تحقیق و تفحص از وزارت نفت مردم را امیدوار کرد/ عملکرد وزارت نفت در دوران ریاست جمهوری زنگنه نیاز به بررسی دارد


ساعت: 10:08
تاریخ انتشار: 31.05.1401
کد خبر: 1891539

رئیس هیأت تحقیق و تفحص وزارت نفت گفت: بررسی و تحقیق وزارت نفت این امید را به مردم می دهد که اگر تخلفی در این مجموعه صورت گرفت، با دخالت ماموران برخورد خواهد شد. سیستم قضایی

هادی بیگی نژاد رئیس هیأت تحقیق و تفحص وزارت نفت در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با اشاره به موافقت مجلس با بررسی عملکرد وزارت نفت در دوران تصدی بیژن زنگنه، گفت: این تحقیق و تفحص در 13 حوزه که قبلاً به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه کار وزارت نفت در دولت قبل باید بررسی شود تا مشخص شود که آیا تخلفاتی در این وزارتخانه در بخش های مختلف از جمله پالایشگاه ها و قراردادهای نفت و گاز وجود داشته یا خیر، اظهار داشت: اعضای هیات تحقیق و تفحص و با توجه به این موضوع طبق آیین نامه تحقیق و تفحص داخلی مجلس، 6 ماه فرصت دارند تا با استفاده از گزارش کارشناسان، منتقدان و موافقان کار این وزارتخانه، بررسی های لازم را انجام داده و به صحن علنی مجلس ارائه کنند.

رئیس شورای تحقیق و تفحص وزارت نفت گفت: بی شک تصمیماتی که در این شورا اتخاذ می شود بر اساس نظر همه اعضا خواهد بود و کارشناسان مستقلی که به هیچ جناح و جریانی وابسته نیستند گزارش خواهند داد. اجرای این وزارتخانه

بیگی نژاد با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را می کنیم تا روند تحقیق و تفحص بدون ایجاد تنش در جامعه انجام شود، گفت: انتقادات و اما و اگرهای زیادی درباره تصدی بیژن زنگنه در مجموعه نفت وجود دارد که باید به این موارد باید به دقت بررسی شود تا دغدغه مردم برطرف شود و دست ناقضان حقوق مردم کوتاه شود.


تحقیق و تفحص از سوی وزارت نفت مردم را امیدوار می کند

وی با بیان اینکه اجازه بررسی و رسیدگی به این مجموعه را با فشار خارجی یا دخالت جریان های مختلف نخواهیم داد، گفت: بررسی و رسیدگی وزارت نفت مردم را امیدوار می کند که اگر تخلفی صورت گرفته است. در این مجموعه با دخالت مسئولان اگر قوه قضاییه با کارگزاران خود برخورد کند، این اقدام موجب اعتماد مردم به مجلس و قوه قضائیه خواهد شد.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص وزارت نفت خاطرنشان کرد: این مطالعه و بررسی مانند سایر مطالعات زمان‌بر بوده و مستلزم صرف انرژی و صرف زمان است، بنابراین امیدواریم پس از آن قوه قضائیه با قاطعیت به موضوع رسیدگی کند. تبیین ابعاد آن زیرا باعث بهبود وضعیت قوه قضائیه در نزد مردم خواهد شد.

بر اساس این گزارش، دلیل بی توجهی، بی توجهی و انفعال در عدم توسعه برخی میادین مشترک با زیان های فراوان و ده ها میلیارد دلاری (چند صد هزار میلیارد تومان) چیست؟، دلایل شکست دیپلماسی انرژی و عدم پیگیری و انعقاد قراردادهای نفتی و با توجه به خسارات مالی و پولی فراوانی که به کشور وارد شده، چه بر سر گاز در عرصه بین المللی و منطقه ای آمده است؟، دلیل عجله در واگذاری رایگان بسته های نفتی EPD و EPC و عدم موفقیت در توسعه مشترک نفت و گاز را در اولویت قرار دهید و از نظر تناسب و سودآوری کشور بر اساس تکلیف قوانین فوق، اجرای طرح‌های پتروشیمی بدون زنجیره لازم و تخصیص علوفه غیرمنطقی چیست؟ پروژه های اولویت دار در مناطق فاقد سند توسعه و آماده سازی زمین؟، دستاوردهای پروژه های تحقیقاتی با هزینه های گزاف چیست؟ شکل گیری عجولانه پارک های نوآوری و شکوفایی و تسریع انتقال BOO؟ با وجود اینکه 8 سال از وزارت آقای زنگنه و در راستای کاهش فروش نفت خام می گذرد، چرا ظرفیت پالایشی جدیدی ایجاد نشده است؟، از جمله محور تحقیق و تفحص از سوی وزارت نفت است.

دیدگاهتان را بنویسید