تحویل 100000 واحد توسط جنبش ملی مسکن در شهریور ماه سال جاری


ساعت: 12:26
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880484

در حال حاضر یک میلیون و 350 هزار واحد مسکونی با تلفیق واحدهای نیمه تمام باقی مانده از طرح مسکن مهر و برنامه اقدام ملی دولت قبل محقق می شود و تا شهریورماه امسال 100 هزار واحد به مردم تحویل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بررسی های آماری بخش حمل و نقل و همچنین جنبش ملی مسکن نشان از افزایش آمار ترانزیت در کشور و برنامه دولت برای اجرای به موقع نهضت مسکن ملی دارد.


* رشد 32 درصدی ترانزیت از طریق کشور در فصل بهار

در سه ماهه نخست امسال سه میلیون و 674 هزار تن کالای خارجی از ایران عبور کرد که نسبت به بهار سال قبل با 32 درصد افزایش همراه بود.

ترانزیت بخش راه در 2 ماه امسال 50 درصد افزایش یافت.

در حوزه ریلی و حمل و نقل مسافر نسبت به مدت مشابه سال قبل 63 درصد رشد داشته ایم.


* رشد 81 درصدی پروازهای انجام شده از کشور در 2 ماهه نخست سال

در بخش هوانوردی نیز در 2 ماهه امسال تعداد فرود و خروج پروازهای داخلی و خارجی به ترتیب 1 درصد و 183 درصد افزایش داشته است.

از نظر اعزام و پذیرش مسافر در پروازهای داخلی و خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 51 درصد و 378 درصد رشد داشته ایم.

تعداد پروازهای عبوری از کشور نیز در 2 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 81 درصد افزایش داشته است.


* رشد 153 درصدی مسافران ورودی و خروجی از بنادر در 2 ماهه امسال

از نظر جابجایی مسافر (ورودی-خروجی)، تعداد مسافران ورودی و خروجی از بنادر در 2 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 153 درصد افزایش داشته است.


* یک میلیون و 350 هزار واحد مسکونی در دست ساخت / تحویل 100 هزار واحد به مردم تا شهریور ماه سال جاری

بر اساس برنامه دولت، ساخت 4 میلیون واحد در دو فاز و در مدت 4 سال انجام می شود و ساخت 2 میلیون واحد فاز اول نیز به زودی به اتمام می رسد.

تاکنون حدود 5 میلیون و 400 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد حدود یک میلیون نفر واجد شرایط نشده اند اما مابقی قطعا کسانی هستند که دولت برای آنها مسکن می سازد.

یک میلیون و 350 هزار واحد مسکونی امروز (تلفیقی از واحدهای نیمه تمام باقی مانده از طرح مسکن مهر و برنامه اقدام ملی دولت قبل) در حال اجراست و 100 هزار واحد نیز تا شهریورماه امسال تحویل می شود.


* ثبت 70 درصد از اراضی مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن در بانک زمین

نزدیک به 70 درصد از زمین های مورد نیاز طرح ملی مسکن (از مجموع 4 میلیون) در بانک زمین ثبت و آماده بارگیری است. مابقی زمین مورد نیاز در دست بررسی است. قرار است به زودی زمین مورد نیاز برای 4 میلیون واحد مسکونی اختصاص یابد.

بانک مسکن با اعلام اینکه بیش از 290 هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن برای دریافت تسهیلات به این بانک معرفی شده اند، از انعقاد قرارداد 91 هزار واحدی به ارزش 31 هزار میلیارد تومان خبر داد.

آخرین آمار نهضت ملی مسکن به شرح زیر است:

1- پروژه های آغاز شده در طرح ملی مسکن حرکت شهری: 567000 واحد

2- طرح های راه اندازی شده توسط نهضت ملی مسکن روستایی: 158 هزار واحد

3- منتخب پروژه های نهضت ملی مسکن – شهری: 439 هزار واحد

4- پروژه های آغاز شده توسط بخش خصوصی (مالکان): 203 هزار واحد

مجموع: یک میلیون و 368 هزار واحد مسکونی در مرحله اخذ پروانه ساختمانی پی، اسکلت و سقف، آرماتوربندی و نازک کاری هستند.


* بی توجهی به مسکن در دولت قبل هزینه اجاره بها را نیز افزایش داد

از این رو، از گزارش مشخص می‌شود که در شرایط تورم دو رقمی، همه زیربخش‌های اقتصاد کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرند و در یک بخش از اقتصاد مانند بخش مسکن نمی‌توان انتظار کاهش یا ثبات قیمت را داشت.

پس از افزایش هشت برابری قیمت مسکن در دولت قبل و حرکت بدون مسکن در این دولت، تاثیر افزایش قیمت مسکن بر دریافتی اجاره بها به‌عنوان بخشی از قیمت اجاره، متناوب بوده است.

با وجود تمام این موارد، وزارت راه و شهرسازی اقدامات متعددی را برای کنترل بازار اجاره و کمک به مستاجران انجام داده است. از جمله می توان به تدوین لایحه اجاره حرفه ای برای ساماندهی بازار اجاره و حمایت از مستاجران اشاره کرد که برای تصویب و ابلاغ به دولت ارسال شده است.

علاوه بر این، به مستاجران کمک سپرده مسکن با نرخ بهره پایین پرداخت می شود (5٪ از 18٪ توسط دولت یارانه می شود).

همچنین سقف افزایش اجاره بها معرفی شد که گزارش ها می گویند تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از افزایش بیش از حد افزایش تمدید اجاره داشته است.

علاوه بر این، تولید و عرضه مسکن در قالب طرح‌های امدادی و حمایتی از سوی بخش خصوصی در قالب قانون جهش مسکن با جدیت در حال انجام است که این اقدام منجر به افزایش موجودی مسکن در کشور و به دنبال آن کنترل و کنترل قیمت مسکن صورت می گیرد. نرخ رشد اجاره بهای مسکن خواهد بود

اجرای همه این اقدامات منوط به وجود سامانه ملی مسکن و املاک است که در هشت سال گذشته تکمیل نشده است.

این در حالی است که سامانه تسویه ملک در دی ماه سال گذشته توانست بیش از 560 هزار واحد مسکونی خالی را شناسایی و برای اولین بار به سازمان امور مالیاتی ارائه کند و همچنین اولین مالیات خانه های خالی در سال 40 را که از قانون اول تا بهمن ماه سال گذشته اجرا شد و اخیراً 120000 واحد خالی تازه شناسایی شده وارد سازمان امور مالیاتی شده است.

انتهای پیام/
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید