تامین اجتماعی باید طبق قانون و مصوبه شورای عالی کار عمل کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; 15 فروردین ماه دومین جلسه تعیین مستمری مستمری بگیران شاغل با حضور رئیس و اعضای کانون عالی بازنشستگان، رئیس کانون ایثارگران و کارشناسان تامین اجتماعی برگزار شد.

موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پایان این نشست گفت: انشالله با کمک دولت افزایش حقوق بازنشستگان در اردیبهشت ماه انجام خواهد شد. در خصوص افزایش حقوق مستمری بگیران، مواد 96 و 111 در نظر گرفته شده و بررسی کارشناسی افزایش مستمری مستمری بگیران که حداقل در نظر گرفته شده است، بر اساس ماده 111 نهایی شده و جلسات افزایش سایر سطوح ادامه دارد.

دهگان کیا (رئیس کانون بازنشستگان استان تهران) نیز درباره علت پایان نیافتن جلسه گفت: افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی با پیشنهاد مدیرعامل باید به تصویب هیات وزیران برسد. اما در قانون بودجه 1401 یک اشتباه تایپی کوچک وجود دارد و آن این است که در بند 4 تبصره 12 قانون بودجه وقتی ده درصد افزایش مستمری شرکت های تابعه دولتی مشخص شده است، کاما گذاشته می شود. نوشته شده توسط صندوق SOO، نیروهای مسلح؛ در حالی که این یعنی تامین اجتماعی نیروهای مسلح یا صندوق سربازی. این اشتباه تایپی تامین اجتماعی را در صندوق های دولتی قرار می دهد و افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان را پیش بینی می کند. به همین دلیل کارشناسان این سازمان می گویند اگر افزایش مستمری ها قبل از رفع این مشکلات به هیئت وزیران ارسال شود مغایر با این بند بودجه بوده و تصویب نمی شود.

دهقان کیا می گوید: در این راستا برای رفع این مشکلات کوچک به صورت شفاهی با مجلس موافقت شده است. درخواست کتبی باید به کمیته اجرای قانون مجلس ارائه شود. و چون قانون بودجه رسمی شده است پس از اصلاح باید رسمی شود.

رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری پس از این جلسه با بیان اینکه طبق قانون آنچه به عنوان حقوق 1401 در شورای عالی کار افزایش یافته باید در مورد حقوق بازنشستگان نیز اعمال شود، گفت: انتظار داشتیم تامین اجتماعی افزایش یابد. حقوق بازنشستگان «به لکوموتیو دولت وصل نشوید و قطار را حرکت دهید تا حقوق ما را روی ریل فرصت تامین اجتماعی افزایش دهید.

وی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی نباید وابسته به دولت باشد، گفت: صندوق های کشوری و لشکری، صندوق های هزینه ای هستند و با صندوق بیمه که یک صندوق درآمدی – هزینه ای است، تفاوت دارند. صندوق تامین اجتماعی باید دخل و خرج را همزمان مدیریت کند.

اما نگاهی به بندهای مربوط به افزایش سالانه حقوق و حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران در قوانین بودجه 1400 و 1401 به خوبی نشان می دهد که بر اساس متن بودجه سال گذشته، اهمیت سازمان تامین اجتماعی در بودجه همانند سازمان تامین اجتماعی، ایجاد امنیت اجتماعی و افزایش میانگین دستمزد متوسط ​​دستمزد تنها ده درصد که بی سابقه است.


7bfa08ec 0a67 489f 9d5f cee7646795d9 خبر خاکستری

از سوی دیگر، با این تفاوت که طبق قانون تامین اجتماعی، افزایش سالانه مستمری مستمری بگیران از محل این صندوق در روندی جداگانه افزایش حقوق سالانه کارکنان دولت و مستمری بگیران تعیین می شود.


تامین اجتماعی باید بر اساس قانون و مصوبه شورای عالی کار عمل کند/ 120 هزار میلیارد برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه

محمدحسن آصفری نماینده فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتابوی درباره موضوع افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: مجلس نمی تواند میزان افزایش حقوق بخش خصوصی و صندوق بیمه را تعیین کند چرا که در این زمینه طبق قانون شورای عالی کار روند لازم و سازمان بیمه گر باید طبق قانون و مصوبه شورای عالی کار عمل کند اما کاستی های صندوق های بازنشستگی کشوری، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی را جبران کند. مجلس اعتباراتی را در نظر گرفته است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به اجرای آن است.

وی همچنین بر لزوم تعدیل حقوق بازنشستگان در سال جاری تاکید کرد و افزود: بند (و) تبصره (دو) بودجه امسال همانند سال 1400 میزان خوبی را برای افزایش مستمری نشان می دهد که تقریباً 120 هزار میلیارد تن است و دولت موظف به تامین اجتماعی نیروهای مسلح است که بعضا حقوق خوبی ندارند و تامین اجتماعی برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشور و راه اندازی آن در فروردین ماه اقدام می کند.

به گزارش دیار آفتاب ؛ تعیین افزایش سالیانه حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران از تامین اجتماعی تحت رژیم معمول و سختگیرانه هر ساله و با رعایت مصوبات شورای عالی کار و با توجه به ماده ۱۱ قانون اساسی تعیین می شود. 96 و 111 تامین اجتماعی. قانون او نبود.

افزایش مستمری کارگران باید به پیشنهاد هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی به دولت ارائه شود، زیرا حقوق سالانه توسط شورای عالی کار تعیین می شود و پس از تصویب دولت قابل اعمال است.

این در حالی است که بیش از 3.5 میلیون کارگر بازنشسته در سراسر کشور که حدود 60 درصد آنها حداقل دستمزد هستند، همچنان در انتظار اعلام افزایش هر چه سریعتر حقوق بازنشستگی 1401 از سوی سازمان تامین اجتماعی هستند و ضمن خواستار توجه سازمان تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی.تامین اجتماعی به موجب قانون، تمدید مصوبه شورای عالی کار، افزایش سایر پست های قانونی و کمک هزینه در احکام مستمری بگیران و اعمال عادلانه تعدیل حقوق در سال جاری.

هفدهم اسفندماه سال گذشته، شورای عالی کار پس از جلسه ای حدود پانزده ساعته، افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد و افزایش 38 درصدی به اضافه 515 هزار و 167 تن را برای سایر سطوح در سال 1401 تصویب کرد و این در حالی است که دستمزد کارگران، از جمله کمک هزینه مسکن و غذا و سنوات نیز افزایش یافت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید