تاریخچه اولتیماتوم مجلس به دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان چیست؟

تاریخچه اولتیماتوم مجلس به دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان چیست؟

به گفته رئیس کانون عالی بازنشستگان، مجلس افزایش حقوق بازنشستگان را غیرقانونی می داند. کمیسیون اجتماعی مجلس نیز به دولت اولتیماتوم 48 ساعته داد تا در تصمیم خود درباره افزایش 10 درصدی تجدید نظر کند و آن را لغو کند. اگر این اتفاق نیفتد، کمیته اجتماعی درخواست لغو این مصوبه را به مجلس ارائه خواهد کرد.

بسته بازنشستگی نهایی شد. دولت آماده ارائه بسته های حمایتی و معیشتی به بازنشستگانی است که حقوق آنها 57 درصد افزایش نیافته است و احتمالا در تصمیم اخیر خود تجدید نظر خواهد کرد.

این تصمیم دولت پس از ابراز نارضایتی بازنشستگان از افزایش 10 درصدی دستمزد در «سایر سطوح مستمری بگیران» توسط حجت عبدالملکی اعلام شد. در حالی که مجلس معتقد است در قانون بودجه کشور در بحث افزایش حقوق بازنشستگان تصور نادرستی وجود دارد و عدد مصوب فقط برای صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح است. این در حالی است که مجلس نه تنها جلسه غیرعلنی تشکیل داد و عبدالملکی را به مجلس احضار کرد، بلکه کمیسیون اجتماعی مجلس نمایندگانی از دولت، تامین اجتماعی، وزیر اقتصاد و روسای بازنشستگان را نیز وارد مجلس کرد. بررسی این موضوع که چرا دولت «تغییر» را اشتباه می‌کند و چرا در امور سازمان تأمین اجتماعی که یک صندوق غیردولتی است، دخالت می‌کند و باعث نارضایتی بازنشستگان می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود، 840 هزار بازنشسته در رده های دیگر قرار دارند و تنها 10 درصد افزایش حقوق داشته اند. نتیجه جلسات متعدد دولت و مجلس این بود که روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از افزایش 57 درصدی حقوق 70 درصدی بازنشستگان خبر داد. به گفته عبدالملکی، مستمری بگیری که 3 میلیون و 700 هزار تن حقوق دریافت کرده است، بسته به تعداد خانواده بین 5.5 تا 6 میلیون تن افزایش حقوق خواهد داشت. به گفته وی، حقوق بازنشستگان سایر رده ها که حداقل دستمزد آنها تا 10 میلیون تن است، 10 درصد به اضافه 600 هزار تن افزایش می یابد و کل حقوق این تعداد بازنشستگان 20 درصد افزایش می یابد و از این تعداد 650 هزار تومان ثابت 10 درصد جمع آوری شده و به تدریج کاهش خواهد یافت. وی افزود: قدرت خرید 70 درصد حداقل دستمزد با گذشت بیش از 23 سال از تورم افزایش یافته است. به گفته عبدالملکی، افرادی که 10 میلیون تن حقوق دریافت می کنند، 10 درصد افزایش حقوق خواهند داشت که در راستای افزایش سایر صندوق های بازنشستگی و بیمه ای است.

تسویه حساب دولتی با تامین اجتماعی؟
منابع صندوق تامین اجتماعی یکی از ساده‌ترین راه‌های تامین مالی دولت‌ها در گذشته بوده است. در قانون بودجه امسال دولت مکلف شد معادل 90 هزار میلیارد تن از بدهی تامین اجتماعی خود را پرداخت کند. به گفته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، دولت در نظر دارد مطالبات این سازمان را پرداخت کند. عبدالملکی گفت: سازمان تامین اجتماعی از دولت تقاضای زیادی دارد و سازمان حسابرسی به طور مشخص این مبلغ را محاسبه می کند زیرا برآوردها متفاوت است و نتیجه انباشت مطالبات 10 ساله است، در حالی که دولت تصمیم گرفته است بدهی های خود را پرداخت کند. زمان.

آیا افزایش 10 درصدی مستمری باید لغو شود؟
موضوع تغییر مصوبات شورای عالی کار در کابینه باعث شد تا همه دست اندرکاران این موضوع برای جلب رضایت بازنشستگان سایر رده ها در مجلس حاضر شوند. به گفته علی عسگر بیات، رئیس شورای عالی تامین اجتماعی مستمری بگیران، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیز افزایش مستمری را مغایر با قانون تامین اجتماعی دانستند و تصمیم گرفتند که افزایش 10 درصدی حقوق در سایر سطوح در سال آینده لغو شود. ساعت ها. وی گفت: در صورت عدم لغو این مصوبه از سوی هیئت دولت، کمیته اجتماعی مجلس تقاضای لغو این مصوبه را مستقیماً به صحن علنی مجلس تقدیم می کند. از سوی دیگر، پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: دولت حق تغییر مصوبه را ندارد چرا که سازمان تامین اجتماعی یک سازمان غیردولتی است و منابع آن متعلق به و تصمیم گیری نیست. ماده 96 ZSO و قانون بودجه. او به قانون استناد می کند که بر اساس آن سازمان تامین اجتماعی باید در مورد حقوق بازنشستگان متناسب با تورم تصمیم گیری کند. تورم رسمی در کشور قبلا اعلام شده است و نکته دیگر اینکه یکی از منابع پرداخت مستمری بگیران تامین اجتماعی متعلق به دولت نیست، بنابراین دولت حق تغییر این مصوبه را نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید