بیگی نماینده تبریز است یا احمدی نژاد؟

ساعت: 17:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۵
کد خبر: 1800737

بیگی با احمدی نژاد در سفرها همراهی می کند و افکار عمومی را با این سوال که بیگی نماینده تبریز است یا احمدی نژاد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آنایی: کمتر کسی در تبریز بیگی نماینده مجلس، سیاستمدار کنونی، استاندار سابق و فرمانده نیروی انتظامی در سال های اخیر را نمی شناسد.

محمود احمدی نژاد این روزها در کنار یکی از چهره های جنجالی سیاست ایران در دو دهه گذشته، بیگی را به یکی از 290 نماینده مجلس در رسانه ها تبدیل کرده است.

بیگی کیست؟

احمد علیرضا بیگی زاده شبستر است که با وقوع انقلاب به کمیته های انقلاب پیوست و در اوایل انقلاب رهبری کمیته های انقلاب شاهین دج و پیرانشهر و مقابله با گروهک تروریستی کومله و گروه دمکرات را بر عهده گرفت. این آغاز راه ترقی و اعتلای بیگی در سازمان انتظامی کشور بود که در اوایل دهه 70 با ادغام پلیس، ژاندارمری و کمیته های انقلاب به شهربانی تغییر نام داد.

بیگی در اوایل دهه 70 زمانی که محمود احمدی نژاد اولین استاندار استان اردبیل تازه تاسیس در دولت تکنوکرات جناح راست هاشمی رفسنجانی بود، رئیس پلیس اردبیل شد و مسیر بیگی به سمت فرماندهی شهربانی به احمدی نژاد پیوند خورد. با تغییر دولت در خرداد 76، احمدی نژاد نیز از استان اردبیل رفت و راه این دو از هم جدا شد.

بیگی در سال های پس از آکورد دوم، مسئولیت پلیس راه آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس و پلیس راهنمایی و رانندگی کشور را بر عهده داشت و در سال 1362 که ریاست پلیس استان فارس را بر عهده داشت، از سقوط بالگرد جان سالم به در برد.

ورود به دنیای سیاست

با پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات سال 84 زلزله ای بر حاکمیت کشور افتاد و طیف دائمی رهبران کشور حذف و طیف های جدیدی جایگزین شدند. بیگی در سالهای اول حکومتش همچنان به عنوان یک چهره نظامی فعال بود.

نبود حکمرانی خوب و استعفای معمارزاده، استاندار وقت آذربایجان شرقی در سال‌های ابتدایی دولت نهم، دولت را بر آن داشت تا برای دوری از چالش‌ها در آذربایجان شرقی به گزینه نظامی متوسل شود و برای دوستی احمدی‌نژاد و بی‌گی قرعه‌کشی کند. روابط

بیگی در شهریور 87 به عنوان استاندار آذربایجان شرقی معرفی شد و این آغاز راه او در دنیای سیاست است. بیگی تا آبان 1392 و تا روی کار آمدن دولت روحانی استاندار آذربایجان شرقی خواهد بود.

بییی در 5 سال استانداری آذربایجان شرقی علیرغم اتفاقات پس از انتخابات 88، روند انحرافی و کاندیداتوری احتمالی اسفندیار رحیم مشایی، یاران جنجالی احمدی نژاد در انتخابات 92، وفاداری خود را به رئیس جمهور نهم و دهم ثابت کرده است.

راهپیمایی پیش از انتخابات رحیم مشایی در فروردین 92 با شعارهای مکتب ایرانی به بهانه سفر احمدی نژاد به تبریز در روزهایی که دولت اصلی در انتخابات 84 و 88 منتقد آن شد، اتفاق بزرگی برای بیگی بود. ارادتش را فدای احمدی نژاد کرد. بیگی در سال های اخیر شعارهایی با ریشه و ریشه هویت آذربایجانی-ترکی در افکار عمومی و رسانه ها ارائه کرده است، شعارهایی مغایر با خواسته های مشایی و تیمش.

سفر عبدالله گل به تبریز و سیل اجناس ترکیه

در روزهایی که احمدی نژاد برای دور زدن تحریم های هسته ای برای بازکردن مسیر تجاری با جهان به برزیل و ترکیه سفر می کرد، عبدالله گل نیز در سفر به ایران به تبریز سفر کرد. روابط تجاری ترکیه با ایران به ویژه در تبریز در دستور کار قرار گرفت و سیل ارسال پوشاک و کالاهای صنعتی به آذربایجان، احداث پارک لاله و هتل کایا با سرمایه گذاری ترکیه، افزایش فعالیت های فرهنگی علی پولاد، سرمایه گذار ترکیه ای در تبریز، پارک لاله، توسعه پروازها به ترکیه در این دوره صورت گرفت تا اینکه همزمان شرکت هواپیمایی آتا توسط زنوزی با وام های کلان دولتی تأسیس شد.

این سیل و انتقال بازار به ترکیه عملاً بازار محصولات تبریز را به عنوان مرکز تجارت و تولید شمال غرب تهدید کرد. اما در آن سال هایی که سیاست اصلی دولت توسعه و بهبود زیرساخت ها بود، هیچ یک از مشکلات زیرساختی استان از جمله قطار تبریز میانه، بزرگراه تبریز اهر، تبریز سراب و حتی تبریز سهند برطرف نشد.

عده ای از تجار تبریز نیز از فرصت استفاده کردند و به بیگی پیوستند و وارد کارخانجات نیمه تعطیل شدند که از جمله آنها می توان به واگذاری ماشین آلات گازوئیل، تراکتور و بلبرینگ و … اشاره کرد که در سال های بعد منشا چالش های کارگری بود. جالب اینجاست که برای زخم بسته ماشین ساز جز انتقال آن به بانک دولتی کاری انجام نشد.

زلزله ارسبار

زلزله ورزکان نقطه عطفی در زندگی سیاسی بیگی بود. با وقوع زلزله ارسباران، تجربه میدانی بیگی و بسیج امکانات سپاه و حضور پر رنگ بسیج، اتفاقی تلخ را به خاطره ای متفاوت برای مردم تبدیل کرد.

حضور بیگی و مسئولان سپاه علی‌رغم تاخیر در حضور احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت در مناطق زلزله‌زده، خاطره خوبی از نظام و دولت در حادثه غم‌انگیزی که منجر به کشته شدن بیش از 300 نفر و ویران شدن روستاهای زیادی شد، زنده کرد. ورزکان، اهر و هریس. . او باید در ذهن می ماند و سرمایه افکار عمومی مثبت را برای ستاد انتخاباتی بیگیدار در سال 94 تامین می کرد.

در حاشیه سفر مقام معظم رهبری به مناطق زلزله زده، قاب عکس لباس امدادی ایشان با رهبر معظم انقلاب و درخواست حل مشکل تحصیل ایشان در دانشگاه ملی در تیتر خبرها قرار گرفت. زلزله ارسباران در سال 91

بیگی نماینده می شود

بیگی در سال 94 به عنوان دومین کاندیدای حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو وارد بهارست شد.

اما تعامل بیگی با پزشکان در آن سال ها محدود به مسائل کشوری بود و با وجود اختلاف آشکار در دیدگاه های سیاسی، حمایت دبیری، زنوزی و زندان و … در موضوعات مختلف زیر سوال رفت. شهر تبریز به نوعی می خواست پزشکان را به عنوان حامی متهمان پرونده در مقابل افکار عمومی قرار دهد.

تلاش نافرجام بیگی و برخی نمایندگان تبریز برای استیضاح روحانیت پس از حادثه قطار تبریز – مشهد و سخنرانی احساسی وی از معروف ترین فعالیت های وی در نمایندگی بود. البته در این سال ها تلاش کرد تا از ارادت خود به احمدی نژاد کم نکند به طوری که در دو سفر سال 93 (مراسم تشییع پیکر مادر احمدی نژاد در تبریز) و سال 97 علیرغم مخالفت ها و کارشکنی های مسئولان استانی، رئیس جمهور نهم و دهم به دیدار رفتند. احمدی نژاد که نتوانست به عنوان کاندیدای واجد شرایط شورای انتخابات سال 96 احراز شود و انتقادات او از دولت وقت بر شعارهای مخرب رژیم متمرکز بود.

انتخاب مجدد تبریز با کاهش 50 درصدی محبوبیت همراه بود. بیگی فکر می کرد می تواند در مجلس جدید جایگاه بالایی کسب کند اما حمایت آشکار و پنهان از احمدی نژاد باعث شد تا او به عنوان مجلس دهم به حاشیه برود.

تبلیغات و حمله احمدی نژاد به شورای نگهبان

با افزایش مشارکت احمدی نژاد، بیگی با به راه انداختن یک بمب گذاری انتحاری سیاسی، ریاست سابق دفتر خود را بر عهده گرفت و با توجه به رفتار قبلی احمدی نژاد، چندین سفر تبلیغاتی به غرب و جنوب برای تبلیغ احمدی نژاد انجام داد. انتخاب او و سخنرانی ساختارشکنانه او تقریباً مشهود بود و این بار احمدی نژاد تایید نمی شود. بیگی در حمایت از احمدی نژاد در مجلس علیه شورای نگهبان صحبت کرد، سخنرانی جنجالی که در مجلس با بازخوردهای منفی مواجه شد. علیرغم تحریم عملی احمدی نژاد در انتخابات و تبلیغ او بر رای سفید، بیگی در مصاحبه ای گفت که به کاندیداهای واجد شرایط رای خواهم داد. موضعی که بلافاصله از سوی اطرافیان احمدی نژاد به عنوان موضع شخصی بییی معرفی شد!

بیگی این روزها با مردم تبریز، آذرشهر و اسکو به عنوان تنها چهره سیاسی فعال در نظام سیاسی کشور با احمدی نژاد در سفر است که از جمله می توان به سفر جنجالی به دبی اکسپو، شیراز و سفر اخیرش به استانبول اشاره کرد. ناآگاهی او را صدای نخبگان و رسانه ها کرد.

آفتاب یزد از رسانه‌های اصلاح‌طلب در گزارشی کنایه‌آمیز به همراه احمدی‌نژاد در سفر به استانبول برای بررسی بودجه در مجلس، وظیفه‌ی نماینده‌گی او را یادآور شد.

از سوی دیگر، حجت‌الاسلام سرایی، رئیس دفتر فرماندهی سپاه عاشورا، روز پنجشنبه در حاشیه یادواره شهدای تبریز با انتقاد شدید از سفر بی‌موقع و همراهی او با احمدی‌نژاد، گفت: جریان انحرافی بوده است. آیا جایز نیست نخبگان جریان انقلابی در این زمینه از او بپرسند و مطالبه کنند؟

این سفرها در حالی صورت می گیرد که افکار عمومی با این سوال مواجه هستند که آیا بیگی نماینده تبریز است یا احمدی نژاد؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید