تجربه اختلالات روانی برای زن و مرد یکسان است/ سایه مردسالاری بر جوامع


ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: 1301/06/19
کد خبر: 1896351

موسوی گفت: از نظر علمی تفاوتی در میزان بیماری روانی بین زن و مرد وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عاطفه موسوی در گفتگو با خبرنگار تیتریک اظهار داشت: زمانی که بحث سلامت روان و شخصیت در جامعه مطرح می شود بیشتر دنبال کنندگان صفحات مجازی روانشناسی و یا مراجعه کنندگان کلینیک های روانشناسی و مددکاری اجتماعی خانم ها هستند و به ندرت آقایان یافت می شوند. در این مراکز به جز در قالب زوج درمانی می بینیم که آیا فرد همراهی می کند یا خیر.

وی ادامه داد: مردان نیز در جلسات درمانی شرکت می کنند، اما در بافت کلی جامعه تصور این است که زنان بیشتر از مردان افسرده هستند و مشکلات روانی بیشتری دارند یا به خدمات بهداشت روانی بیشتری نیاز دارند.

موسوی افزود: از نظر علمی تفاوتی در میزان تجربه بیماری روانی بین زنان و مردان وجود ندارد.

این مددکار اجتماعی بیان کرد: از آنجایی که زنان در جوامع مختلف اغلب کمتر از مردان تأثیرگذار و کم درآمدتر دیده می شوند، زمانی که هنجارها و آداب و رسوم رایج فرهنگی در جامعه را زیر پا بگذارند، در نزد دیگران بیشتر در معرض انحراف قرار می گیرند.

موسوی تصریح کرد: این بحث مطرح می شود که هر چه جامعه رو به رشد است، همچنان رگه هایی از مردسالاری در جامعه دیده می شود و رویکرد افراطی برای حفظ حقوق زنان وجود دارد که البته رو به پیشرفت و رشد است.

این جامعه شناس با بیان اینکه پیشرفت زنان همواره در جوامع زیر سوال رفته است، افزود: زنان در فضاهایی که حقوقشان زیر سوال می رود برای احقاق حقوق خود تلاش می کنند و این موضوع روحیه و روان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی تاکید کرد: مردان از نظر تاریخی و جامعه شناختی قدرت بیشتری دارند و هر طور که می خواهند رفتار می کنند بدون اینکه کسی سلامت روانی آنها را زیر سوال ببرد.

موسوی بیان کرد: خانم ها بیشتر به جلب رضایت دیگران یا خودشان علاقه دارند در نتیجه دچار اضطراب و افسردگی می شوند.

این مددکار اجتماعی ادامه داد: تفکر عمومی جامعه در مورد مردان این است که مردان قوی، خشک، بی عاطفه و قدرتمند هستند، اما در واقعیت اینطور نیست، مردانگی خطرات خود را دارد و در فرهنگ های مردسالار، مرد واقعی، مرد مستقل است. احساس خشکی و تیز بودن

وی گفت: وقتی مردی را که مشکلاتش را نشان نمی دهد تایید و تشویق می کنیم زیرا یاد گرفته است که همان مرد واقعی باشد که فرهنگش به او یاد داده است و همین طرز تفکر و نگرش باعث می شود که مردان دچار اختلالات شخصیتی خاص شوند. عواملی مانند پرخاشگری یا تعارض در آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد نقش دارند.

موسوی خاطرنشان کرد: موضوع اختلالات روانی واقعاً جنسیتی نیست و زن و مرد به یک اندازه دچار اختلالات روانی هستند، جنسیت بیشتر از سایر جنسیت ها دیده می شود اما به طور کلی به جز اختلالات روانی خاص، اختلالات جنسیتی نداریم. و اختلالات پزشکی که در منابع تایید شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید