بی عدالتی دولت رئیس جمهور در افزایش دستمزد کارگران

بی عدالتی دولت رئیس جمهور در افزایش دستمزد کارگران

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) به سخنان وزیر کار در خصوص افزایش دستمزد کارگران در راستای دستمزد کارمندان پاسخ داد. ضمناً ما هم می خواهیم هرچه که به دست نمایندگان مقامات می رسد در شرایط ما لحاظ شود. رفتار دولت با کارمندانش به عدالت نزدیکتر است.

صادقی با اشاره به افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران گفت: نتیجه مذاکرات در جلسات شورای عالی کار باید به گونه ای پیش برود که قدرت خرید ابتدای سال به کارگران بازگردد. افزایش 57 درصدی دستمزد بلافاصله با افزایش قیمت ها و تورم اثر خود را از دست داد و احیای قدرت خرید در ابتدای سال جاری حداقل خواسته کارگران برای جلوگیری از سقوط مجدد به ورطه فقر است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: دولت با ترمیم حقوق کارکنان در اواسط سال تا حدودی قدرت خرید کارکنان خود را احیا کرد. افزایش 20 درصدی دستمزدها نیز باید در کنار این بهبود دستمزد باشد. این در حالی است که دستمزد کارگران در ابتدای سال تنها یک بار افزایش یافت که همانطور که گفتم پس از چند ماه ارزش خود را از دست داد.

صادقی بیان کرد: هم اکنون مابه التفاوت حداقل دستمزد کارمندان و کارگران بدون اعمال افزایش 20 درصدی دستمزد در سال جاری 900 هزار تومان است. به این مابه التفاوت باید بیست درصد اضافه شود و درآمد حاصل از حقوق نیز به آن اضافه شود. پس عدالت به هیچ وجه در افزایش دستمزد کارگران به اندازه دستمزد کارمندان دیده نمی شود.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد دولت فقط در قبال حرف خود عدالت را رعایت می کند. انصاف همان چیزی است که در پایین برگه حقوق کارمندان دولت نوشته شده است. این سبد لوازم ضروری، بن، فوق العاده و سایر مزایایی است که پرداخت می شود. اگر دولت به دنبال عدالت است، باید همه اینها را برای کارگران در نظر بگیرد، در حالی که کارگران به سختی از حداقل حقوق قانونی برخوردار می شوند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار گفت: انصاف در عملکرد باید نشان داده شود. بالاخره رفتار حاکمان حکایت از بی عدالتی دارد نه عدالت! انصاف به معنای بازگرداندن قدرت خرید به کارگران است، همانطور که در مورد کارمندان دولت اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: انصاف یعنی اینکه مانند سایر صندوق ها سهم سازمان بیمه گر در بودجه دیده شود تا تامین اجتماعی به تعهدات خود عمل کند. عدالت به معنای اعمال تناسب حقوقی است که در مورد دولت ها اعمال می شود. 25 درصد باقیمانده تناسب دو سال پیش را نمی توانیم بگیریم، این عدالت کجاست؟!

صادقی گفت: کارگران نه امنیت شغلی دارند و نه امنیت اقتصادی در حالی که وضعیت کارمندان در این حوزه ها بهتر است پس اگر به دنبال عدالت هستید آن را برای کارگران نیز اعمال کنید.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: اگر می‌خواهید رفتارتان به عدالت نزدیک شود، همان کاری را که در ترکیه انجام شد، انجام دهید. یعنی متناسب با تورم حقوق اضافه کنید. در اینجا اما تورم کنار گذاشته شده و از سوی دیگر دستمزد کارگران سال هاست که مسدود شده است.

دیدگاهتان را بنویسید