تالاب چهارمحال و بختیاری میزبان پرندگان مهاجر / شناسایی 269 پرنده در استان


ساعت: 11:56
تاریخ انتشار: 1402/02/25
کد خبر: 1838952

شهرام احمدی گفت: تالاب های استان چهارمحال و بختیاری دو بار در سال (بهار و پاییز) میزبان پرندگان مهاجر هستند و با عبور پرندگان مهاجر با ارزش حفاظتی بالا، تاکنون 296 گونه پرنده در استان شناسایی و ثبت شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز، شهرام احمدی مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور افزایش توجه جهانی به پرندگان مهاجر و به دلیل اهمیت آن، توافقنامه پرندگان مهاجر آفریقا و اوراسیا (AEWA) در سال 2006 روز جهانی پرندگان را برگزار می کند. مهاجر اقدام کرده است.
وی با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر «شب ها را به نام پرندگان خاموش کن» است، خاطرنشان کرد: این شعار به دلیل تأثیرات منفی فراوانی است که نور مصنوعی بر پرندگان مهاجر می گذارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به مناسبت این روز گفت: عمده اثرات منفی نورهای مصنوعی به دلیل اختلال در جهت گیری صحیح پرندگان مهاجر در پروازهای شبانه است و این شعار از مردم می خواهد استفاده غیر ضروری از آنها را کاهش دهند. نورهای مصنوعی «تاثیر منفی آن را بر پرندگان مهاجر در شب کاهش دهید.
احمدی ادامه داد: تالاب های استان چهارمحال و بهتیاری دو بار در سال (بهار و پاییز) میزبان پرندگان مهاجر است.
وی افزود: همچنین حضور پرندگان تابستانی و جوجه کشی و همچنین گونه های زمستانی و بومی در چهار فصل سال در تالاب ها گزارش شده است.
شهرام احمدی گفت: از میان تالاب های استان، تالاب گندمان که شکارگاهی نیز هست، سهم بالایی از پرندگان مهاجر جدید دارد و تالاب بین المللی چوگهور به دلیل وسعت بیشتر، شاهد حضور بیشتر است. گونه های پرندگان مهاجر
احمدی گفت: گونه های در حال انقراض مانند اردک سفید با نام علمی Oxyura leucocephala بارها در تالاب های استان ثبت و مشاهده شده است که نشان از اهمیت فراوان استان در مهاجرت پرندگان با ارزش حفاظتی بالا دارد.
تا امروز 296 گونه پرنده در استان شناسایی و پایش شده است که بیشتر آنها مهاجر هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید