تا زمانی که حق رای داریم در انتخابات شرکت می کنیم/ همگرایی کامل در جبهه اصلاحات وجود دارد

تا زمانی که حق رای داریم در انتخابات شرکت می کنیم/ همگرایی کامل در جبهه اصلاحات وجود دارد

روز جدید دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: تا زمانی که در انتخابات فضای رقابت وجود داشته باشد در انتخابات حضور خواهیم داشت و منتظر مشخص شدن سیاست های مشترک برای انتخابات مجلس دوازدهم هستیم.

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره برخی اختلافات احزاب اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: زمانی که همه گروه های سیاسی اصلاح طلب با هم ائتلاف کردند و جبهه اصلاحات را تشکیل دادند، همه قبول کردند که نامزد شوند. پس از رد صلاحیت کاندیداهای جبهه اصلاحات، تعدادی از گروه ها علاقه مند بودند که چون اکثریت کاندیداهای جبهه اصلاحات رد صلاحیت شده اند، ما در انتخابات کاندیدایی نداریم و این به معنای عدم شرکت در انتخابات نیست.

وی افزود: از آنجایی که آقای همتی جزو کاندیداهای جبهه اصلاحات نبود، حزب کارگزاران سازندگی به همراه بیش از نیمی از احزاب جبهه اصلاحات از کاندیداتوری آقای همتی حمایت کردند. بنابراین اصلاً بحث شرکت در انتخابات نبود. همه گروه ها در انتخابات حضور داشتند و 9 نامزد تایید صلاحیت شده در جبهه اصلاحات حضور داشتند. پس از رد صلاحیت تمامی کاندیداهای اصلاحات از جمله آقایان جهانگیری، محسن هاشمی، مسعود پزشکیان، محمد شریعتمداری و سایر دوستان، نام دو نفر در جبهه ظاهر شد و با توجه به رد صلاحیت تمامی کاندیداهای اصلاحات و عدم فاش نشدن نامزدها، نمایندگان و غیره از گروه های اصلاح طلب، بین آقای همتی و رئیسی که در نهایت از آقای همتی حمایت کردند، تفاوت دیدند.

مرعشی با بیان اینکه اصلاح طلبان باید زودتر متحد شوند، گفت: «هیچ تناقضی وجود ندارد». در جبهه اصلاحات انسجام کامل وجود دارد و در واقع آنچه هنوز برای صحبت در مورد آن زود است این است که سیاست های مشترک برای انتخابات آینده هنوز مشخص نیست. از آنجایی که این سیاست ها مشخص نیست، برای رصد فضای سیاسی انتخابات مجلس دوازدهم خیلی زود است و جبهه اصلاحات منتظر روشن شدن این سیاست های مشترک است. وقتی این سیاست‌ها مشخص شد، بر اساس آن عمل می‌کنیم. تصور من این است که در صورت تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب برای انتخابات آینده، اصلاح طلبان از حضور در انتخابات ابایی ندارند. اگر نامزدهای اصلاح طلب رد صلاحیت شوند و نتوانند نامزد شوند، طبیعی است که جبهه ای که نمی تواند از کاندیدای خود دفاع کند در انتخابات شرکت کند.

وی افزود: در حزب عوامل هم همینطور است و فرقی نمی کند. جایگاه ما در حزب کارگزاران کاملاً مشخص است، تا جایی که امکان رقابت وجود دارد از فرصت انتخابات برای اصلاح سیاست های کشور استفاده می کنیم.

مرعشی با دفاع از همتی به عنوان منتخب کارگزاران انتخابات ریاست جمهوری 1400، گفت: آقای همتی انتخاب خوبی بود، سابقه اداره اقتصاد کشور را داشت، اقتصاددان بود که ما ایشان را انتخاب کردیم.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: ما از حزب کارگزاران به دلیل رد صلاحیت فردی مهم و ارزشمند صحنه انتخابات را ترک نمی کنیم. زمانی که قدرت رای دادن نداریم صحنه انتخابات را ترک می کنیم. در سال 92 آقای هاشمی رفسنجانی که عزیز کشور و موافق همه اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان بود، با رد صلاحیت، صحنه انتخابات را رها نکرد. چون امکان انتخاب آقایان سعید جلیلی از یک طرف و عارف و روحانی از طرف دیگر وجود داشت و چون قدرت انتخاب داشتیم، آقای روحانی را انتخاب کردیم. قصد ما این است که تا جایی که حق رای داریم در انتخابات شرکت کنیم.

مرعشی در خصوص برنامه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس 1402 گفت: در حال حاضر همه احزاب اصلاح طلب در حال بررسی برنامه ها و رصد فضای سیاسی کشور هستند. اما حزب کارگزاران منتظر افشای سیاست های مشترکی است که هیئت امنا در حال اجرای آن است. اگر به فکر انتخابات جامع هستند و به اصلاح طلبان فرصت حضور می دهند باید خطوط قرمز نظام را رعایت کنند و افرادی را به مجلس بفرستند تا مجلسی قوی تشکیل دهند و این ناکارآمدی که در کشور حاکم است جای آن را می گیرد. یک سیستم موثر ارائه دهید.

وی در خصوص آینده اصلاح طلبان نیز گفت: آینده اصلاح طلبان به عوامل متعددی بستگی دارد که به زحمات خودشان و لطف خداوند برمی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید