تاکید خاویر سولانا بر لزوم بازگشت به برجام

تاکید خاویر سولانا بر لزوم بازگشت به برجام

روز جدید مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نخست وزیر اسبق سوئد در یادداشتی در واشنگتن پست درباره پیامدهای شکست مذاکرات وین هشدار داد.

خاویر سولانا، دبیرکل سابق ناتو و مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و کارل بیلت، نخست وزیر سابق سوئد، به طور مشترک یادداشتی در واشنگتن پست درباره اهمیت بازگشت به برجام منتشر کردند و هشدار دادند که اگر آمریکا و غرب نتوانند برجام را احیا کنند. . تنش با ایران افزایش خواهد یافت.

آنها در مقاله خود می نویسند: «اگرچه جنگ در اوکراین در قلب اروپا تشدید شده است، اما مسئله امنیتی دیگر، ایران و برنامه هسته ای در حال تحول آن را نباید فراموش کرد.

این دو مقام سابق اروپایی افزودند: تا زمانی که نتوانیم توافق هسته ای 2015 را به مسیر خود بازگردانیم، به سمت تنش های جدید با تهران خواهیم رفت. پرزیدنت بایدن و رهبران اروپایی به سرعت و قاطعانه در مورد اوکراین عمل کرده اند. اکنون آنها باید اقداماتی را برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای انجام دهند. به همین منظور، انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین، اخیراً به تهران سفر کرد تا به نجات توافق متوقف شده تهران و واشنگتن کمک کند.

آنها با اشاره به تصویب لایحه ای درباره ایران در مجلس سنای آمریکا نوشتند: ماه گذشته لایحه ای با موافقت حزب دموکرات به تصویب رسید که بر اساس آن دولت بایدن هر گونه توافق جدید با ایران را ملزم می کند موضوعات هسته ای نامرتبط را شامل شود. مطمئناً با شکست ها موافقت خواهد شد. این در حالی است که در تهران میل به توافق در حال کاهش است.

خاویر سولانا و کارل بیلت همچنین با اشاره به اختلاف واشنگتن بر سر حذف سپاه پاسداران از لیست تروریست های آمریکا، قرار گرفتن سپاه در این فهرست را نمادین خواندند. آنها در عین حال از تهران و واشنگتن خواستند که اجازه ندهند این امر مانع از توافقی شود که حتی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز پابرجا بود.

در حالی که یکی از دلایل وضعیت کنونی پیرامون برجام، ناکامی طرف های اروپایی در تامین منافع برجام در ایران و متعاقب آن ناتوانی آنها در حل و فصل اختلافات باقی مانده است، این دو مقام باسابقه اروپایی تلاش و حمایت اروپا از احیای برجام را اعلام کردند. با خروج یکجانبه واشنگتن از برجام در سال 2018، آنها گفتند: “عجیب است که بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای مانور می دهد و قول داده که ایالات متحده (به آژانس بازگشته)” اکنون دیپلماسی را از سوی متحدان دنبال می کند. واشنگتن حمایت قوی: «حمایت به کندی پیش می‌رود. گفته می‌شود که او در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره با احتیاط به ایران نزدیک شده است.

آنها در پایان با اشاره به قراردادهای کنترل تسلیحات با اتحاد جماهیر شوروی، این کار را انجام دادیم زیرا در امنیت ملی بود. در مورد ایران هم همینطور. اکنون پرزیدنت بایدن باید هزینه انفعال خود در قبال ایران را به طور جدی در نظر بگیرد و راهی برای پیشبرد آن بیابد، در غیر این صورت ممکن است در میانه درگیری دیگری قرار بگیریم که هیچ کس نمی خواست.

دیدگاهتان را بنویسید