تاکنون نظر کمیسیون پزشکی درباره پرونده مهسا امینی ارسال نشده است


ساعت: 15:41
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919830

دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی گفت: کارشناس پزشکی قانونی با کارشناسی علمی و جامع نظر خود را رسما اعلام کرد و سپس خانواده امینی از نظام پزشکی شکایت کردند. این شکایت برای بررسی به هیات پزشکی ارسال شده و هنوز نظر هیات پزشکی ارسال نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری مشترک حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور و غلام عباس ترکی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بر اساس ابلاغ بخشنامه در خصوص وظایف مهم قوه مجریه در رعایت حقوق عامه توسط دادستان کل کشور و لزوم تبیین و تبیین این امر به منظور آشنایی مردم با حقوق خود در رابطه با مراجع اجرایی انجام شد.

منتظری در ابتدای آن جلسه در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد دادستانی در خصوص ساختمان های خطرناک گفت: دستگاه های مختلفی موظف به نظارت بر ساخت و ساز هستند و این مسئولیت ها به عهده سازمان نظام مهندسی است که قرار است ساختمان ها را رصد و ابلاغ کند. دستگاه قضایی در صورت تخلف.» دستگاه قضایی مسئولیتی در قبال امنیت ساختمان ها ندارد و وظیفه ماست که در صورت وجود تخلف، آن تخلف را به دستگاه قضایی گزارش کنیم. هر دستگاه وظیفه دارد انجام دهد. این در اختیار ما نیست که همه ساختمان ها را بررسی کنیم و بگوییم تخلف شده است.

وی افزود: بارها از دادستان تهران سوال کرده ام و اعلام کردند که ساختمان های زیادی را شناسایی کرده و به همه دستگاه های مربوطه اطلاع داده ایم و نظارت کلی از سوی دادستانی است و اقدامات تامینی بر عهده دستگاه های ذیربط است.

و افزود: در کلانشهری مانند تهران که ساختمان های بلند ساخته می شود، نمی توان دستگاه قضایی به عنوان کارشناسی وارد شد. دستگاه قضایی در حوزه حقوق عمومی نظارت عمومی دارد و در صورت مشاهده تخلف، قوه قضاییه وارد عمل می شود. اگر دستگاه قضایی از آن پیروی نکند، باید پاسخگو باشیم. جایی که خطر وجود دارد، دستگاه قضایی وارد می شود و ما نمونه هایی داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و استرداد اموال خارجی در این پرونده به کشور چگونه است و اجرای حکم به کجا رسیده است؟ وی گفت: در مورد بابک زنجانی آنچه مورد توجه قوه قضائیه و دولت بود، بازگرداندن اموال تملک شده توسط بیت المال بود، بنابراین فرصت هایی که داده شد برای همین موضوع بود.

وی افزود: بخشی از سرمایه به خارج از کشور منتقل شد. برای استرداد اقدامات لازم بود و پیشرفت های خوبی برای استرداد صورت گرفته و بخشی از آن برگردانده شده است و بخشی از کارهای مقدماتی توسط دولت در حال انجام است. با وجود اینکه تمام اموالی که وی اختلاس کرده مسترد شده است اما در مورد اجرای حکم تصمیم گیری خواهد شد.

دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی گفت: کارشناس پزشکی قانونی با کارشناسی علمی و جامع نظر خود را رسما اعلام کرد و سپس خانواده امینی از نظام پزشکی شکایت کردند. این شکایت برای بررسی به هیات پزشکی ارسال شده و هنوز نظر هیات پزشکی ارسال نشده است.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر نقل قولی از شما مبنی بر اینکه در حوزه حجاب اتفاقی می افتد، گفت: حجاب یک حکم الهی و شرعی است و آیات متعددی در قرآن داریم که زنان باید حجاب خود را حفظ کنند. عده ای می گویند که این یک موضوع شخصی است و نمی توان انسان را مجبور به رعایت حجاب کرد و به نظر من این به نوعی دور زدن موضوع است به این معنا که بحث حجاب دو بعد فردی و اجتماعی دارد.

وی افزود: جنبه شخصی به گونه ای است که نمی توان زن را در خانه و فضای خصوصی مجبور به رعایت حجاب کرد و آزاد است و هیچکس در فضای خصوصی به او اعتراض نمی کند.

وی ادامه داد: بعد دوم حجاب بعد اجتماعی است و در جامعه اسلامی وقتی اکثریت مسلمان هستند و معتقد و پایبند به موازین شرعی هستند باید آن را رعایت کنند و جایز نیست خود را در معرض دید دیگران قرار دهید. در مکان های عمومی حجاب نداشته باشید قانون بحث حجاب را تکلیف کرده است. وقتی که قانون موظف به رعایت حجاب در اماکن عمومی در داخل و داخل مرزهای جمهوری اسلامی باشد، نمی توانیم بگوییم که قانون شخصی است.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید