جلسه چهارم و احادیث ناتمام آن

جلسه چهارم و احادیث ناتمام آن

مجلس یازدهم زودتر از حد انتظار به پایان می رسد و مردم بهارستان از هم اکنون خود را برای چهارمین دوره آماده می کنند. برخی ریاست جمهوری را ورود آسان تری به مجلس دوازدهم می دانند، در حالی که برخی دیگر ماندن در آن کرسی برای حفظ وجهه خود را یک امتیاز می دانند. بنابراین مدتی است که به جای آماده شدن برای انتخابات اسفندماه، خود را برای انتخابات دوم خرداد آماده کرده اند و به گفته برخی از نمایندگان، لابی های سختی را برای کسب آرای همکاران خود آغاز کرده اند.

مجلس یازدهم زودتر از حد انتظار به پایان می رسد و مردم بهارستان از هم اکنون خود را برای چهارمین دوره آماده می کنند. برخی ریاست جمهوری را ورود آسان تری به مجلس دوازدهم می دانند، در حالی که برخی دیگر ماندن در آن کرسی برای حفظ وجهه خود را یک امتیاز می دانند. بنابراین مدتی است که به جای آماده شدن برای انتخابات اسفندماه، خود را برای انتخابات دوم خرداد آماده کرده اند و به گفته برخی از نمایندگان، لابی های سختی را برای کسب آرای همکاران خود آغاز کرده اند. حتی شنیده می شود که نامزدها از دیگر نمایندگان احزاب و جلسات سیاسی دعوت می کنند تا رای و نظر خود را بگیرند.

البته برخی از آنها از جمله جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس با خوشبینانه به خبرنگار کوسه گفته اند که در سال آخر مجلس بعید است ترکیب هیات مدیره تغییر محسوسی داشته باشد و تغییرات نهایی انجام شود. در دو یا سه پست دبیر و سرپرست و شاید یکی از نواب رئیس دانست. اما برخی این فرصت را بهترین فرصت برای انتقام از کسانی می دانند که انتقادات جدی از نحوه اداره مجلس توسط کلیباف و سایر اعضای هیات مدیره داشته اند. حتی برخی تاکید می کنند که در این زمینه نمی توان نقش جریان های مجلس را نادیده گرفت. مردمی که در سه سال گذشته همواره در انتخابات هیأت رئیسه شرکت کرده و گاهاً کلیباف را مجبور به کناره گیری یا «شرکت» در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون های مجلس، با مخالفت و انتقاد شدید با رئیس مجلس و شرکت در انتخابات کرده اند. انتخابات؛ این دور از انتظار نیست. یعنی اکنون که رئیس مجلس یازدهم بیش از هر زمان دیگری نیاز به انتخاب مجدد دارد تا با رای حداکثری و قاطع نمایندگان مجلس در چهارمین دوره سکاندار بهارستان شود و بر این اساس انتخابات راحت تری را طی کند. مارس، این بار به اصطلاح گذاشتن دست در پوسته مهره یعنی با کاندیداتوری مجدد مثل سه جلسه گذشته به فکر شکستن رأی او و متزلزل شدن جایگاهش در آستانه انتخابات دوازدهم هستند. همانطور که در جلسات گذشته آقا تهرانی و نادران برای کسب امتیاز در کمیته های تخصصی برای ریاست با کلیباف به رقابت پرداختند، گفته شد این بار نیز کاندیدای رقابت با او خواهند بود. حتی شنیده می شد که شکست دادن رای قالیباف که سال ها آرزوی ریاست جمهوری را در سر می پروراند و رای بالای او در مجلس می تواند پشتوانه رای او برای ورود به انتخابات مجلس دوازدهم و دلیل کسب امتیاز از او باشد. بزرگان اصولگرایان برای جلب حمایت آنها در انتخابات ریاست جمهوری آینده. ، لابی سنگینی در جریان است.

بنابراین به نظر می رسد به همین دلیل رابطه قالی بافان و پایداری در سال گذشته تا حدودی متفاوت از قبل شده است. یعنی کلیباف برای کسب اعتبار سیاسی و جداسازی خط خود از تندروهای مجلس، به طور واضح و عینی با تصمیمات نمایندگان مجلس و برخی تحرکات آنها مخالفت می کند. از سوی دیگر، تندروها از هر فرصتی برای انتقاد و شاید تخریب قالیبافان استفاده می کنند، مانند سخنرانی و سخنان در ملاء عام.

جلسه چهارم و فضای دیدنی مجلس

به هر حال سه شنبه این هفته دوم خرداد ماه چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و حال و هوای این روزهای بهارستان به دلیل رقابت آن چشمگیر است. به گفته سلمان اسحقی، نماینده فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس، «تاکنون رایزنی های بیش از 40 نماینده برای تکمیل صندلی های هیئت رئیسه مجلس آغاز شده است». نماینده مردم کائنات در مجلس همچنین از وجود تعداد زیادی کاندیدا برای شرکت در انتخابات شورای ریاست مجلس برای «دبیر و کار شورای ریاست جمهوری» خبر داد.

اما ولی اسماعیلی، عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب در مجلس، معتقد است قالیباف رقیبی برای ریاست مجلس ندارد و می گوید: تنها گزینه فراکسیون انقلاب اسلامی برای ریاست مجلس، آقای قالیباف است و تاکنون. هیچ کس برای این سمت نامزدی را اعلام نکرده است و باید در جلسه پایانی حضور داشته باشد و با حضور همه اعضا قطعی شود. علی علیزاده یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز به انتخاب رئیس مجلس برای دوره چهارم اشاره کرد و توضیح داد: کاندیدای اصلی ریاست مجلس برای دوره چهارم، آقای کلیباف است. البته آقای نادران و آقا تهرانی هم کاندیدای ریاست جمهوری هستند».

این نماینده فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس درباره نامزدهای نایب رئیس مجلس نیز گفت: در کنار آقایان نیکزاد و مصری تعدادی از نمایندگان فعال برای نایب رئیسی مجلس وجود دارد که یکی از آنها آقایان است. ذوالنوری. سایر نمایندگان نیز برای نامزدی معاونت ریاست جمهوری نامزد می شوند. آنها در حال ارزیابی خود هستند و هنوز به تصمیم نهایی نرسیده اند.”

این معاون درباره کاندیداهای منشی و کار شورای ریاست جمهوری نیز گفت: تعداد زیادی از نمایندگان مردم کاندیدای منشی و کار شورای ریاست جمهوری هستند که احتمالاً برخی از آنها تا روز 2017 انصراف خواهند داد. رای. به خاطر فضای انتخابات».

علیزاده در خصوص کاندیداتوری نمایندگان زن مجلس برای انتخابات شورای ریاست جمهوری نیز اظهار داشت: برخی از نمایندگان زن مجلس نیز از جمله خانم پاشایی فعال هستند.

این نماینده در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان در هنگام انتخاب هیات رئیسه به لیست فراکسیونی رای می دهند؟ اظهار داشت که بعید است که نمایندگان با لیست رای دهند. چرا که فراکسیون ها در مجلس نتوانستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند و در روند مجلس تاثیری نداشتند. تا جایی که اغلب ناپختگی در تصمیمات مجلس به دلیل حذف فراکسیون هاست. علاوه بر افراد مذکور، بنابر گزارش ها، عزیزی نماینده کرمانشاه قصد دارد برای نواب رئیس نامزد شود و محسن پیرهادی، یوسفی و متفکر آزاد نیز کاندیدای جدی دوره چهارم هستند.

جایگاه ضعیف فراکسیون در مجلس یازدهم

نکته قابل توجهی که در صحبت های علیزاده نهفته است، اشاره به جایگاه آرای جناحی در مجلس است. همانطور که علیزاده گفت، نمایندگان مجلس در این جلسه به دنبال رای فراکسیونی نیستند تا مجبور شوند به گزینه های مورد نظر فراکسیون رای دهند. در مجالس گذشته نیز این گونه بود و نشان از وحدت فراکسیون ها در مجالس گذشته داشت، اما همانطور که مشاهده شد مجلس یازدهم نتوانست در این زمینه موفق عمل کند و جایگاه فراکسیون ها را در مجلس بشناسد.

قالی بافی و رقابت در چند جبهه مختلف

بنابراین در سالی که چشم ها به انتخابات اسفند دوخته شده و معلوم نیست با شرایطی که جامعه در سال 1401 پشت سر گذاشت چند درصد از جامعه در انتخابات مجلس شرکت خواهند کرد، به نظر می رسد قالیباف و نزدیکان او هستند. مجبور به چندین جبهه شده و در جهات مختلف به رقابت می پردازند. یکی رقابت با مخالفانش در جریان اصولگرایی و تلاش برای جلب حمایت مجدد آنها در انتخابات مجلس و احیاناً ریاست جمهوری، یکی رقابت با جریان رقیب در صورت تایید صلاحیت اصلاح طلبان، یکی رقابت با جریان رقیب. با حرکت پایداری که به نوعی رقیب او محسوب می شود و در نهایت به رقابت می پردازد و تلاش می کند تا صندلی ریاست جلسه چهارم مجلس را که بیش از هر مسابقه دیگری برای او افتخاری شده است حفظ کند و در صورت باخت. او باید با دنیای سیاست و تمام رویاهای ناتمامش خداحافظی کند.

اگرچه این نمایندگان فضای انتخابات چهارمین دوره مجلس را رقابتی می دانند، اما غلامرضا نوری کزالجه، رئیس فراکسیون ولایی مجلس در گفتگو با «کوسه» این موضوع را به این موضوع نمی داند. درست باشد و آن را جنگ قالی بافی و ثبات توصیف می کند. نوری غزاله معتقد است: از آنجایی که انتخابات یازدهم غیررقابتی است و جریان های مختلف سیاسی در مجلس نماینده ندارند، اصولگرایان برای اینکه افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند و بگویند در مجلس رقابت وجود دارد و برابر نیست. رقابت برای مقام های ریاست جمهوری در یک جنگ رسمی.پرداخت این نماینده از رسانه ها و افکار عمومی خواست این وضعیت را جدی نگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید