بیش از 100 نفر / 4 نفر دستگیر شدند

بیش از 100 نفر / 4 نفر دستگیر شدند

روز جدیدرئیس پلیس فتا تهران بزرگ از دستگیری چهار نفر در رابطه با تخلیه حساب بیش از ۱۰۰ نفر از مراجعه کنندگان به دستگاه های خودپرداز بانکی خبر داد.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: چندی پیش تعدادی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتا تهران بزرگ در اظهاراتی مشابه اعلام کردند که این وجه به صورت غیرقانونی از حساب خود برداشت شده است. در این راستا تیم ویژه ای از ماموران پلیس فتا موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و با توجه به یکسان بودن شیوه و نوع اقدام مجرمانه در تمامی موارد، این شبهه مطرح شد که احتمالا تمامی این اقدامات توسط یک نفر یا اعضای الف. نوار آماده است

وی با اشاره به تحقیقات تکمیلی از مالباختگان گفت: در تحقیقات ماموران مشخص شد که تمامی شکات با استفاده از دستگاه های خودپرداز بدون نقد در نقاط مختلف تهران مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند. این اطلاعات نیز وارد مرحله جدیدی از تحقیقات ماموران شد.

گودرزی ادامه داد: رسیدگی به این پرونده ادامه داشت تا اینکه پلیس فتا در جریان تحقیقات متوجه شد مجرمان برای شناسایی افرادی که آشنایی چندانی با نحوه کار با این دستگاه ها ندارند، در حوالی پایانه دستگاه های خودپرداز بدون نقد سرگردان بودند. این افراد پس از بیرون آوردن کارت بانکی خود در دستگاه به قربانیان مراجعه کرده و با درخواست همدردی و کمک مدعی شدند که دستگاه آسیب دیده است و باید از دستگاه دیگری استفاده کنند. در واقع بخشی از این اقدام به دلیل نقض امنیتی در برخی از این دستگاه ها بوده است.

رئیس پلیس فتح تهران بزرگ گفت: همزمان با رسیدگی به دستگیری این افراد، مکاتباتی با نهادهای ذیربط برای رفع نقص امنیتی در این دستگاه ها انجام شد. پس از فرار متهمان به گمان خرابی دستگاه، به سراغ دستگاه رفته و تمامی موجودی حساب بانکی آنان را سرقت و به کارت دیگری منتقل کردند.

وی با بیان اینکه در نهایت با تحقیقات انجام شده مخفیگاه این افراد در یکی از حومه تهران شناسایی شد، گفت: هماهنگی های لازم با مقام قضایی به عمل آمد و در یک عملیات پلیسی 4 متهم دستگیر و به مقر پلیس فتح گلمیه منتقل شدند. تهران.

معظمی گودرزی با اشاره به بازجویی از متهمان دستگیر شده گفت: این افراد هر چند سعی داشتند نشان دهند که از موضوع بی اطلاع هستند اما پس از بررسی مدارک دیجیتالی تصاویر به دست آمده از دوربین های مداربسته و نیز با شبهاتی مواجه شد. آنها به جرم خود اعتراف کرده و گفته اند برای پنهان کردن آن به افرادی مراجعه کرده اند که نحوه استفاده از دستگاه را بلد نبوده اند و زمانی که فرد فکر می کند دستگاه خراب است، حسابش را خالی کرده اند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه تاکنون بیش از 100 شاکی پرونده به پلیس گتا تهران بزرگ مراجعه و شکایت خود را از این افراد ثبت کردند، گفت: استان همجوار نیز به شکات پرونده اضافه شده است، بنابراین تحقیقات و پیگیری ها همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در صورتی که افراد به این شیوه و کلاهبرداری مورد سرقت قرار گرفته اند، لازم است با پلیس فتوای تهران بزرگ برای طرح شکایت و شناسایی عاملان آن تماس گرفته شود.

معظمی گودرزی به شهروندان توصیه کرد: در هنگام استفاده از خودپردازهای نقدی و خودپردازهای بدون نقد حتماً موارد امنیتی را رعایت کرده و پس از اتمام کار حتما گزینه خروج را انتخاب کرده و حتما از حساب بانکی خود خارج شوید. همچنین اگر دانش کافی برای استفاده از دستگاه های خودپرداز بدون نقد ندارید، از افراد غریبه کمک نخواهید و به افراد غریبه اعتماد نکنید.

وی در خصوص رفع آسیب‌پذیری‌های امنیتی دستگاه‌های خودپرداز بدون نقد گفت: در این راستا رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم از سوی پلیس فتا انجام شده و خوشبختانه نواقص امنیتی بسیاری از این دستگاه‌ها برطرف شده است. «سایر دستگاه‌ها نمی‌توانند تا زمانی که نقص‌هایشان برطرف شود، کار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید