تایید پشت صحنه واشنگتن پست برکت: واکسن ایران حتی فاز 3 کارآزمایی بالینی خود را شروع نکرده است.

تایید پشت صحنه واشنگتن پست برکت: واکسن ایران حتی فاز 3 کارآزمایی بالینی خود را شروع نکرده است.

روز جدید به گزارش رسانه های آمریکایی، واکسن برکات بدون تایید نهایی به انسان تزریق شده است. بر اساس این گزارش، هشدار یکی از مسئولان وزارت بهداشت نادیده گرفته شد.

در گزارش اخیر واشنگتن پست مدعی شد در حالی که یک سال پیش مقامات ایرانی در حال بررسی تایید واکسن کرونا تولید داخل بودند، یک مقام ارشد بهداشتی هشدار جدی داد و گفت: نتایج آزمایش کافی نیست و تایید این واکسن امکان پذیر است. برای تضعیف تلاش ها برای مهار همه گیری گسترده در کشور.

رقابت داخلی برای واکسن؛ پشت پرده تأیید «برکت».

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، فرید نجفی، معاون وقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به وزیر بهداشت وقت نوشت: اجازه تزریق این واکسن به مردم در شرایطی که استانداردهای علمی آن است. تصویب نشده تصمیمی جدی و تاریخی است که آینده اعتماد عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد و برای نظام سلامت موثر خواهد بود. کمتر از یک هفته بعد، سعید نمکی وزیر بهداشت وقت اعلام کرد که این واکسن تاییدیه اضطراری دریافت کرده است. محققان ایرانی بعداً در یک مجله پزشکی گزارش دادند که این تأیید پس از آن صادر شد که برکات حتی فاز 3 آزمایش بالینی خود را برای تأیید اثربخشی واکسن و شناسایی عوارض جانبی احتمالی آغاز نکرده بود. به گفته محققان، این آزمایش دو روز پس از صدور تاییدیه آغاز شد و نتایج آن هنوز عمومی نشده است.

واشنگتن پست نوشت: اسناد مالی نشان می دهد که مقامات دولتی در آن زمان مشتاق بودند تا در اسرع وقت یک واکسن هنوز آزمایش نشده تولید کنند. این هم در شرایطی که مقام معظم رهبری واردات برخی از واکسن های غربی را ممنوع کرده بودند و واردات سایر واکسن ها به تعویق افتاد. با این حال، تولید واکسن دیگری که کم و بیش در ایران تولید می شود و در انتظار تایید رگولاتوری است، در حال پیگیری است. در نهایت، بر اساس اسناد دولتی و شرکتی، واکسن برکات از رقبای خود بهتر عمل کرد.

به گزارش دیده بان ایران؛ این رسانه آمریکایی مدعی است که یک سال بعد، برکات که قول داده میلیون ها دوز واکسن را تحویل دهد، به وعده خود عمل نکرده است. اگرچه یکی از اعضای ستاد اجرایی فرمان امام (محمد محبر) در نامه ای به رهبر انقلاب گفته است که تا شهریور سال گذشته بیش از 50 میلیون دوز در دسترس خواهد بود، اما بر اساس افشای یک شرکت، تنها نیمی از این مقدار تا ابتدای سال جاری تولید شده بود اگرچه شواهدی مبنی بر وجود خطر در واکسن برکات وجود ندارد، اما در کنترل ویروس کرونا عملکرد ضعیفی داشته است.

20 برابر فایده واکسن کرونا

به گزارش این رسانه، ایران برکت با وجود عملکرد ضعیف در یک دوره 12 ماهه حدود 100 میلیون دلار از دولت دریافت کرده است و بر اساس افشای شرکت، سود خالص این شرکت نسبت به سال قبل با تعدیل تورم تقریباً دو برابر شده است. شرکت تابعه ستاد اجرایی فرمان امام (برکت) تولید کننده این واکسن از افزایش بیش از 20 برابری سود خالص سالانه خود در سال گذشته خبر داد.

واشنگتن پست افزود: این مقاله بر اساس چندین مصاحبه و صدها صفحه اسناد مالی و نظارتی است که جزئیات جدیدی را در مورد پرداخت های برکات به مقامات دولتی و سایر مشاغل نزدیک به دولت نشان می دهد. صورت‌های مالی و افشاگری‌های برکات که توسط واشنگتن پست بررسی شد نشان می‌دهد که تنها چند روز پس از تایید واکسن، شرکت برکات غرامتی را به هیئت مدیره‌اش پرداخت کرد. دو نفر از اعضای این هیات مدیره مسئول ستاد ملی مقابله با کرونا بودند.

دیدگاهتان را بنویسید