جزئیات پرونده پزشکی مهسا امینی در بیمارستان میلاد

محمد صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به ماجرای عمل جراحی مهسا امینی در بیمارستان میلاد و تایید و تکذیب های پیرامون آن، گفت: مهسا امینی متولد سال 1385 است. است. حدود 15 سال پیش وقتی 7 ساله بود او را عمل کردند و عمل کردند اما این عمل هیچ ارتباطی با مرگ او در بیمارستان کسری نداشت و یا اینکه قبل از آن در جای دیگری اتفاق افتاده بود.

وی تصریح کرد: همه پزشکان اعلام کردند که بیماری قبلی مهسا امینی ربطی به این مشکل نداشته و متاسفانه عده ای این موضوع را بهانه کردند و گفتند که مهسا در گذشته به چنین بیماری مبتلا بوده و علت اصلی این بیماری بوده است. از مرگ او شنبه گذشته در جلسه پزشکی قانونی شرکت کردیم و همچنین پزشک محترم معالج ایشان به صراحت اعلام شد که فوت خانم مهسا امینی تصادفی که برای ایشان اتفاق افتاد ناشی از این اقدام نبوده است.

صالح نیکبخت گفت: خانواده مهسا امینی نیز در همان جلسه دادگاه به ما اطلاع دادند که وی تومور بزرگی در بالای چشم دارد و به دکتر شیروانی مراجعه کردند و وی اظهار داشت که طبق نظر پزشک، چه این تومور را عمل کنیم و چه نکنیم، آنجاست. این نیست که بر سلامتی او تأثیر بگذارد، او نمی رود و زندگی اش در سلامت کامل خواهد بود. اما با چنین توموری که می تواند بینایی او را تحت تأثیر قرار دهد، ما با احتیاط پیش می رویم. این آخرین سوالی است که عده ای بهانه کردند که او سابقه این بیماری و سایر بیماری ها را داشته است.

وکیل خانواده مهسا امینی نیز گفت: مهسا امینی نیز به بیماری تیروئید مبتلا بود. خانم مهسا امینی 22 ساله بود و به دلیل آب و هوای غرب کشور که کوهستانی است و به دلیل بارش شدید باران در آب های آنجا به دلیل کمبود ماده لیون، مانند اکثر افراد به بیماری تیروئید مبتلا شد. از همشهریانش بود، اما این بیماری هیچ تاثیری در تصادفی که برای او رخ داد نداشت. زیرا با توجه به نتایج آزمایش سالیانه مهسا امینی که توسط پزشک متخصص وی انجام شد، به صراحت اعلام شد که برای بیماری تیروئید نیازی به تهیه قرص نیست و نیازی به تغییر دوز این قرص ها نیست.

صالح نیکبخت گفت: در جلسه پزشکی قانونی شنبه گذشته با طرح سوال یکی از پزشکی قانونی در مورد روز حادثه مشخص شد که مهسا امینی در روزهای غیرعادی قرص تیروئید و حتی قرص های تجویز شده را مصرف کرده است. حتی دکتر متخصصش در 19 یا 20 مرداد آزمایش دیگری انجام داد که نشان داد مشکلی ندارد و کاملاً سالم و سرحال است.

صالح نیکبخت در پاسخ به این سوال که چه جزئیات دیگری درباره مهسا امینی در جلسه پزشکی قانونی مطرح شد، گفت: در این جلسه ابتدا باید تاریخ جلسه را اعلام می کردند تا پزشکانی که انتخاب کردند ارتباط برقرار کنند و پزشکی قانونی را تایید کنند. تئوری معرفی کنیم اما به ما اطلاع ندادند. ثانیاً در جلسه ای که ما حضور داشتیم نظریه پزشکی قانونی جسد مهسا امینی مطرح نشد و باید تاکید کنم با توجه به توضیحات همکارم آقای رضایی در جلسه، درخواست خانواده مهسا امینی در ضوابط لحاظ شد که خیر. هیچ جلسه و نظریه ای برگزار نکرده اند بدون نظر پزشک معتمد نمی پذیریم.

وی ادامه داد: برخورد پزشکی قانونی با پدر مهسا امینی که بعداً توسط معاون دادستان تهران تایید شد حضور وی در پزشکی قانونی موجب ناراحتی خانواده مهسا امینی شد. بدون حضور پزشک معتمد خانواده وی برای تأیید نظریه پزشکی قانونی، پرونده پذیرفته نمی شود. اگر این نظریه مورد تایید پزشکی قانونی باشد اشکالی ندارد و ما حق دخالت در نظریه پزشکی قانونی را نداریم، البته حق داریم اعتراض کنیم و از پزشکان معتمدی که اساتید برجسته مغز و اعصاب هستند و ارتباطی ندارند بپرسیم. آنها اداری و جناحی نیستند، ما معتقدیم این موضوع نه تنها باعث بی اعتباری پزشکی قانونی می شود، بلکه باعث ارتقای کلی نهاد پزشکی قانونی می شود.

وی افزود: ما وکلای مهسا امینی و خانواده مهسا امینی هیچ اطلاع و اطلاعاتی در رابطه با مسائل پزشکی قانونی نداریم، اما آنها هستند که تشخیص می دهند نظریه پزشکی قانونی با واقعیت مطابقت دارد یا خیر. در جامعه واقعی و مورد قبول ما خواهد بود و به افکار عمومی اعلام می کنیم که این نظریه را می پذیریم.

صالح نیکبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت تصاویر دوربین روی لباس افسر دستگیر کننده گفت: به همین منظور در جریان دستگیری مهسا امینی، پسر عمویش نیز همراه وی بوده است. عمه مهسا و امینی برادر مهسا می‌گویند وقتی پلیس مهسا را ​​دستگیر کرد، به پلیس گفتند که از دستگیری او خودداری کند، زیرا او از ساکز آمده و در تهران غریبه و مهمان بوده است. اما مامور در پاسخ به اصرار خاله گفت: برو چون دوربین روی لباسم هست که از تو عکس می گیرد و اگر عکس تو باشد من مسئول عدم دستگیری تو هستم. روی لباس افسر دستگیر کننده گفت.

وی افزود: من به شخصه عکس دوربین افسر دستگیر کننده را ندیدم اما می خواهم بگویم در خصوص وجود دوربین بر روی لباس افسر دستگیر کننده مهسا امینی با ماموران پلیس اختلاف نظر وجود دارد. اما دیدن یا ندیدن وکیل نمی تواند این موضوع را رد یا اثبات کند و باید به شهادت عمه مهسا امینی تکیه کرد.

صالح نیکبخت در خصوص اینکه چه جزئیات دیگری درباره پرونده مهسا امینی وجود دارد که تاکنون گفته نشده است، گفت: نمی خواهیم به این پرونده فوری و بدون تاخیر رسیدگی شود و به همه جوانب مشکل توجه نشود. یکی از موارد این است که به دنبال پرونده بالینی مهسا در بیمارستان میلاد هستیم. ما از آنها می خواهیم تمام اسنادی را که می تواند اتهام شخصی را ثابت کند، بررسی کنند. یکی از مدارک لازم، استماع شهادت همه آن دسته از شاهدانی است که در زمان دستگیری مهسا امینی در پارک طالقانی حضور داشتند و آنها نیز جزو دستگیرشدگان بودند. دوم اینکه می خواهیم شهادت شاهدانی را بشنویم که در بازداشتگاه گشت ارشاد حضور داشتند و سوال سوم این است که فیلم هایی که روی دوربین افسر پلیس و دوربین ورودی یا داخل زندان بود، و دوربین در بازداشتگاه گشت ارشاد تقدیم آنها می شود و باید تحقیقات انجام شود و همه مأمورانی که با وی برخوردی داشته اند باید رسیدگی شود و این تحقیقات با حضور پدر مهسا امینی و همچنین حاضرین برای انتقال جسد انجام شود. از بازداشتگاه نیروی انتظامی ارشاد تا بیمارستان کساری.

و افزود: اگر این مدارک ارائه شود قطعا موجب رضایت می شود و ترسی که به وجود آمده فروکش می کند.

صالح نیکبخت در پاسخ به این سوال که آیا در این پرونده موردی مغایر با مسیر قانونی پرونده مشاهده کردید؟ وی گفت: من به همراه همکارم آقای رضایی هنوز پرونده را به طور کامل مطالعه نکرده ایم و بدون مطالعه پرونده نمی خواهیم در مورد صحت و سقم این گونه اسناد و مدارک اظهار نظری کنیم.

وکیل خانواده مهسا امینی در پاسخ به این سوال که چقدر به حل شدن پرونده امیدوار است؟ وی گفت: انتظار دارم این پرونده مانند سایر موارد گذشته نباشد. شناسایی یک یا چند مسئول مقصر و مجازات آنها اشکالی ندارد، اگر مقصر باشند شاید خانواده مهسا اعلام عفو کنند. اما تنبیه افراد یک عامل بازدارنده خواهد بود که از تکرار آن جلوگیری می کند. اجازه دهید این را هم بگویم که یک افسر پلیس از اشتباه مصون نیست زیرا یک افسر پلیس این فرصت را دارد که با افراد مختلفی برخورد کند که به احتمال زیاد خطرناک هستند.

صالح نیکبخت گفت: در تماسی که رئیس جمهور با خانواده مهسا امینی داشته به دروغ به خانواده مهسا امینی گفته اند که هیچ پیگیری از سوی رئیس جمهور صورت نگرفته است که به صراحت تکذیب می شود و تا به امروز هیچ نقل قولی از وکیل مهسا و امینی وجود ندارد. خانواده در خصوص تماس تلفنی با رئیس جمهور، این تماس صورت نگرفت.

دیدگاهتان را بنویسید