چرا فیلترینگ باعث افزایش نرخ ارز می شود؟ آیا افزایش نرخ دلار شدیدتر می شود؟

چرا فیلترینگ باعث افزایش نرخ ارز می شود؟  آیا افزایش نرخ دلار شدیدتر می شود؟

روز جدید یک کارشناس اقتصادی گفت: با فیلتر شدن و تشدید خروج سرمایه از کشور، تقاضا برای دلار تشدید شده و به افزایش نرخ ارز دامن زده است.

قیمت دلار در بازار آزاد امروز به 33 هزار و 300 تومان رسید که نسبت به روز گذشته 0.9 درصد افزایش داشت.

رشد دلار در سه روز اخیر همه فعالان بازار ارز را شوکه کرده است؛ اما نه تنها دلار در این مدت جهش قیمت داشت، بلکه یورو نیز در این مدت افزایش یافت. یورو در بازار آزاد امروز نیز با 0.43 درصد رشد از 32 هزار و 356 تومان به 32 هزار و 497 تومان رسید.

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار کهر نو و در پاسخ به این سوال که چرا قیمت ارز در روزهای اخیر افزایش یافته است؟ وی گفت: با تورم 40 تا 50 درصدی باید 15 هزار تومان به نرخ دلار اضافه شود و دلار در لحظه ای که اینقدر کند پیش می رود نجابت زیادی نشان داده است و باید قدردان ارز باشیم. بازار و گردانندگان این بازار.»

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: قطعا انتظار می رود افزایش نرخ ارز شتاب بگیرد و دلیلی ندارد که افزایش نرخ ارز شتاب نگیرد.در حال حاضر ریسک و فشار جدی در بازار وجود دارد که باعث شده است. باعث افزایش قیمت ها شد. از جمله نرخ ارز و تورم».

رادپور درباره تاثیر فیلترینگ بر افزایش نرخ ارز گفت: از طرفی نمی‌توانیم ریال را به خارج از کشور ببریم چون کسی از ما نمی‌گیرد اما می‌توانیم دلار بگیریم حالا که اینترنت قطع شده و خروج سرمایه فشرده است.» تقاضا برای ارز افزایش یافته است و پیش بینی می شود دلار بیش از تورم افزایش یابد و تاکنون مناسب بوده است.

لازم به ذکر است، بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم سالانه که درصد تغییر میانگین مقادیر شاخص قیمت در سال منتهی به شهریورماه نسبت به مدت مشابه قبل از آن است، 42.1 درصد بوده است. که نسبت به مدت مشابه در ماه قبل صفر 6 واحد درصد افزایش داشته است.

همچنین تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 41.5 و 45.3 درصد بوده که برای خانوارهای شهری 0.6 درصد و خانوارهای روستایی 0.9 درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه‌ای که نشان‌دهنده درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است، در شهریور ماه امسال به 49.7 درصد رسید. یعنی خانوارهای کشور به طور متوسط ​​7/49 درصد بیشتر از شهریور 1400 برای خرید «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند.

نرخ تورم نقطه ای شهریور ماه 1401 نسبت به ماه قبل 2.5 واحد درصد کاهش داشته است.

تورم نقطه‌ای گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با 5 واحد درصد کاهش به 75.4 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با 1.5 واحد درصد کاهش به 35.4 درصد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید