بیانیه گروه 7: برجام مفیدترین راه حل برای مشکل هسته ای ایران است

بیانیه گروه 7: برجام مفیدترین راه حل برای مشکل هسته ای ایران است

رهبران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت در بیانیه پایانی خود در هیروشیما تاکید کردند که برجام مفیدترین راه حل دیپلماتیک برای مشکل هسته ای ایران است.

سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت (G7) در نشست بیانیه پایانی خود در شهر هیروشیما در خصوص فعالیت های هسته ای کره شمالی، جنگ در اوکراین و برنامه هسته ای ایران و چین اظهاراتی را بیان کردند. ژاپن.

به گزارش خبرگزاری روسی “اسپوتنیک”، رهبران گروه 7 در ابتدای نشست خود در هیروشیما وعده دستیابی به “جهانی بدون سلاح هسته ای با امنیت کامل برای همه” را دادند.

بر اساس این گزارش، اولین سند رهبران گروه 7 با تمرکز بر خلع سلاح هسته ای، روسیه را به “لفاظی غیرمسئولانه هسته ای، تضعیف سیستم های کنترل تسلیحات و تلاش برای استقرار سلاح های هسته ای در بلاروس” و چین به “تسریع در ساخت زرادخانه هسته ای” متهم کرده است. بدون شفافیت،» او متهم کرد.

با این حال، رهبران گروه 7 در بیانیه خود گفتند که رویکردهای سیاسی گروه 7 علیه چین و پیشرفت اقتصادی آن نیست.

از سوی دیگر، رهبران گروه ۷ همچنان تاکید کردند که برای «ترک کامل، قابل راستی‌آزمایی و غیرقابل برگشت» برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک کره شمالی کار می‌کنند.

وزرای دارایی گروه 7 پیشتر در نشست خود علیه برنامه هسته ای ایران انتقاد کرده بودند و این بار در نشست هیروشیما جمهوری اسلامی ایران را به ایجاد تنش هسته ای متهم کردند و از تهران خواستند که «تنش های هسته ای خود را متوقف کند».

رهبران گروه 7 همچنین در بیانیه پایانی خود برجام را مفیدترین راه حل دیپلماتیک برای مشکل هسته ای ایران توصیف کردند.

کشورهای غربی با وجود اینکه می‌گویند در چارچوب برجام می‌خواهند به توافق برسند، چند ماهی است که عضو برجام هستند، اما از هر فرصتی به‌ویژه ناآرامی‌های اخیر در ایران استفاده می‌کنند تا مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران را از مسیر خارج کنند. و در مسیر رسیدن به توافق برجام، برجام را خراب کردند.

رسانه ها امروز گزارش دادند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز برای شرکت در نشست گروه ۷ وارد هیروشیما شده است.

همانطور که گزارش شد، رهبران گروه 7 در بیانیه پایانی تاکید کردند که تا زمانی که لازم باشد به حمایت از اوکراین در برابر روسیه ادامه خواهند داد و از چین خواستند از نفوذ خود برای نفوذ روسیه برای خروج نیروهایش از اوکراین استفاده کند.

در آستانه نشست هیروشیما، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از رهبران هفت کشور خواست تا سیاست عدم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را اتخاذ کنند و همچنین از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای خواست اعلام کنند که از این سلاح‌ها استفاده نخواهند کرد. هر شرایطی

بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، ایالات متحده، روسیه، فرانسه، چین و بریتانیا به عنوان کشورهای دارای سلاح هسته ای شناخته می شوند که قبل از 1 ژانویه 1967 مواد منفجره هسته ای را توسعه داده و آزمایش کرده اند.

از سوی دیگر، هند، پاکستان و کره شمالی اعلام کرده اند که دارای سلاح هسته ای هستند و رژیم صهیونیستی نیز رژیمی است که با وجود داشتن زرادخانه هسته ای، حاضر به پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) نیست.

گروه 7 همچنین در بخشی از بیانیه خود به موضوع تایوان اشاره کرد و گفت: بر اهمیت برقراری صلح و ثبات در دو سوی تنگه تایوان به عنوان پیش شرط لازم برای امنیت و رفاه جامعه بین المللی تاکید می کنیم. هیچ تغییری در مواضع اصلی اعضای G7 در مورد تایوان که شامل «سیاست چین واحد» است، صورت نگرفت. ما خواهان یک راه حل مسالمت آمیز برای این مشکل از طریق تنگه هرمز هستیم.

سیاست های کشورهای غربی در قبال تایوان برخلاف مواضعی است که بیان می کنند و علیرغم اینکه مدعی پیروی از سیاست چین واحد هستند، با اقدامات تحریک آمیز سعی در سوق دادن تایوان به سمت تجزیه طلبی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید