بی تفاوتی به صنعت فضایی کشور در سایه غرب زدگی دولت سابق


ساعت: 15:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۱۹
کد خبر: 1889041

ماهواره خیام; نمونه ای از پروازهای صنعت فضایی در دولت سیزدهم;

پرتاب ماهواره خیام به فضا نشان از عزم جدی دولت سیزدهم در توسعه و گسترش صنعت فضایی کشور دارد که در دولت قبل تعطیل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس ، پس از تنزل رتبه سازمان فضایی ایران در دولت حسن روحانی و قرار گرفتن این سازمان حساس و راهبردی زیر نظر وزارت ارتباطات، شاهد توقف رشد فناوری و رکود چشمگیر فضای کشورمان بوده ایم. صنعت که موجب ناامیدی و خشم دانشگاهیان و فعالان این صنعت شد، بخش دولتی و به ویژه بخش خصوصی را دنبال کرد.

«سند جامع نقشه برداری علمی کشور» و «سند جامع توسعه هوافضای کشور» دو قانون اساسی کشور در حوزه فضایی است. در بخشی از نقشه کلی علمی کشور، کیهان نوردی به عنوان یکی از اهداف نظام علم و فناوری و جزء اولویت دار فناوری تعریف شده است.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، چشم انداز حوزه هوافضای کشور به گونه ای ترسیم شده است که در افق 1404، بخش هوافضای جمهوری اسلامی ایران با توسعه علم دو قطبی شود. و تکنولوژی و گسترش آنها; مقتدر و مؤثر در امنیت ملی، کارآمد و قابل اعتماد در رفع نیازهای راهبردی و جاری جامعه ایران و جهان، منطبق با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی – ایرانی، توانمند در خلق ثروت، طراحی، توسعه و ساخت محصولات هوافضا و ارائه خدمات هوافضا. الهام بخش و مفتخر در گسترش مرزهای دانش و توسعه فناوری هوافضا، پیشرانان سایر حوزه های علم، فناوری، صنعت و خدمات مبتنی بر دانش و توان به کارگیری آخرین اکتشافات علمی، تحقیقاتی و فناوری هستند.


1e124b7d 87e9 4395 be89 04a689816b3b خبر خاکستری

در واقع، اینکه زیرمجموعه وزارت ارتباطات است، تجربه نشان می دهد که کاملا اشتباه است. بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال 92 اعلام کردند که فضا به درد کسی نمی خورد!! و غربی ها هم گفتند اگر برجام می خواهی بحث فضا را ببند! حتی دولت روحانی هم اعلام کرده بود که وقتی مردم به نان نیاز دارند فضا چه فایده ای دارد؟!

دولت روحانی در یک معامله پشتیبان، بی سر و صدا صنعت فضایی را تعطیل کرد، اما رئیسی جلسه شورای عالی فضایی را تشکیل داد. جمهوری اسلامی ایران باید به مسیر سابق خود در فضا بازگردد و باید شاهد رشد و توسعه کشور در صنعت فضایی باشیم.

رهبر انقلاب در مهرماه 95 در دیدار بیش از هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی، گزارش های موجود مبنی بر تاخیر یا توقف پروژه های کلان پژوهشی در حوزه های مهمی مانند فضای بیرونی، ماهواره ها، هسته ای و برخی مناطق دیگر. مسؤولان باید توجه کامل داشته باشند که چنین پروژه های مهمی مطلقاً نباید به تعویق بیفتد، تا حدی متوقف شود و یا متوقف شود، زیرا با ایجاد آسیب های علمی باعث دلسردی دانشمندان جوان می شود و این خطر بسیار بزرگی است.

e1332583 3c4f 46c9 8b07 f12b94f57d09 خبر خاکستری

در پایان آن سال یکی از فرماندهان ارشد نظامی کشور گفت: «برای ما مشکوک است که موشک حامل ماهواره که اهداف غیرنظامی دارد همراه آمریکا به انبار برود!» تا کی باید باج بدهیم و مردود شدن؟ اگر استراتژی خود را تغییر ندهیم و به دستور برخی از املاک که شکست خورده اند عمل نکنیم، وضعیت ما روز به روز بدتر می شود.

همچنین دکتر امی رئیس موسسه مطالعات هوافضا طی مصاحبه ای در سال 95 اظهار داشت: برنامه ما این بود که در آن سه سال هفت آزمایش انجام دهیم.



لازم به ذکر است که تغییرات متعدد در سازمان، کاهش بودجه و توقف کامل راه اندازی ها برای مدت طولانی قطعا باعث کاهش کیفیت کار خواهد شد. به آن اضافه کنید که چه تعداد از نیروهای جوان و نخبه صنعت فضایی از وضعیت ایجاد شده در سال های اخیر سرخورده و خسته شده اند. چنین عملکردی باعث فرار مغزها از کشور می شود و مطمئنا کشورهای دیگر هم بیکار ننشسته اند و به آنها پیشنهادات وسوسه انگیز می دهند.

ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور است که قادر به گرفتن تصاویر با دقت یک متر است. جمهوری اسلامی ایران هم اکنون توانایی طراحی و ساخت ماهواره های حسگر با دقت تصویربرداری پنج تا 10 متر را دارد و بخش فضایی کشور در مسیر دستیابی به توانایی ساخت ماهواره های حسگر با دقت بهتر از یک متر قرار دارد. این بار به طور جدی دنبال می شود.

در دولت سیزدهم برنامه توسعه ماهواره برهای بومی (حمل کننده) در ایران نیز با برنامه مدون و از پیش تعریف شده و با تکیه بر فناوری های بومی با جدیت و قدرت دنبال می شود. در همین راستا سال گذشته با پرتاب ماهواره تمام ایرانی «نور 2» با ماهواره بر بومی «پیام رسان»، فناوری تمام بومی تزریق ماهواره های زیر 50 کیلوگرم به مدار 500 کیلومتری زمین گذشت. تست آن با موفقیت

828e787a bb6a 4e1d abe9 d26abb42c83f خبر خاکستری

بر اساس برنامه ریزی انجام شده این مسیر ادامه خواهد داشت و با تلاش دانشمندان و متخصصان نقاط مختلف کشور تا پایان سال جاری امکان تزریق ماهواره تا وزن 100 کیلوگرم در مدار 500 کیلومتری فراهم می شود. تاسیس شد و این زمان تا ورود فناوری بومی برای تزریق چند صد کیلوگرم ماهواره ادامه خواهد داشت و تا پایان دولت سیزدهم ادامه خواهد داشت.

اکنون زیرساخت های لازم برای کنترل و مدیریت این ماهواره در پایگاه های فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعبیه شده است و از زمان پرتاب، داده های فضایی حاصل از بهره برداری از این ماهواره تنها در اختیار جمهوری اسلامی ایران.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در گفتگو با صبح زاگرس بر اهمیت صنعت فضایی تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از ظرفیت های بسیار خوب برای توسعه امنیت کشور، توسعه است. قابلیت های فضایی؛ امروزه بخش بزرگی از امنیت کشور در گرو دریافت داده ها و اطلاعات است و اگر اطلاعات را در حوزه امنیت ملی مهم بدانیم، قابلیت های فضایی کشور برای ارائه بسته های اطلاعاتی بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.


26983681 cd97 414c b0c2 762aa180d20b خبر خاکستری

ابراهیم عزیزی همچنین گفت: زمانی که به امنیت نیاز داریم و امنیت نیازمند اطلاعات است، حرکت به سمت ظرفیت ها و ظرفیت های فضایی کشور به معنای حرکت در مسیر تامین امنیت است. امروزه امنیت باید در همه ابعاد مورد توجه قرار گیرد، وقتی همه ابعاد امنیت در نظر گرفته شود نیاز ما را به موضوع مهم ظرفیت و قابلیت های فضایی دو چندان می کند.

وی با اشاره به وضعیت صنعت فضایی کشور در دهه اخیر گفت: در دولت گذشته ظرفیت ها و توانمندی های خوبی که در دهه 80 و 90 در حوزه فضایی ایجاد شد به دلیل رویکرد و وابستگی غربی مغفول مانده و مورد غفلت قرار گرفت. دولت قبل به نحوی که عملاً دولت قبل سازمان فضایی را تعطیل کرد و این ظرفیت بی نظیر کشور را از بین برد. امیدواریم در دولت سیزدهم با این اقدام خوبی که در پرتاب ماهواره خیام اتفاق افتاد، شاهد پیشرفت و توسعه حوزه فضایی کشور باشیم و زمینه رشد و شکوفایی این صنعت را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید