پارک علم و فناوری از نبود قانون تهیه کارگاه و زیرساخت های فناورانه رنج می برد / مخالفت با توزیع زمین برای توسعه پارک

ساعت: 13:42
تاریخ انتشار: 1400/10/15
کد خبر: 1798227

معاون پارک علم و فناوری خراسان شمالی گفت؛

رضا فیض آبادی گفت: تامین زمین و آماده سازی زیرساخت های خدماتی پارک های علم و فناوری با فقدان قانون مواجه است که امکان ارائه خدمات پارک ها به فناوران را محدود می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا فیض آبادی معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی به عصرترک گفت: همچنین تجاری سازی محصولات آنها در بازارهای داخلی و خارجی برای شکل گیری اقتصاد دانش بنیان، ایجاد اشتغال و درآمدزایی است.

فیض آبادی گفت: با توجه به نقشی که برای پارک علم و فناوری محول شده، دست این پارک ها همچنان در آماده سازی زیرساخت ها برای انجام وظایف محوله خالی است.

وی بیان کرد: در هر استان باید زمینی برای احداث ساختمان های اداری و کارگاهی و زیرساخت های آب، برق، گاز، مخابرات و جاده در نظر گرفته شود تا پارک ها و واحدهای علم و فناوری بر اساس فناوری و دانش ایجاد شود. در محل کارگاه

این نماینده مجلس گفت: متاسفانه هنوز قانون نحوه تامین و آماده سازی این زیرساخت ها برای بهره برداری از پارک های علم و فناوری در کشور تعریف نشده است و در این راستا باید قوه مجریه موظف به تهیه این امکانات باشد. “

وی همچنین یادآور شد: تبدیل یک ایده به محصول فناوری یا محصول دانش بنیان نیازمند منابعی است تا واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان بتوانند به آنها خدمات ارائه دهند تا در مسیر توسعه حرکت کنند. حمایت مالی نیز در قانون تعریف نشده است.

فیض آبادی گفت: تشکیل پارک های علم و فناوری در استان ها (تحت نظر وزارت علوم) با همفکری استانداران و مدیران کل استان میسر شد زیرا معتقدند فناوری، مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی، درآمدزایی و اراده است. ایجاد شغل

وی افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری نیز از پارک های علم و فناوری استان ها در انجام تعهدات اعتباری و تسهیلاتی حمایت کرده است.

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی با اشاره به استان خراسان شمالی گفت: پارک علم و فناوری استان از سال 90 آغاز به کار کرد و استان با احداث ساختمان اداری و کارگاهی در مرکز این پارک موافقت کرد. تا سقف هفت هکتار زمین در سایت تخت ارکان بجنورد اختصاص یابد.

زمین چکه کننده را توزیع کنید

وی گفت: از سال 90 تاکنون 2 هکتار و 2.2 هکتار زمین آبیاری شده است. همچنین سال گذشته مساحتی به وسعت 2.5 هکتار در ارکان در بوینورد برای این پارک در نظر گرفته شد. مساحت کل زمین در 6.7 هکتار توزیع شده است.

فیض آبادی خاطرنشان کرد: وام راهسازی، انتقال آب، گاز، برق، اپتیک به ساختمان اداری و کارگاه پارک علم و فناوری مرکز استان در سفر مقام معظم رهبری در استان تامین و هزینه شد. مبلغ پنج میلیارد تن

وی افزود: ساخت ساختمان های اداری و کارگاه های پارک علم و فناوری در مرکز استان با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد.

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی همچنین به شهرهای شیروان، آشخان و اسفراین اشاره کرد و گفت: در این شهرستان ها زمین هایی به مساحت 2500 متر مربع، 2000 متر مربع و 380 متر مربع وجود دارد. متر مربع به ترتیب دانشگاه ها و کمک های مالی برای ساخت ساختمان اداری مراکز رشد پارک های علم و فناوری در این شهرها اختصاص یافت.

وی گفت: با توجه به اینکه مساحت این زمین ها بسیار کم است، فضایی برای کارگاه در این مراکز وجود ندارد.

فیض آبادی گفت: این شرایط باعث شد تا واحدهای فناور این شهرستان ها در فضای کارگاهی ارکان شهر بوینور مستقر شوند.

وی گفت: دیگر فضای اضافی برای کارگاهی در سایت تخت ارکان بجنورد نداریم تا به واحدهای فناوری نوین اختصاص یابد.

این نماینده مجلس افزود: حتی برخی از واحدهای فناور مستقر در بوینورد نیز برای فعالیت مجبور شده اند در سایر نقاط استان زمین تهیه کنند.

پاسخ منفی سازمان ملی مسکن به درخواست پارک علم و فناوری خراسان شمالی

وی اعلام کرد: در این راستا پارک علم و فناوری استان از سازمان مسکن ملی خواست 15 هکتار زمین در کنار 6.7 هکتار از تخته های ارکان برای توسعه فضای کارگاهی اختصاص دهد که متاسفانه این سازمان به این درخواست پاسخ منفی داد. استان

وی افزود: این تا زمانی است که دستگاه های اجرایی مربوطه استان با توزیع این زمین موافقت کردند.

فیض آبادی در عین حال یادآور شد: هنوز موفق به راه اندازی مراکز رشد پارک های علم و فناوری در شهرستان های فاروجه، گرمه، جاجرم، راز و جرگلان نشده ایم.

وی افزود: در خراسان شمالی در سایه این خلاء قانونی، توسعه متوازن تشکیل واحدهای دانش بنیان و فناوری و همچنین توزیع ثروت حاصل از فعالیت این واحدها در شهرها وجود ندارد.

معاون فناوری و نگهداری پارک علم و فناوری خراسان شمالی در خاتمه در پاسخ به این سوال که بودجه سال مالی 1400 پارک علم و فناوری استان چقدر بوده است؟ وی گفت: بودجه مصوب امسال این پارک 9 میلیارد و 400 میلیون تن است که تاکنون تنها پنج میلیارد تن آن اعطا شده و این میزان اعتبار صرف هزینه های جاری شده است.

وی تصریح کرد: آیا با این مبلغ وام می توان به واحدهای فناور و دانش بنیان استان خدمات رسانی کرد؟

فیض آبادی گفت: در بودجه سال 1401 اعتبار برای پارک علم و فناوری استان 10 میلیارد و 500 میلیون تن پیش بینی شده است که برای هزینه های جاری و خدمات رسانی به واحدهای مذکور رقم بسیار ناچیزی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید