تیم اقتصادی دولت در خواب، دلار در قطار، ترمزها قطع شد/ بی تفاوتی عجیب مسئولان به افزایش مداوم نرخ ارز/ حتی از تصمیمات فضایی آنها هم خبری نیست!

تیم اقتصادی دولت در خواب، دلار در قطار، ترمزها قطع شد/ بی تفاوتی عجیب مسئولان به افزایش مداوم نرخ ارز/ حتی از تصمیمات فضایی آنها هم خبری نیست!

فریبرز فلاحتی: دولتی که در آن حجت عبدالمالکی وزیر سابق کار و مدیر فعلی مناطق آزاد گفته بود با 300 میلیون دلار ارز می توان دلار را تا 15 هزار دلار درآورد و در همین حد نگه داشت. دو ماه، در حال حاضر حتی از اعمال همان راه حل های کیهانی و غیرواقعی خود نیز شکست خورده است. واقعاً چه اتفاقی افتاده که دولت به این حد از تنبلی رسیده است؟ دولتی که مسئولانش شبانه روز 4200 تومانی جهانگیری را مسخره می کردند چگونه دلار را به 42 هزار تومان رساندند؟

فریبرز فلاحتی: قیمت دلار هر روز در حال افزایش است و مسئولان اقتصادی دولت به معنای واقعی کلمه برای توقف این روند «هیچ کاری» انجام نمی دهند.

رکوردشکنی دیگر قیمت دلار چیز عجیبی نیست. در اوایل دهه 90 در دولت احمدی نژاد، ارزش دلار به یکباره سقوط کرد و به سطوح بی سابقه ای رسید. قیمت دلار در دولت اول روحانی کاملا کنترل شده بود، اما در دولت دوم او در مقطعی به دلیل خروج ترامپ از برجام، دلار به یکباره چندین رکورد را جابجا کرد.

واکنش دولت روحانی به افزایش ناگهانی قیمت دلار ضربه ای بود. تعیین قیمت دلار دولتی 4200 تومان برای کنترل اثرات تورمی نرخ ارز و برخی اقدامات قابل توجه بازار از جمله پاسخ های دولت بود. ماجرا تا جایی پیش رفته که حتی برخی معتقدند تغییر رئیس کل بانک مرکزی یعنی. رفتن سیف و آمدن همتی تحت تاثیر وضعیت دلار است.

حتی در دولت احمدی نژاد نیز افزایش بی سابقه و ناگهانی قیمت دلار باعث شد تا مسئولان دست به گریبان شوند و دلار چند ارزی اعم از دلار دولتی، دلار مبادله ای و دلار آزاد از همان لحظه آغاز شد.

از درستی یا نادرستی این سیاست ها که بگذریم، می توان گفت که انفجار دلار حداقل مسئولان را به اقدام عاجل برانگیخت. اما عجیب است که در دولت سیزدهم خبری از واکنشی هرچند کوچک نیست.

دولتی که با ارز 24 هزار تومانی کشور را تحویل گرفت و مدعی بود اقتصاد کشور مقید به مذاکرات و برجام نیست، حالا که دلار از قیمت 41 هزار تومان عبور کرده است، هیچ حرکتی انجام نداده است.

ابراهیم رئیسی که از قضا دولت وقت را کمی بعد از انتخابات 1395 خراب کرد و دلار به 5 هزار تومان رسید، حالا دولتش دست بسته و بی پناه در مقابل دلار 41 هزار تومانی نشان می دهد.

آش آنقدر شور شده که عده ای پیش بینی قدیمی تری مطرح کرده اند مبنی بر اینکه دلار تا سال 1406 به 285 هزار تومان خواهد رسید.

اکنون سوال مهم درستی یا نادرستی این پیش بینی ها نیست، بلکه نکته اینجاست که دولت سیزدهم با کمال میل هیچ برنامه و برنامه ای برای کنترل قیمت ندارد و تنها نظاره گر افزایش نرخ سود است.

دولتي كه وزير سابق كار و مدير فعلي مناطق آزاد آن – حجت عبدالمالكي – زماني گفته بود كه با 300 ميليون دلار ارز مي توان دلار را به 15 هزار دلار رساند و تا دو ماه در آن سطح ماند، اكنون حتي از اعمال همان دلار. راه حل های فضایی و خود غیرواقعی نیز شکست خوردند.

واقعاً چه اتفاقی افتاده که دولت به این حد از تنبلی رسیده است؟ دولتی که مسئولانش شبانه روز دلار 4200 تومانی جهانگیری را به سخره گرفتند، چگونه دلار را به 42000 تومان رساندند و چگونه نتوانستند مشکل را حل کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید