سازمان تامین اجتماعی باید بر اساس مصوبه شورای عالی کار تصمیم گیری کند


ساعت: 10:04
تاریخ انتشار: 1401/01/10
کد خبر: 1818454

بازنشستگان کارگری منتظر مشخص شدن افزایش مستمری 1401 هستند

با وجود اینکه حقوق کارگران در سال جدید تعیین شده است، هنوز تکلیف بازنشستگی و افزایش کارگران مشخص نیست و بیش از 3.5 میلیون بازنشسته در سراسر کشور در انتظار اعلام افزایش 1401 حقوق بازنشستگان از سوی مدیرعامل هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; هفدهم اسفندماه سال گذشته، شورای عالی کار پس از جلسه ای نزدیک به 15 ساعت، افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد کارکنان را با احتساب افزایش حقوق کارگران اعم از مسکن و مکمل های غذایی و سنوات تصویب کرد. در سال 1401 دستمزد کارگران در مجموع 53.5 درصد افزایش یافت.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در این خصوص گفت: پس از سال ها نارضایتی به ویژه در سال 1388، امسال رضایت نسبی از تعیین دستمزد وجود دارد، نه به دلیل دستمزد، بلکه به دلیل تلاشی که انجام شده است.

خدایی افزود: در گذشته شاهد بودیم که دولت به عنوان کارفرما ظاهر می شود و کارگروه در شورای عالی کار در اقلیت است، اما امسال دولت اصل بی طرفی را اتخاذ کرد و مذاکرات را تسهیل کرد، بنابراین روند مذاکرات ادامه یافت. بهتر.

اما علیرغم تعیین دستمزد کارگران در سال جدید، تکلیف بازنشستگی و افزایش کارگران همچنان نامشخص است، هرچند تعیین میزان افزایش سالانه مستمری و مستمری های VET طبق روال معمول و سالانه و متعاقب آن. مصوبات شورا. کار بسیار عالی نشان داده شده است، اما تاکنون میزان این افزایش به صورت رسمی اعلام نشده است.

در همین راستا رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری با اشاره به لزوم گسترش حداقل دستمزد و سایر سطوح به حداقل مستمری و مستمری در سایر سطوح مستمری بگیران شاغل، گفت: و قانون ۱۱۱ تامین اجتماعی باید برای بازنشستگی بازنشستگان اعمال شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگی در اسفندماه در نامه ای به مدیرکل تامین اجتماعی با توجه به مصوبه افزایش حقوق 1401 بیمه گر بازنشسته تا پایان سال خواستار افزایش حقوق تا پایان سال شد. شورای کار

عیوضی یکی از اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اشاره به افزایش مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی در رابطه با بندهای 96 و 111 قانون تامین اجتماعی با بند 41 قانون کار و 1401 اشاره کرد. بخشنامه دستمزد گفت: 57.4 درصد و سایر سطوح 38 درصد به اضافه 515 هزار و 167 تن است.

یکی از اعضای هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: به دلیل اینکه مزایای جانبی مستمری بگیران از مستمری بگیران جدا است، مزایای کارگران مشمول قانون کار شامل کارگران بازنشسته نمی شود. خود را بدست آورند از این رو انتظار داریم سازمان تامین اجتماعی مزایای جانبی مستمری بگیران خود را به نحو مقتضی افزایش دهد تا شاهد عقب ماندگی در این بخش نباشیم.

کمک هزینه نفقه، کمک هزینه مسکن، از کارافتادگی و کمک هزینه فرزند از دیگر سمت های قانونی مستمری بگیران تامین اجتماعی است که مستمری بگیران کارگری انتظار دارند هیات تامین اجتماعی در میزان این کمک هزینه ها لحاظ کند که در حال حاضر مبلغ قابل توجهی نیست. شما نظراتی دارید

افزایش مستمری کارگران باید به پیشنهاد هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی به دولت ارائه شود، زیرا حقوق سالانه توسط شورای عالی کار تعیین می شود و پس از تصویب دولت قابل اعمال است.

در سال 1400، حداقل دستمزد بازنشستگان مطابق با افزایش اعمال شده برای کارگران شاغل با افزایش 39 درصدی از 1910427 تن در سال 1999 به 2655495 تن در سال 1400 تصویب شد. این افزایش برای سطوح دیگر افزایش 26 درصدی به اضافه تعداد ثابت 248355 گوجه فرنگی است.

اکنون بیش از 3.5 میلیون کارگر بازنشسته در سراسر کشور که حدود 60 درصد جمعیت کشور هستند، همچنان منتظر اعلام افزایش مستمری 1401 نفری از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هستند که پیش بینی می شود با ابلاغ رسمی بخشنامه دستمزد 1401 این امر محقق شود. تصمیم افزایش مستمری بازنشستگان کارگری باید سریعا اعلام شود.

چند سالی است که بحث یکسان سازی مستمری و مستمری دستگاه های مختلف مطرح شده است و در این میان بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل چالش هایی که بین دولت و سازمان های بیمه گر وجود دارد برخلاف بازنشستگان کشوری و لشکری ​​از همسان سازی بهره کافی را نمی برند.

یکی از موانع اصلی اجرای طرح همسان سازی بازنشستگان بیمه، بدهی کلان دولت به تامین اجتماعی است که بر اساس برآوردهای انجام شده در شش ماهه اول سال 1400؛ این بدهی کلان دولت به تامین اجتماعی است. 450 تریلیون تن برآورد شده است و متاسفانه دولت یازدهم و دوازدهم هیچ تلاشی برای پرداخت این بدهی انباشته نکرده اند.

این در حالی است که نمایندگان در هنگام تصویب لایحه بودجه 1401، 90 هزار میلیارد تن فولاد برای پرداخت بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی برای ادامه همسان سازی مستمری بگیران بیمه ای اختصاص دادند. درصد به تعداد آنها اضافه می شود. تصمیم مجلس شورای اسلامی مبنی بر اجرای معادلات در سال جدید، افزایشی که اگرچه هنوز ناچیز است، اما شاید حداقل بخشی از کاهش شدید توانمندی سالمندان را جبران کند.

گفتنی است بر اساس قانون بودجه مستمری بگیران، شاغلان و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​و سایر صندوق های بازنشستگی مرتبط با دستگاه های اجرایی در سال 1401 ده درصد افزایش می یابد و رقم آن در سال 1390 نباید از 5 میلیون تن تجاوز کند. نسبت به سنوات قابل قبول خدمت کمتر باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید