تایوان طرح “یک کشور، دو سیستم” چین را رد کرد.


ساعت: 09:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۰
کد خبر: 1889147

وزارت امور خارجه تایوان اعلام کرده است که مدل “یک کشور، دو سیستم” پیشنهادی پکن در مورد این جزیره را نمی پذیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت خارجه تایوان روز پنجشنبه (11 اوت) اعلام کرد که این جزیره مدل “یک کشور، دو سیستم” پیشنهاد شده توسط پکن در گزارشی که این هفته منتشر شد را رد می کند.

به گزارش رویترز، جوآن او، سخنگوی این وزارتخانه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت تایپه گفت: «تنها مردم تایوان می‌توانند برای آینده آن تصمیم بگیرند.»

وی در ادامه مدعی شد: چین از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه بهانه ای برای ایجاد یک وضعیت عادی جدید برای ارعاب مردم تایوان استفاده می کند.

دفتر شورای دولتی و دفتر اطلاعات شورای دولتی امور تایوان جمهوری خلق چین روز چهارشنبه گزارشی را با عنوان «مسئله تایوان و اتحاد مجدد با چین در عصر جدید» منتشر کردند.

در گزارشی از دولت چین آمده است: «ما یک چین هستیم و تایوان بخشی از چین است. این واقعیتی انکارناپذیر است که تاریخ و قانون آن را تأیید می کند. تایوان هرگز یک کشور نبود. وضعیت آن به عنوان بخشی از چین بدون تغییر است.

دولت چین همچنین به جدایی طلبان تایوانی هشدار داده است که اتکا به قدرت های خارجی هیچ دستاوردی برای آنها نخواهد داشت و استفاده از تایوان برای مهار چین محکوم به شکست است. در این گزارش، پکن بار دیگر تاکید کرد که اتحاد مجدد مسالمت آمیز و “یک کشور، دو نظام” اصول اساسی برای حل مسئله تایوان و بهترین رویکرد برای تحقق وحدت ملی است.

چین از هفته گذشته در واکنش به سفر تحریک آمیز پلوسی به تایوان، رزمایش های متعدد و گسترده ای را آغاز کرده و از سوی دیگر در برخی زمینه های مهم ارتباط با آمریکا را قطع کرده و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و نزدیکانش را تحریم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید