بیرون آوردن تیم دوازدهم در یک روز جدید

بیرون آوردن تیم دوازدهم در یک روز جدید

دو سالی می شود که او فقط استاد دانشگاه است، اما همین ذکر نامش کافی است تا دنیای اصولگرایان مستاصل از مشکلات مدیریتی در واحد اجرایی خود را تکان دهد.

دو سالی می شود که او تنها استاد دانشگاه است، اما نامش کافی است تا زلزله خشتریچتری دنیای اصولگرایان را که به دنبال مشکلات مدیریتی در مجریه واحد خود هستند، تکان دهد. آنها یک هفته است که نه خواب و نه خوراکی دارند و از هر تریبون و رسانه ای به او حمله می کنند و به نظر می رسد مصاحبه سه شنبه ظریف در باشگاه نیز تیر خلاصی برای شکست آنها در تخریب وجهه وزیر خارجه سابق باشد. با این حال، اکنون حداقل یک هفته علوفه برای حملات علیه او فراهم کرده است.

در حالی که محمدجواد ظریف چندی پیش در یادداشتی تلاش کرد این واقعیت را بیان کند که «اهداف ما باید بر اساس توانمندی‌هایمان باشد نه آرمان‌ها». موج اول هجمه اصولگرایان به ویژه دلواپسان انتخابات آتی آغاز شد. اگر آنچه او نوشت، نه گزاره عجیبی بود، نه فلسفه ای جدید و نه ابداع جدیدی در اندیشه و ادبیات بشری، سخنی ساده بود که هر رویکرد متعارفی آن را می پذیرد. اما او را متهم کردند: «او قصد داشت «فلسفه مقاومت» را گسترش دهد و شاید آن را به سخره گرفت. این در حالی بود که حتی حضور هفت ساعته او در باشگاه هیچ افشاگری عجیبی نداشت، بسیاری از سخنان او بحث هایی بود که قبلاً به آن اشاره کرده بود. اما واکنش ها همچنان تعجب آور بود. زیرا او یک دیپلمات معمولی نیست. نام محمدجواد ظریف به فصاحت و بلاغت معروف است، نام او به عنوان یک سیاستمدار و دیپلمات ماهر در تاریخ دیپلماسی ایران حک شده است. همانطور که روحانی پس از سخنرانی هفت و نیم ساعته خود در باشگاه به وی نوشت: شهادت می دهم که ظریف فرستاده امین نظام بوده و هست.

اما چرا این وزیر و دیپلمات سابق که دوستان و دشمنان او را می شناسند، هیچ وقت زیاد حرف نمی زند و در لحظه مناسب بهترین های خود را نشان می دهد، حالا قفل سکوت چند ماهه قبل از انتخابات را شکست؟! این صحبت ها و یادداشت او شاید باید مربوط به روند مصاحبه در دفتر روحانی باشد. وقتی جهانگیری لب باز کرد و از ناگفته های زیادی گفت، مثل پشیمانی از حضور در انتخابات 1395 که مورد پسند اصولگرایان قرار گرفت و حرف هایش از آثار آشکار و پنهان تحریم ها. جهانگیری برای اولین بار از جزئیاتی که در اتاق فکر اقتصادی دولت دوازدهم گذشت گفت؛ راهبرد دولت در قبال تصمیم ترامپ مانند ایجاد ارز 4200 تومانی و اینکه دولت معتقد است با این کار تاب آوری مردم بالا می رود و گزینه های بیشتری در اختیار تیم مذاکره کننده قرار می گیرد. اما واقعیت مطابق میل دولتمردان پیش نرفت و شدت تحریم ها به حدی رسید که به گفته جهانگیری دوستانی مانند چین و هند ایران را تنها گذاشتند. سخنان او تا مدت ها زمینه توئیت های موافق و مخالف و نشریات مختلف رسانه ای را به ویژه در انتقاد از وضعیت فعلی غذا فراهم کرد.

پس از او مصاحبه علی ربیعی خبرساز شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم و سخنگوی دولت دوازدهم گفت: پرونده های سال 96 علیه دولت روحانی با انگیزه سیاسی و از مشهد شروع شد که به عنوان بومرنگ به کل نظام بازگشت. در همان زمان من در دولت صحبت کردم که در خیابان های سال 1998 مردمی به حاشیه رانده و تحقیر شده وجود دارند که نتیجه یأس برای آینده ای بهتر هستند. پس فقط بنزین نبود. یعنی مثل مرحوم مهسا که مامور شد و اثر پروانه ای شد، آنجا بنزین هم اثر پروانه ای شد. این روندی بود که مردم سال ها شنیدند: “اگر یک سوء استفاده حل شود، مشکل ما حل خواهد شد.” او هم موج رسانه ای خودش را راه انداخت و ناگفته هایش در رسانه های هر دو جناح بازتاب پیدا کرد. مصاحبه اخیر علی جنتی حواشی زیادی دارد که چند روز دیگر بازنشر می شود. وی از عملکرد شورای نگهبان در دوران حکومت پدرش به شدت انتقاد کرد و گفت: فساد برخی افراد مشهود است. اما ناگهان تأیید صلاحیت می‌گیرند» و وقتی توییت کرد و نوشت: «در دولت دوازدهم خروج رهبری و نهادهای مرتبط با رهبری از تحریم‌ها و خروج سپاه از لیست تروریستی با آمریکا به عنوان پیش‌شرط موافقت شد. برای هرگونه مذاکره”؛ پیش شرطی که خود روحانی در جریان مذاکرات احیای برجام در اسفند 1397 از تحقق آن خبر داد و گفت: کار تمام شد. این روزها کابینه دولت یازدهم و دوازدهم عرصه رسانه را به نفع و مخالف جریان آنها در اختیار گرفته است. درست در حوزه سیاست بازی می کند که ممکن است به انتخابات مربوط نباشد. در سال قبل از انتخابات که نتیجه آن چهاردهمین رئیس جمهور را مشخص می کند، هر گفتار و اقدام سیاسی را می توان به پیشنهاد فعالیت انتخاباتی مرتبط کرد. این جریان درست مانند اعمال، سخنان و توییت های سیاستمداران جریان اصولگرا، چه در طیف رادیکال و چه در طیف پایدار، در قالیبافان و اعتدال گرایان، رنگ آمادگی انتخاباتی دارد.

از ذوالنور نماینده تندرو ریاست مجلس تا انتقادات اتفاقی اما جدی قالیباف از دولت و افشای پیامدهای ناگوار تصمیمات مدیران دولتی تا تندروی های مکرر آقا تهرانی به بهانه حجاب که به دنبال حفظ مبانی سنتی است. از ثبات

نباید فراموش کرد که اتحاد خودنمایی اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم و سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با مدیریت ضعیفی که همدیگر را به چالش کشیده و زمینه را برای رقیبی مقتدر فراهم کردند، به پایان رسید. البته در صورتی که شرکت کنندگان بتوانند در صورت تمایل در انتخابات از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند.

در این فضا اصولگرایان فرصتی برای دفاع از خود ندارند و برای موفقیت احتمالی در انتخابات یا به نقد وضعیت موجود می پردازند یا بر آتش افراط گرایی می افزایند; اما تیم روحانی در جای درست ایستاده و رازهایی را که ابعاد مختلف شرایط سخت امروز را روشن می کند، به موقع فاش می کند. از تصمیمات و ناکامی های بخشی از بدنه اصولگرایان می گویند که نتیجه امروز دست خودش را گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید