملل است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد سوء استفاده آمریکا از سازمان ملل متحد و مفهوم والای حقوق بشر و تلقی آن به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی و مداخله جویانه، تلاش های مستمر این کشور برای ایجاد بی ثباتی در ایران را به شدت محکوم می کند.

دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی، آموزه‌های عالی اسلام و ارزش‌های فرهنگی و تمدنی ایرانیان، همواره متعهد به ترویج و حمایت از حقوق بشر و اجرای تعهدات پذیرفته‌شده حقوق بشری خود در حقوق بین‌الملل بوده است. و بر حق تشکیل اجتماعات مسالمت آمیز مطابق با قوانین و مقررات داخلی تاکید شده است.

در این راستا، مداخله خارجی و کمپین‌های رسانه‌ای مخرب که برای تحریک و ترویج خشونت و ترویج بی‌نظمی در ایران استفاده می‌شود، به شدت محکوم می‌کند و از تأثیر منفی این اقدامات خشونت‌آمیز و ترویج ترور بر صلح و امنیت بین‌المللی نگران است.

دیدگاهتان را بنویسید