تایید زنانه، مردانه شدن پارک های تهران؟

تایید زنانه، مردانه شدن پارک های تهران؟

روز جدید ناصر امانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران در گفت و گو با «انتخاب» در پاسخ به این سوال که آیا برای این پروژه نرده یا دیوارکشی می شود، گفت: تاکنون از این پارک ها بازدید نکرده ام. اما ظاهراً قصدشان دیدن نبود. اما خانم هایی که به این مجموعه ها سر می زنند، می خواهند لباس های خود را در بیاورند و ورزش کنند، البته باید از دید نامحرم دور باشند. آنها می خواهند بخشی از پارک را به مادرانی که با فرزندان و بدون همسرشان به پارک می آیند اختصاص دهند.»

ناصر امانی یکی از اعضای شورای شهر تهران در گفت و گو با «انتخاب» درباره طرح اختصاص فضا برای مادر و فرزند در برخی از پارک های تهران گفت: شهرداری مطرح کرده است. نظر آنها این است که برخی از زنانی که با فرزندان خردسال خود به پارک ها می آیند باید بتوانند راحت تر با فرزندان خود بازی کنند و به طور کلی حرکت کنند که این امکان برای آنها در فضای عمومی پارک وجود ندارد. بنابراین، ایده آنها این است که کاربری بخشی از یکی از بوستان های هر منطقه از تهران را به گونه ای تغییر دهند که نیاز مادران و کودکانی که به پارک می آیند پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: این را آقای زاکانی گفتند و ما از ایشان شنیدیم. البته به نظر می رسد حدود 20 نفر و تعدادی از آنها در برخی مناطق اجرا داشته اند. من نتوانستم ببینم این پارک ها چه شکلی هستند، اما هیچ برنامه واقعی برای زنانه بودن و مردانه بودن پارک ها وجود ندارد. نه شهرداری این موضوع را مطرح کرده است و نه ما به عنوان اعضای شورای شهر موافقیم که پارک های تهران تقسیم بندی و جنسیت شود.»

امانی گفت: انگیزه انگیزه خوبی است و معتقدم برخی اظهارنظرهای تندی در این زمینه دارند. هدف این بود که بخشی از پارک در هر محله بین مادرانی که می خواهند با فرزندان خود احساس راحتی بیشتری داشته باشند، توزیع شود.

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا برای اجرای این طرح حصار یا دیواری وجود خواهد داشت، گفت: من هنوز به این پارک ها سر نزده ام اما مشخصا قصد داشتند دید نداشته باشند. اما خانم هایی که به این مجموعه ها سر می زنند، می خواهند لباس های خود را در بیاورند و ورزش کنند، البته باید از دید نامحرم دور باشند. اما نمی دانم دیوار یا حصار ساخته می شود، چون هنوز آن را ندیده ام اما برای مادر و بچه است. یعنی می خواهند بخشی از پارک را به مادرانی بدهند که با بچه ها و بدون همسرشان به پارک می آیند».

امانی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح به معنای جدایی سایر اعضای خانواده یا محرومیت سایر شهروندان است، گفت: بقیه قسمت های پارک برای عموم آزاد است. کل پارک را وقف مادر و بچه نمی کنند و بقیه را محروم نمی کنند. ممکن است اجرا مشکل داشته باشد و نمی توانم قضاوت کنم چون قبلاً آن را ندیده ام اما پارک اصلاً جنسیت نخواهد داشت. در صورت بروز مشکل در اجرا، حتما به شما تذکر می دهیم».

دیدگاهتان را بنویسید