بیش از ۳۴۵ هزار نفر در فارس غربالگری شدند

به گزارش خبرگزاری موج فارس

سید وحید حسینی با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی برای ارتقای موفقیت آمیز برنامه های سلامت محور، نقش رسانه ها را در این زمینه بسیار موثر خواند و از اصحاب رسانه استان خواست تا 30 آذرماه در این کمپین ملی شرکت کنند. با هدف اندازه گیری فشار خون و قند خون افراد بالای 18 سال به منظور همراهی نظام سلامت در این برنامه و سایر اهداف و برنامه های سلامت محور در کشور اجرا می شود.

مقام ارشد بهداشت و درمان فارس با بیان اینکه در برنامه های سلامت محور، مردم به عنوان گروه هدف در نظر گرفته می شوند، گفت: رسانه ها نقش کلیدی در تقویت تعامل عمومی و آگاهی از مسائل مرتبط با سلامت دارند.

حسینی شیوع سریع بیماری های غیرواگیر را چالشی بزرگ برای نظام های سلامت دنیا می داند و اجرای این کمپین ملی از 29 آبان در کشور گامی در این راستا است و می افزاید: اولین طرح مقابله با این گروه از بیماری ها دانش دقیق و جامعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اهمیت آگاهی از بیماری ها از دو رویکرد باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: علاوه بر جنبه علمی، آگاهی از افراد درگیر بیماری و در معرض خطر نیز در این امر حائز اهمیت است. منطقه، و در کمپین ملی سلامت این هدف دنبال می شود.

وی مشکل نگران کننده بیماری های غیرواگیر را عدم آگاهی مردم نسبت به ابتلا به این بیماری ها دانست که در برخی موارد باعث انتشار این بیماری در بدن انسان و عواقب ناراحت کننده ای می شود.

وی یکی دیگر از موضوعات مهم و قابل توجه در این زمینه را پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دانست که نیازمند آگاهی عمومی است و گفت: در حوزه پیشگیری نیز نقش دانشگاه در اعلام وضعیت جامعه و اعلام راهکارها مهم است. این آگاهی باید با کمک ابزارهایی مانند رسانه به جامعه منتقل شود.

حسینی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت تغذیه سالم در بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت و فشار خون پرداخت و اظهار داشت: تشکیل شورای عالی غذا در استان فارس گامی در این راستا و با حضور استاندار فارس مسائل مربوط به تغذیه سالم مردم روستا

وی معتقد است: مصرف زیاد نمک یکی از معضلات مهم سلامت است که برای مقابله با آن باید فرهنگ کاهش مصرف نمک را در جامعه ترویج کنیم.

حسینی در ادامه از غربالگری 345 هزار و 308 نفر در فارس از آغاز این کمپین ملی تاکنون با شناسایی حدود 8 هزار نفر به دلیل دو بیماری فشار خون و دیابت خبر داد و این اقدام دستاورد ارزشمندی است. وی خواند که این امر می تواند از مواجهه این افراد با عواقب این دو بیماری جلوگیری کند و سیگنالی برای پیگیری روند درمان و کنترل بیماری باشد.

در ادامه مطلب؛ عباس رضایان زاده با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی مستمر به مردم از میزان فشار خون و قند خون، کمپین ملی سلامت به مدت دو ماه در سراسر کشور را فرصت مناسبی برای افراد بالای 18 سال در این حوزه دانست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به رشد بی سر و صدا دیابت و فشار خون بالا در بدن مبتلایان، ناآگاهی مبتلایان به این دو بیماری را چالش بزرگی خواند که به آن توجه شده است. حساب در کمپین ملی سلامت

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نقش رسانه ها در پیشبرد موفقیت آمیز اقدامات مربوط به این کمپین ملی و سایر برنامه های سلامت محور را جدی و موثر دانست و ادامه داد: چهار بیماری غیرواگیر دیابت، قلبی و عروقی. بیماری ها، سرطان و بیماری ها بیماری های مزمن تنفسی سالانه عامل 28 میلیون مرگ در جهان است و حدود 46 درصد مرگ و میرها در کشور ما به دلیل بیماری های قلبی عروقی است که در این میان فشار خون بالا و دیابت از مهم ترین عوامل خطر در این بیماری هستند. این منطقه

وی رسالت مهم مجموعه سلامت در این حوزه را کمک به درمان بیماران بیمار و تلاش برای شناسایی بیمارانی که از بیماری خود بی اطلاع هستند، عنوان کرد.

رضایان زاده در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به روند رو به رشد دیابت در دنیا و کشورمان گفت: اگرچه نمی توان یک عامل را به صورت قطعی در این زمینه نام برد، اما به طور کلی سبک زندگی که مجموعه ای از تغذیه است شامل می شود. فعالیت بدنی، استعمال دخانیات و مصرف الکل را می توان به عنوان عوامل موثر در این زمینه معرفی کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام آمار سال 2020 یک میلیارد و 130 میلیون نفر به فشار خون بالا و 537 میلیون نفر مبتلا به دیابت نوع 2 هستند و آخرین آمار مربوط به ایران را نیز اعلام کرد. نشان می دهد 15 میلیون نفر فشار خون بالا و 7 میلیون نفر دیابت نوع 2 دارند.

وی همچنین آمار فشار خون در فارس را بر اساس برآوردها حدود یک میلیون نفر اعلام کرد که از این تعداد حدود 423 هزار نفر معادل نزدیک به 52 درصد شناسایی شده اند.

رضاییان زاده در ادامه آمار دیابت در فارس را بر اساس پیش بینی های انجام شده 397 هزار نفر اعلام کرد که از این تعداد تاکنون 205 هزار نفر شناسایی شده اند و اجرای این مطالعه می تواند گامی موثر برای شناسایی سایر مبتلایان باشد.

وی فارس را دومین استان کشور در اجرای غربالگری جمعیت هدف کمپین ملی سلامت از ابتدا تا کنون با غربالگری 345 هزار و 308 نفر عنوان کرد و افزود: با اقدامات ستاد ملی سلامت کارشناسان بهداشت و درمان استان، 800 هزار نفر قبل از اجرای کمپین مورد بررسی قرار گرفتند


آیا این خبر مفید بود؟