بیانیه وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت موبایل دو برابر شده است

بیانیه وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت موبایل دو برابر شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سایت اسپیدتست سایتی است که هر ماه سرعت اینترنت موبایل و ثابت همه کشورها را اعلام می کند و از ابتدای دولت تاکنون سرعت اینترنت موبایل تقریبا دو برابر شده است.

عیسی زارع پور در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه الکامپ در جمع خبرنگاران درباره سرعت اینترنت و اطلاع از سایت تست سرعت گفت: این سایت سایتی است که هر ماه سرعت اینترنت موبایل ثابت و همراه همه کشورها را 18 اعلام می کند. مگابیت در ثانیه، اکنون 35.6 است و این نسبت به دولت اول تقریبا دو برابر است.

و افزود: البته اینترنت ثابت به دلیل اینکه 10 سال است روی آن سرمایه گذاری نشده، کمی رشد کرده است. این هدف پروژه توسعه فیبر نوری برای خانه های تجاری است و سرعت مورد نظر ما 1000 مگابیت بر ثانیه است. در حال حاضر پروژه فیبر نوری در 100 شهر راه اندازی شده است و انشالله تا پایان دولت به 20 میلیون خانوار این خدمات را ارائه خواهیم داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اقدامات لازم در حوزه تجارت الکترونیک گفت: یکی از بسترهای اصلی توسعه تجارت الکترونیک، توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور است. در حال حاضر ما در وزارت ارتباطات به دنبال ارائه زیرساخت های پرسرعت، با کیفیت و ایمن برای دورافتاده ترین مناطق روستایی برای مردم عزیز هستیم که بستری برای کسب و کار اینترنتی، اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیکی فراهم کند.

زارع پور تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به 92 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه وصل شده اند و حدود 4 هزار و 300 روستا نیز در 21 ماه گذشته وصل شده اند که می توان گفت معادل چهار سال گذشته است. انشاءالله تا پایان امسال همه روستاهای بالای 20 خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهیم کرد تا این ظرفیت ایجاد شود که هرکسی در دورافتاده ترین روستا بتواند از بسترهای داخلی برای خرید و فروش استفاده کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه موضوع اکسپو امسال آینده بهتر اقتصاد دیجیتال است، ادامه داد: دولت در برنامه هفتم توسعه بسته خوبی را برای آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال در نظر گرفته است. پیش بینی می شود سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور که حدود 7.8 درصد است به 15 درصد برسد. دولت برای رسیدن به این افق، برنامه منسجمی را در برنامه هفتم توسعه ارائه کرده است و این یکی از سرفصل های اصلی برنامه هفتم توسعه اقتصاد دیجیتال است.

زارع پور تاکید کرد: در آنجا مقرر شد وزارت ارتباطات ظرف مدت شش ماه سند توسعه اقتصاد دیجیتال کشور را در قالب مصوبات شورای عالی فضای مجازی تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد. تمامی نهادهای کشور موظفند طرح هوشمندسازی، تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال را در اولین سال اجرای برنامه آماده کنند. از شهریور ماه سال جاری تا شهریور سال آینده و به تصویب هیات وزیران برسد. .

به گفته وی، در این برنامه گفته شده است که باید به فناوری های جدید مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا توجه کنند. در صنعت، معدن، کشاورزی و پزشکی مجبور به استفاده از فناوری های جدید شدند. وزارت ارتباطات نیز موظف است زیرساخت های لازم را برای این کار فراهم کند. همچنین سایر وزارتخانه ها مانند آموزش، علوم و کار موظف شدند طرح ملی توسعه حمایت های لازم از اقتصاد دیجیتال را ظرف مدت شش ماه تصویب کنند.

وی بیان کرد: در مجموع بسته خوبی اندیشیده شده است و همچنین ایجاد مرکز تحول دیجیتال و نوآوری در دستگاه های اجرایی پیش بینی شده است.

زارع پور درباره همکاری های بین المللی توضیح داد: یکی از راهبردهای ما برای توسعه اقتصاد دیجیتال ایجاد بازاری برای محصولات با طیف وسیعی از سخت افزار، نرم افزار و حتی پلتفرم است. جوانان ایرانی اقدامات زیادی انجام داده اند و ما ظرفیت صادرات محصولات و خدمات فنی و مهندسی را داریم. در 6 ماه گذشته بیش از 200 میلیون دلار قرارداد بین شرکت های ایرانی و خارجی منعقد شده است و ما این مسیر را دنبال می کنیم تا زمینه صادرات محصولات فنی و مهندسی بر اساس ارائه شده توسط دولت فراهم شود. همچنین در تیرماه نشست وزیران اعضای اکو در تهران برگزار خواهیم کرد و از وزرای ارتباطات برخی کشورها دعوت شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به اندازه نیاز پهنای باند بین المللی ارائه می کنیم. روز جمعه ظرفیت 2.5 ترابیت بر ثانیه کشور قطع شد اما به دلیل اینکه ظرفیت اینترنت کشور را 3 برابر کردیم، بلافاصله تعویض شد. بنابراین هر چه کشور نیاز داشته باشد از پهنای باند داخلی گرفته تا خارجی، قطعا آن را تامین می کنیم و این وظیفه ماست.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ما در وزارت ارتباطات در تلاش هستیم تا زیرساخت های ارتباطی کشور را توسعه دهیم و بهترین ها را برای استارت آپ ها فراهم کنیم و با هرگونه اختلال مخالفیم و اجازه کوچکترین خللی در شبکه ارتباطی کشور نخواهیم داد و تلاش می کنیم. هر روز در این منطقه

زارع پور در نهایت گفت: نظر فنی ما در وزارت ارتباطات این است که برخی از بسترها رفع فیلتر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید