تاثیر بارندگی های اخیر برای جبران کم بارشی گذشته / آیا خطر خشکسالی برطرف شده است؟

تاثیر بارندگی های اخیر برای جبران کم بارشی گذشته / آیا خطر خشکسالی برطرف شده است؟

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران خطرات هواشناسی در خصوص بارندگی های زمستانی چند روز گذشته گفت: این بارندگی ها حدود 1.8 میلی متر بیشتر از میانگین بلندمدت است اما این کمبود را جبران نمی کند. بارش باران در فصل پاییز و خشکسالی

پس از بارندگی های روزهای گذشته کشور که در مناطق سردسیر به صورت برف و در سایر نقاط به صورت بارش بود، صادق ضیائیان در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا حجم این بارندگی ها خشکسالی و کمبود بارندگی را جبران کرده است. فصل پاییز یا نه وی بیان کرد: حجم این بارندگی ها قابل توجه و بسیار سودمند است اما خشکسالی یا کمبود بارندگی های پاییزی را جبران نمی کند. در برخی از نقاط کشور مانند زاگرس که بارندگی مناسب تری بود، این بارندگی ها مفیدتر بود. هرچند در فصل پاییز بارش ها در منطقه زاگرس خوب نبود اما وضعیت بدی هم نبود.

وی ادامه داد: با توجه به کم بارشی فصل پاییز در نیمه شمالی کشور، می توان گفت که تا 6 آذرماه 39 درصد کاهش بارندگی فصل پاییز در نیمه شمالی کشور داریم. این کم بارشی در فصل پاییز به حدی بود که در استان تهران 70 درصد کاهش بارندگی داشتیم.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات هواشناسی تاکید کرد: این بارندگی ها اگرچه مفید است اما نمی تواند خشکسالی را جبران کند به ویژه در مناطق شمالی که بارندگی قابل توجهی بوده است.

وی ادامه داد: از نهم آذرماه تاکنون حدود 39 درصد بارندگی در کشور به ثبت رسیده است که بارندگی های روزهای اخیر این میزان را به 31 درصد کاهش داده و توانسته وضعیت بارندگی کشور را حدود 8 درصد بهبود بخشد. در هفت روز گذشته میانگین بارندگی برای کشور حدود 7.4 میلی متر است. میانگین بلند مدت بارندگی در این دوره حدود 5.6 میلی متر است. بنابراین میزان بارندگی در این هفت روز حدود 1.8 میلی متر بالاتر از میانگین بلند مدت بود.

ضیائیان همچنین درباره کاهش دما و سردی هوا در کشور گفت: تا پایان هفته بین 4 تا 7 درجه سانتی گراد کاهش دما را شاهد خواهیم بود و با توجه به اینکه برخی استان ها دمای نزدیک به صفر را دارند تجربه خواهند کرد. دمای زیر صفر

وی در پایان با تاکید بر تداوم سردی هوا تا پایان هفته اظهار داشت: این شرایط جوی در استان هایی مانند غرب اصفهان، چهار محال و بختیاری، شمال استان فارس، بخش هایی از غرب کرمان، خراسان شمالی، شمال سمنان، شمال پیش بینی می شود. خراسان رضوی و آذربایجان شرقی.

دیدگاهتان را بنویسید