تاثیر بن بست مذاکرات وین بر مذاکرات ایران و عربستان سعودی

تاثیر بن بست مذاکرات وین بر مذاکرات ایران و عربستان سعودی

روز جدید اگر ایران در مذاکرات دوجانبه روابط منطقه‌ای و مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای خود موفق شود، می‌تواند از این موفقیت برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود و حتی دستیابی به توافقات به ویژه در بخش انرژی و نفت استفاده کند. قیمت گذاری، به خصوص با ریاض.

در هفته‌های اخیر رسانه‌های مختلف سنتی و مجازی به نقل از منابع آگاه اخبار و اطلاعات زیادی مبنی بر آماده‌سازی برای دیدار آتی فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و حسین امیر عبداللیان، همتای ایرانی وی در بغداد منتشر کرده‌اند. خلیج فارس اما عدم تمایل عربستان سعودی به تعهد به تمایل ایران برای عادی سازی سریع روابط دوجانبه و بازگشایی سفارتخانه ها، یا حداقل بازگشایی کنسولگری ها و تبادل دیپلمات های دو کشور، با انتظارات طرف های منطقه از پیامدهای مذاکرات در تضاد بود. سطح منطقه ای

علیرغم حساسیت این مذاکرات و تاثیر آن بر بحران یمن که یکی از مشکلات اصلی ریاض است، عربستان سعودی به خواسته‌های ایران عمل نکرده است زیرا می‌داند تهران به دنبال برداشتن هرگونه گام یا پیشرفت در مذاکرات برای بهبود وضعیت خود است. منطقه و افزایش نفوذ آن به صورت رایگان، بدون دادن امتیاز یا مصالحه، به معنای عقب نشینی به سمت عربستان سعودی است.

تهران سعی کرده است از «تنش» بین ریاض و دولت دموکرات به رهبری جو بایدن و هماهنگی رهبران سعودی با کاخ سفید برای گشودن کانالی برای ارتباط و گفتگو با ریاض به دور از دولت آمریکا و فشار آن استفاده کند. موفقیت ایران در این زمینه این پیام را به واشنگتن ارسال کرده است که فشارهای این کشور برای وادار کردن تهران به طرح مسائل منطقه ای بر سر میز مذاکرات هسته ای بی فایده است. بهبود روابط با ریاض همچنین راه را برای مقامات ایرانی برای حل بحران های خود در خاورمیانه از طریق گفتگوهای دوجانبه بدون حضور واشنگتن که قصد دارد منطقه را در مقابل رژیم ایران نمایندگی کند، هموار می کند.

اگر ایران در مذاکرات مستقیم دوجانبه در مورد روابط منطقه‌ای و مذاکرات وین در مورد برنامه هسته‌ای خود موفق به دستیابی به نتایج مستقیم شود، می‌تواند از این موفقیت برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود و حتی دستیابی به توافقات در زمینه انرژی و نفت به‌ویژه با ایران استفاده کند. ریاض.

علیرغم عقب نشینی آشکار ایران در مذاکرات هسته ای و کنار گذاشتن شروطی که خط قرمز رژیم تلقی می شد و با تحریم سپاه پاسداران مرتبط بود، اخبار و گزارش ها مبنی بر بن بست مذاکرات تهران و واشنگتن افزایش یافته است و ما این فرصت را داریم. به مرگ مغزی در این مذاکرات. شکست مذاکرات وین تاثیر منفی بر مذاکرات تهران – ریاض خواهد داشت که به نوبه خود تحت تاثیر بحران هسته ای و مذاکرات وین قرار خواهد گرفت.

تهران از تأخیر عربستان سعودی در واکنش به تمایل ایران برای افزایش مذاکرات و برگزاری نشست میان وزرای خارجه دو کشور نگران است. اگرچه ریاض احتمال برگزاری چنین نشستی را رد نمی کند، اما تا زمانی که تهران گام های عملی در منطقه برای کمک به عربستان در برداشتن گامی قاطع بردارد، در برگزاری نشست وزیران بسیار محتاط خواهد بود.

با توجه به کاهش امیدها برای دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران در وین، بالا بردن سطح گفتگوهای ایران و عربستان که منجر به تعهدات سیاسی و دیپلماتیک می شود، به نفع ریاض نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید