نقش برکت در زندگی/ احادیث در مورد برکت در زندگی چه می گویند؟


ساعت: 17:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887438

این استاد دانشگاه و دانشگاه تصریح می کند: نعمت در لغت به معنای زیاده روی است و در لغت به معنای چیزی است که کمیت دارد ولی آثار آن زیاد است، بعضی ها نعمت را به «بسیار» تعبیر می کنند، اما «بسیار» می کند. به معنای کمیت و کیفیت نیست، این بدان معناست که چیزی که به خودی خود کوچک است، به تعبیر رایج و زمان، می تواند کار زیادی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد یزدانی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز، درباره نعمت، عوامل افزایش نعمت و عوامل کاهش دهنده نعمت اظهار داشت: این موضوع در جامعه و عصر ما و زمان حال بسیار ضعیف و گاهی بی رنگ شده است و شاید بتوان گفت. کمتر از آن توجه و مراقبت; اما در دوران باستان و نه چندان دور بیشتر به چشم می آمد و مردم بیشتر به آن اعتقاد داشتند


نعمت یعنی چه؟

این استاد دانشگاه و دانشگاه تصریح می کند: نعمت در لغت به معنای زیاده روی است و در لغت به معنای چیزی است که کمیت دارد ولی آثار آن زیاد است، بعضی ها نعمت را به «بسیار» تعبیر می کنند، اما «بسیار» می کند. به معنای کمیت و کیفیت نیست، این بدان معناست که چیزی که به خودی خود کوچک است، به تعبیر رایج و زمان، می تواند کار زیادی را به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به نعمت استقامت و الخیر و استقامت علامه طباطبایی در تبیین این مطلب گفت: نعمت خیر ماندگار و مستمر است و به فراوانی تعبیر نمی شود بلکه به تأثیر تعبیر می شود، مثلاً می گویند که یک نفر حقوق ندارد اما با حقوق و پول کم نعمت دارد و همچنین می گویند فلانی با همین حقوق کم زندگی خیلی ها را می گذراند، اما طرف دیگر این سوال هم هست، یعنی یک نفر حقوق زیاد ولی هشت تاش 9 هست پس هر چیزی در این دنیا هست و دو بعد داره یکی مبارک و دیگری بی برکت و به قول معروف دوگانه است.

یزدانی در ادامه این مطلب را توضیح داد و گفت: شخص جمله کوتاهی می گوید اما معانی زیادی در آن نهفته است مانند وجود نازنین حضرت علی علیه السلام و سایر ائمه و معصومین که یک جمله دو یا سه می گویند. کلمات، اما دنیایی از معنا در آنها نهفته است. اما بعضی ها هم زیاد حرف می زنند اما حرفشان یک ریال هم نمی ارزد یا فلانی هفت هشت فرزند دارد و پدر و مادرش را مشکل می کند یا فلانی یک بچه دارد ولی همین بچه منشأ برکات فراوان است.

محمد یزدانی بیان می کند: اگر به اوایل اسلام دقت کنید، در بین اعراب زیاد بودن فرزندان مخصوصاً پسر رایج بوده است، البته دختر یا پسر بودن فرزند مهم نیست، بلکه سالم بودن آنها مهم نیست. مبارک.

گفت: مردی به نام عاص بن وطل که از سران مشرکان مکه بود، با پیامبر (ص) ملاقات کرد و به او گفت: او ابتر (یعنی بی فرزند) و نسل اوست. منقطع شد، پس سوره کوثر به همین مناسبت نازل شد، و فرمود: إنَّا عَتَیْنَاک الکوثَرَ ﴿1﴾ صَالِّ لربِّکَ وَانْحْرْ علیه آنان ادامه دهید.


* روز و شب است یا ماه نحاس؟

این استاد دانشگاه و دانشکده با بیان اینکه دعای ما باید طلب خیر و برکت در عمل باشد، گفت: در روایتی آمده است که پیامبر اسلام (ص) صبح که از خواب بیدار شد، این دعا را خواند. یعنی خدایا امروز را با هدایت و برکت روز خوبی قرار بده.

یزدانی ادامه داد: همچنین امام صادق علیه السلام می فرماید: پیامبر اسلام در آغاز هر ماه وقتی ماه حلال را می دید این دعا را می خواند یا الله برک لنا فی شهرنا یعنی . خدایا این ماه را برای ما پر برکت قرار بده دادن

محمد یزدانی خاطرنشان کرد: از این دو حدیث می توان نتیجه گرفت که روز، شب، ماه، سال و… می توانند مبارک یا بی برکت باشند و این در بین ما رایج است، مثلاً می گوییم امروز روز خوبی است و با برکت بود یا این ماه یک ماه مبارک است. البته قابل ذکر است که برخی به اشتباه می گویند امروز غمگین و بد است یا فلان روز خوب است و یا خیلی ها را دیده و شنیده ایم که می گویند 23 فروردین روز غمگینی است.

این منطقه و استاد دانشگاه گفت: باید بگویم روز، شب، ماه، سال، عدد و… آنها هیچ تقصیری ندارند و هیچ دخالتی در بد یا خوب بودن ما ندارند، و خیر و برکت، همه در دست ماست، و با اعمال ما این کارها را انجام می دهند. برای روشن شدن این نکته، فرض کنید به ظرف یا کاسه ای نگاه می کنید. می توانیم داخل این ظرف را با آب تمیز پر کنیم یا ظرف را با آب گل آلود و بدبو پر کنیم. این ربطی به ظرف ندارد، اما تمیز یا کثیف بودن آن آب در دست ماست.

و افزود: بنابراین روزها و ماهها و غیره. مانند ظرفی برای رویدادها هستند و هر چه در بارگاه بریزیم، دادگاه آن را دریافت می کند. پس هیچ اشتباهی در روز و شب نیست.» پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت علی علیه السلام فرمود یا علی دعایی به تو می آموزم که وقتی وارد شدی. منطقه، سرزمین، شهر یا روستا، آن را بخوان تا با برکت به آنجا برسید

یزدانی خاطرنشان کرد: در هنگام خرید خانه یا زمین یا ورود به شهری نیز می توانیم آن را بخوانیم و این دعا در قرآن سوره مومنون آیه 29 آمده است که می فرماید: «و قل رب انزلانی منزله مبارکه و انته. خیر منزلین»، یعنی خدایا این منطقه را برای ما قرار بده، من منطقه را پر برکت می کنم، از طرفی سنت داریم که اگر کسی خانه ندارد و می خواهد خانه داشته باشد، این ذکر را بگوید. زیاد و حتی در نمازش بخواند.

وی ادامه داد: اگر دقت کنید خداوند منطقه ای را در جایی غیر کشاورزی معرفی می کند. حضرت ابراهیم به خدا فرمود: خدایا من خانواده خود را در منطقه ای ساکن کرده ام که قابل کشت نیست، پس آن منطقه غیر قابل کشت است، اما به خواست خدا همان منطقه قابل کشت شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آیه 97 سوره آل عمران می فرماید: «لذا لم لکم عندکم» در دستورات دین ما آمده است که اگر بخواهد بذری بکارد و محصول پر برکتی درو کند، آن را ببرد. بذری که در دستش است برای کاشت این آیه را سه مرتبه بخواند، واقعه را افرایتم ما ثارثون لطم تذارون ام ننه الذارون بخواند و این دعا را اللهم عجله حبّ مبارکه بخواند و برکت می آورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید