تاریخ افتتاح تالار فرزان بعد از 4 سال به پیشرفت 1400/55 درصدی آمفی تئاتر فرزان نرسید.


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808513

وعده های بر زمین مانده برای سالن تخصصی هنرمندان;

با نزدیک شدن به پایان سال 1400، نه تنها آمفی تئاتر علامه فرزان به بهره برداری نرسیده، بلکه پیشرفت این پروژه در مرداد 1399 تنها 50 درصد بوده است. در بهمن ماه 1400 به 55 درصد رسید و همچنان شاهد تحقق وعده ها در مورد این سالن تخصصی و نیازهای اهالی فرهنگ و هنر هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، نیمه شب 20 بهمن 1396 تالار علامه فرزان بیرجند دچار حریق شد و به طور کامل در آتش سوخت. بلافاصله پس از آتش سوزی در این سالن، بازسازی آن در دستور کار قرار گرفت و اکنون 4 سال و چند روز از این حادثه می گذرد.

محبی مدیرکل وقت فرهنگ و رهبری خراسان جنوبی در خردادماه 1395 گفت: پروژه بازسازی تالار علامه فرزان به دو و نیم میلیارد تن اعتبار نیاز دارد و طبق قول پیمانکار این سالن در اسفند ماه تحویل داده می شود. امسال (2016).

ناصر نبی زاده، مدیرکل بعدی فرهنگ و رهبری خراسان جنوبی در آبان ماه سال 93 با اشاره به پیشرفت 40 درصدی سالن، گفت: تکمیل آن نیازمند 5 میلیارد تن وام است که در صورت توزیع وام در سال 1400 تکمیل می شود. وی در مردادماه 1395 با اشاره به پیشرفت 50 درصدی این پروژه گفت: تکمیل این پروژه به حدود چهار میلیارد تن و تجهیز آن با 2.5 تا سه میلیارد تن اعتبار دیگر نیاز دارد و سال 1400 افتتاح می شود.

اکنون به پایان سال 1400 نزدیک می شویم، زمانی که نه تنها آمفی تئاتر علامه فرزان به بهره برداری نرسید، بلکه پیشرفت این پروژه در مرداد 1399 تنها 50 درصد بود. در بهمن ماه 1400 به 55 درصد رسید و همچنان شاهد تحقق وعده ها در مورد این سالن تخصصی و نیازهای اهالی فرهنگ و هنر هستیم. علاوه بر این؛ وی در طول اجرای این پروژه تقاضای وام را به میزان قابل توجهی افزایش داد که در این شرایط اقتصادی کار او را پیچیده می کند.


پیشرفت 55 درصدی در آمفی تئاتر فرزان

محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان در خصوص سالن آمفی تئاتر علامه فرزان به خبرنگار خاورستان گفت: این سالن از سالن آمفی تئاتر علامه فرزان است.

وی افزود: زیربنای آمفی تئاتر علامه فرزان بیرجند 7372 متر مربع و مساحت کل پروژه 1700 متر مربع است. تاکنون 6 میلیارد تن اعتبار برای ساخت آن هزینه شده است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی با بیان اینکه ظرفیت قبلی سالن 380 صندلی بوده که اکنون به 600 صندلی افزایش یافته و دارای سن چرخشی و دکور متحرک است، گفت: سقف و قسمتی از نما ساخته شده و سفت کاری، نازک کاری، نما، امکانات و تجهیزات این سالن باقی مانده است.

برای تکمیل و تجهیز سالن بالغ بر 13 میلیارد تن وام نیاز است

رمضانی گفت: برای تکمیل ساخت این پروژه به 7 میلیارد و 400 میلیون تن اوراق یا سه میلیارد و 700 میلیون تن وام نقدی نیاز است. برای تجهیز آن به 6 میلیارد تن اوراق قرضه یا 3 میلیارد تن اعتبار نقدی نیاز است. اما معمولاً وام از طریق توزیع اوراق بهادار تأمین می شود.

وی گفت: برای ساخت و تجهیز این سالن در مجموع 13 میلیارد و 400 میلیون به صورت کاغذی یا نیمی از این مبلغ نقدی نیاز است.


زمان افتتاح پروژه بسته به بودجه

رمضانی افزود: افتتاح این پروژه منوط به تامین اعتبار است و در صورت تامین وام می توان برای افتتاح و بهره برداری از آن برنامه ریزی و برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا پیش از این گفته شده بود که این سالن در تاریخ و سال معینی افتتاح می شود، اما تاریخ افتتاح بستگی به وام دارد و نمی توان تاریخی را تعیین کرد، زیرا با توجه به تعیین زمان افتتاح با توجه به وضعیت اعتباری دولت دشوار است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی در پاسخ به اینکه پیش از این اعلام شده بود که ساخت این پروژه به 5 میلیارد تن اعتبار نیاز دارد، گفت: درست است، اما در زمان ساخت این پروژه; هم هزینه مصالح و تجهیزات افزایش چشمگیری داشته و هم اعتبار آن با اوراق تامین می شود که دو برابر می شود و در صورت نقدی بودن پروژه با ۷ میلیارد تن تکمیل و تجهیز می شود.

رمضانی ادامه داد: از سوی دیگر پروژه مشروط به زمان است و افزایش قیمت نیز وجود دارد در حالی که اگر پروژه هر چه زودتر افتتاح شود هزینه کمتری نیز خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در سال 1396 پیش بینی می شد این سالن تا سال 1399 یا 1400 فعالیت کند اما در صورت دریافت وام به همین شکل ممکن است 3 تا 4 سال دیگر طول بکشد. به هر حال؛ پیگیر توزیع وام هستیم.


آمفی تئاتر فرزان تنها سالن تخصصی هنرمندان است

وی بیان کرد: سالن آمفی تئاتر علامه فرزان واقعاً حائز اهمیت است زیرا تنها سالن تخصصی فرهنگی هنری جامعه هدف و رشته های هنری مانند تئاتر و موسیقی است که می تواند پاسخگوی نیاز هنرمندان استان باشد و در رشته های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ، هنرمندان و گروه های دیگر.

رمضانی افزود: متاسفانه اکنون نبود این سالن به شدت احساس می شود و خود فرهنگ و رهبری در اجرای برنامه های خود مشکل دارند و باید جایی پیدا کنند. البته دو پلاتو کوچک و یک تالار گلبانگ داریم اما این سالن ها استاندارد لازم برای تولید و آثار هنری را ندارند و همین امر تامین اعتبار و بهره برداری از تالار فرزان را ضروری می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید