تخت روانچی: تخمین زده می شود که صدها هزار افغان در زمستان سال آینده وارد ایران شوند

تخت روانچی: تخمین زده می شود که صدها هزار افغان در زمستان سال آینده وارد ایران شوند

روز جدید سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه باید تلاش های موازی برای جلوگیری از فروپاشی کامل اقتصاد افغانستان صورت گیرد، گفت: باید اطمینان حاصل شود که خاک افغانستان هرگز برای فعالیت های تروریستی استفاده نشود.

مجید تهته روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: نشست امروز بسیار به موقع و مهم است زیرا افغانستان با چالش های جدی مواجه است.

وی افزود: وضعیت انسانی بسیار نگران کننده است. با نزدیک شدن به زمستان، مردم با یک بحران انسانی اجتناب ناپذیر مواجه می شوند. این امر ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان را ضروری می کند.

نماینده ایران خاطرنشان کرد: نقش سازمان ملل در شرایط کنونی بسیار مهم است. ما از تلاش های دفتر سازمان ملل متحد و سایر آژانس های ملل متحد برای کمک به مردم افغانستان حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: ایران به عنوان کشوری همسایه و بر اساس پیوندهای قوی تاریخی، فرهنگی، زبانی و مذهبی دو ملت نمی تواند نسبت به مشکلات مردم افغانستان بی تفاوت بماند. برای بیش از چهار دهه، ما میزبان و سخاوتمندانه میلیون‌ها افغان را حمایت کرده‌ایم، به‌ویژه در طول همه‌گیری همه‌گیری تاج و تخت و شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده.

یک دیپلمات ارشد ایرانی گفت: از اواسط ماه اوت، روزانه هزاران افغان وارد ایران می شوند، اگر به وضعیت انسانی فوری و درست رسیدگی نشود، تخمین زده می شود که در زمستان آینده صدها هزار افغان وارد ایران شوند.

وی افزود: تاکنون تمام تلاش خود را برای کمک به پناهجویان افغانی که وارد ایران می شوند از جمله تامین نیازهای اولیه انجام داده ایم. همچنین مقادیر زیادی کمک های بشردوستانه به افغانستان فرستادیم.

ته روانچی گفت: اما به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا و کمبود بودجه جدید، دیگر نمی‌توانیم به تنهایی به آنها کمک کنیم.

وی گفت: ما باید صادق و منصف باشیم. این وضعیت یک چالش داخلی نیست. همسایه افغانستان را نباید تنها گذاشت و انتظار داشت که این چالش بسیار دشوار را به تنهایی حل کند. ما از جامعه جهانی و به ویژه کشورهای کمک کننده می خواهیم که مسئولیت های خود را انجام دهند و منابع مالی جدید و کافی را در اختیار همسایگان افغانستان قرار دهند تا به پناهندگان و آوارگان افغان کمک کنند.

ته روانچی افزود: ارائه به موقع کمک های بشردوستانه و آزادسازی دارایی های مسدود شده افغانستان که برای احیای اقتصاد افغانستان و نجات جان انسان ها لازم است به هیچ وجه نباید سیاسی و مشروط باشد.

وی افزود: باید تلاش های موازی برای جلوگیری از فروپاشی کامل اقتصاد افغانستان صورت گیرد. با این حال، این تلاش های فوری نباید ما را از نیاز به مبارزه با تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر در افغانستان منحرف کند.

وی گفت: «حملات تروریستی اخیر در افغانستان، از جمله امروز در کابل، بسیار نگران کننده و در عین حال نگران کننده است. منطقه ای و بین المللی ضروری است. این حملات همچنین بار دیگر وحشیگری تروریست ها را نشان می دهد.

وی گفت: «بنابراین، ما نباید هیچ تساهلی نسبت به تروریسم، تأمین‌کنندگان، سازمان‌دهندگان و حامیان آن در افغانستان نشان دهیم». باید اطمینان حاصل شود که زمین های افغانستان هرگز برای فعالیت های تروریستی استفاده نمی شود و به عنوان پناهگاه امن برای گروه های تروریستی یا منبع تولید و قاچاق مواد مخدر استفاده نمی شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: تشکیل دولت فراگیر و منتخب مردم با مشارکت همه اقوام و اقوام و اقوام مذهبی متعهد به مبارزه با تروریسم و ​​جنایات سازمان یافته و تضمین و حمایت از حقوق بشر بر اساس موازین واقعی اسلامی و آموزه ها و رعایت حقوق بشر برای همه افغان ها، به شمول تمام قومیت ها و زبان ها، اقلیت های مذهبی و زنان، برای ساختن یک افغانستان امن، باثبات و مرفه برای مردم حیاتی است.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف، جمهوری اسلامی ایران به تعاملات خود با همه کشورهای افغانستان از جمله طالبان ادامه خواهد داد. فرستاده ویژه ایران در افغانستان هم اکنون برای ادامه صلح و تلاش های بشردوستانه ایران در افغانستان در کابل به سر می برد. وی در این سفر با مقامات ارشد طالبان دیدار کرد تا در مورد مسائل مبرم مانند کمک های بشردوستانه، پناهجویان و همچنین چالش های امنیتی و اقتصادی پیش روی مردم افغانستان گفتگو کند.

دیدگاهتان را بنویسید