واکسن برکت یکی از کم‌پیچیدترین واکسن‌های کرون است / 80 درصد اثربخشی سومین دوز برای پیشگیری از امیکرون

ساعت: 12:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۳
کد خبر: 1794540

وی گفت: واکسن برکت یکی از کم پیچیدگی ترین واکسن های تاج است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از خط تولید واکسن کوایران ایران برکت و دیدار با مدیران این مجموعه گفت: امروز از یکی از مدرن ترین مراکز تولید واکسن تاج در دنیا به نام کوایران ایران برکت بازدید کردیم. این مجموعه با بهره گیری از آخرین فناوری های روز دنیا و از همه مهمتر در مدتی حدود یک سال و به صورت شبانه روزی دانشمندان جوان، پرانرژی و جهادگر ایرانی موفق به تولید واکسنی بر ضد تاج شده اند که به مردم ایران نیرو می بخشد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 97 درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می شود و 3 درصد وارداتی و البته گران است. خبرنگاران می توانند گزارشی از توانمندی های شهر صنعتی دارویی برکت داشته باشند زیرا زیرساخت ها خوب است و امیدواریم به سرعت در تولید دارو به رشد چشمگیری دست پیدا کنیم چرا که همیشه تحریم ها علیه ایران وجود دارد و باید بتوانیم در صنعت دارو به خودکفایی برسیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: مجموعه برکت با حاکمیت جهادی و انقلابی توانسته است امکانات بسیار خوبی را در شهر دارویی برکت فراهم کند و امیدواریم علاوه بر رفع نیازهای داخلی بتوانیم محصولات دارویی ایرانی را نیز صادر کنیم.

عین اللهی تاکید کرد: امروز بسیاری از کشورها خواهان واکسن ایرانی هستند اما اولویت ما تقاضای داخلی است و خوشبختانه تاکنون 115 میلیون دوز واکسن تاج در ایران تزریق شده است. اقلام فاز یک و دو واکسن کوایران برکت آماده است و فاز سه نیز به زودی آماده می شود و می توانیم با واکسن های بومی به ویژه برکت نیاز کشور را تامین کنیم. یکی از نکات برجسته واکسن برکت این است که ممکن است کم‌مصرف‌ترین واکسن در جهان باشد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه واکسیناسیون متعادلی در دنیا وجود ندارد و این یکی از دلایل پیدایش سویه های جدید تاج است. کشورهای ثروتمند فقط مواظب خود هستند و زمانی که ماسک در دنیا کمتر بود برخی کشورها در فرودگاه ها محموله های ماسک را دزدیدند و در مورد واکسن اگر کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه و … فقط مردم خودشان را داشتند. وقتی واکسینه می شود، هیچ سلامتی در جهان وجود ندارد. برای مثال در آفریقا، نرخ واکسیناسیون در حال حاضر حدود 6.5 درصد است و اکثر کشورهای آفریقایی واکسینه نمی‌کنند یا واکسینه نمی‌کنند. واکسیناسیون نامتعادل از پایان همه گیری جلوگیری می کند.

وی افزود: همه‌گیری زمانی پایان می‌یابد که تمام دنیا واکسینه شوند. در آفریقای جنوبی، پوشش واکسیناسیون کم است و سویه Omicron شناسایی شده است و Omicron در حال انتشار به کشورهای دیگر است. قدرت انتشار و انتقال امیکرون از همه جهش های قبلی بیشتر است و افراد زیادی را درگیر می کند. در کشورهایی که دوز سوم تزریق شده است، تعدادی از افراد مبتلا می شوند. در مبادی ورودی کشور تمهیدات زیادی انجام داده بودیم، اما نمی شد از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد. بهترین راه برای مقابله با جهش‌های ویروس کرونا استفاده از ماسک است و اکثر بیماران بستری در بیمارستان به طور مرتب از ماسک استفاده نمی‌کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر بیماران و بیماری شدید عروق کرونر قلب موثر است، به طوری که در بلغارستان حدود 87 درصد از جمعیت هدف اولین دوز و حدود 76 درصد دو دوز تزریقی دریافت کردند. از مردم می خواهیم برای جلوگیری از شیوع این بیماری در میان دیگران واکسینه شوند.

عین اللهی تاکید کرد: ثابت شده است که برای پیشگیری از بیماری عروق کرونر و عوارض ناشی از آن باید نوبت سوم واکسن عروق کرونر تزریق شود که می تواند حدود 70 تا 80 درصد از ابتلا به عفونت امیکرون پیشگیری کند. افرادی که دوز دوم واکسن را به مدت سه ماه دریافت کرده اند باید نوبت سوم را دریافت کنند. به دلیل نرخ بالای واکسیناسیون تعدادی از مراکز واکسیناسیون در هفته های اخیر فعال نبوده و با آمدن Omicron دستور فعال شدن مجدد تمامی مراکز را داده ایم.

وزیر بهداشت در پایان به اهمیت پیشگیری از تجمعات اشاره کرد و گفت: اگر فردی دارای امیکرون باشد و در محل تجمع به خصوص در مکان های بسته حضور داشته باشد، شامل همه حاضران در این مکان می شود و لازمه ما این است که مردم تجمعات را کاهش دهند. “.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید