دولت در سال 1401 36 میلیارد دلار درآمد ارزی تخمین زده است

ساعت: 15:11
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1786419

بررسی بودجه 1401 نشان می دهد که بهبود وضعیت صادرات نفت از این محل حداقل 27.5 میلیارد و حداکثر 36.3 میلیارد دلار درآمد ارزی به همراه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روز تنظیم بودجه سال 1401 توسط سازمان برنامه و بودجه و ارائه آن در مجلس با تصویب دولت آغاز شد.

مسئولان با روی کار آمدن دولت سیزدهم رویکردهای جدیدی را برای ساماندهی اقتصاد و کنترل تورم در پیش گرفته اند که قرار است بخشی از آن در بودجه سال آینده متبلور شود.

کنترل و کاهش تورم و تلاش برای عدم استقراض از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه که منجر به پایه پولی و در نهایت تورم در دستور کار دولت است. رئیس جمهور همچنین در دیدار اخیر با وزرا بر این موضوع تاکید کرد.

وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای اولین بار از ابتدای سال در مهرماه هیچ وامی برای تامین بودجه وجود ندارد. این در حالی است که حقوق حدود 55 هزار میلیارد تنی در بودجه 1400 در نیمه اول سال توسط دولت روحانی هزینه شد و در شهریور ماه حدود 6 هزار میلیارد تن از این حقوق توسط دولت تسویه شد.

بر اساس نقشه راه رشد غیرتورمی دولت که توسط وزارت اقتصاد تدوین شده است، یکی از سیاست های کوتاه مدت کاهش فشار بر تراز ارز و کنترل نوسانات آن است. از این رو دولت با کسری ارز مواجه است.

مسئولان برآورد می کنند تا پایان سال حدود 8 میلیارد دلار ارز برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز باشد که گفته می شود همین میزان در نیمه نخست امسال توسط بانک مرکزی پرداخت شده است.

علاوه بر این، دولت لایحه اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی را با دو فوریت به مجلس تقدیم کرد که نمایندگان مجلس با آن مخالفت کردند و دولت این لایحه را پس گرفت. همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه در سخنانی تغییر ریل بودجه کشور و کاهش فشار ارزی و اصلاح ارز ترجیحی را از برنامه های دولت در قالب حساب بودجه بعدی اعلام کرد. سال

برای رفع نیازهای ارزی باید چندین مؤلفه در نظر گرفته شود. ارز دولتی از طریق صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی و گازی به دست می آید. در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت خام اوپک 75 دلار است و با توجه به تخفیف هایی که در فروش نفت ایران لحاظ می شود، می توان این نرخ را حدود 60 تا 70 دلار تخمین زد.

روند صادرات نفت ایران به عرصه بین المللی نشان از بهبود وضعیت دارد. از سوی دیگر، با توجه به تورم موجود در اقتصاد، معمولا سقف بودجه و دستمزدها در شرایط موجود (بدون ایجاد تعهد جدید) افزایش می یابد. به عبارت دیگر نیاز به درآمدهای ارزی و واقعی در سبد بودجه بیشتر است.

وزارت نفت همچنین اعلام کرد صادرات نفت خام از 1.5 میلیون بشکه در روز فراتر رفت و سقف اول بودجه امسال را پر کرد. بنابراین اگر 1.5 میلیون بشکه صادرات نفت خام و قیمت 60 دلار را بدون احتساب درآمد حاصل از صادرات گاز (3.5 میلیارد دلار) فرض کنیم، 32.8 میلیارد دلار درآمد ارزی خواهد داشت. اگر 1.2 میلیون بشکه و قیمت 60 دلار در هر بشکه را بپذیریم، دولت حدود 26.2 میلیارد دلار درآمد ارزی خواهد داشت.

به گفته مشاور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، یکی از مفروضات بودجه سال آینده صادرات 1.2 میلیون بشکه نفت به قیمت 55 دلار است که 24 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. اگر 3.5 میلیارد دلار برای خالص صادرات گاز پیش بینی شود، درآمد سال آینده با این مفروضات 28 میلیارد دلار خواهد بود.

نیازهای دولت به صورت ارزی و ریالی است. بنابراین باید نرخ ارز یا نسبت دلار مشخص شود تا بتوان درآمد واقعی آن را محاسبه کرد. نرخ ارز بین 20 تا 23 هزار تن پیش بینی می شود. محاسبه نرخ ارز 20000 تومان ضربدر 28 میلیارد دلار درآمد معادل 560000 میلیارد تومان ریال است.

برنامه ریزی دولت در حوزه سیاست خارجی و بهبود روابط با کشورهای دوست و همسایه نویدبخش افزایش درآمدهای ارزی کشور است. با این حال می توان امیدوار بود در بودجه سال آینده شاهد صادرات 1.5 میلیون بشکه ای نفت با قیمت 60 دلار در هر بشکه و نرخ ارز 23 هزار تنی باشیم. اگر 3.5 میلیارد دلار خالص صادرات گاز را فرض کنیم، درآمدی معادل 835000 میلیارد تن جمع آوری می شود. البته این درآمد بدون احتساب سهم صندوق توسعه ملی و سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت از درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز است.

در پیشنهادات اولیه بودجه سال آینده سهم صندوق توسعه ملی همانند دولت قبل 20 درصد (بودجه 1400) تعیین شده است، در حالی که طبق قانون برنامه ششم توسعه، سهم صندوق توسعه 1401 است. 40 درصد تعیین شده است.

مسئولان اقتصادی دولت به دنبال مدیریت مخارج کشور، هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های تولیدی و کنترل خلق پول از طریق سیستم بانکی هستند. سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در این خصوص گفت: در بودجه 1401 به جای پرداخت حاشیه، متن تست شده و بودجه شاخص های کلان اقتصادی را تضمین می کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید