ایروانی به جای تخت روانچی; تغییر برای تغییر/تأیید نماینده ایران در سازمان ملل متحد!


ساعت: 16:06
تاریخ ارسال: 05/03/1401
کد خبر: 1885317

این روزها خبر جایگزینی شیروانی به جای تخت روانچی در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران حکایت از آغاز فصل جدیدی از حضور ایران در مهم ترین مجمع بین المللی دارد، مجمعی که می تواند سخنان آقای روحانی را مخابره کند. ملت ایران از تریبون سازمان ملل به جهانیان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان ملل متحد که با مأموریت حفظ امنیت و صلح جهانی، گسترش روابط دوستانه بین کشورها و دستیابی به همکاری و هماهنگی در کار ملت‌ها تأسیس شد، می‌توان گفت معروف‌ترین و قدرتمندترین سازمان بین‌دولتی جهان است.

اگرچه امروزه این سازمان تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور میزبان این سازمان و لابی صهیونیستی به میزان قابل توجهی شخصیت و کارایی خود را از دست داده و بیشتر به عنوان سازمانی برای حفظ منافع ایالات متحده و آمریکا تلقی می شود. رژیم صهیونیستی اما همچنان می تواند سکویی برای شنیدن صدای ملت ها باشد. سازمانی که روزگاری از تریبون آن برای رساندن صدای ملت ایران به گوش جهانیان از زبان افرادی چون شهید رجایی و آیت الله خامنه ای استفاده می شد.

این روزها اما نماینده جدید ایران در سازمان ملل منصوب شد و با پایان ماموریت مجید تخت روانچی، فصل جدیدی از حضور ایران در این سازمان با نماینده سعید ایروانی رقم خورد.


حمید ابوطالبی، گزینه ای که نتوانست نماینده ایران در سازمان ملل باشد

تخت روانچی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در دولت حسن روحانی در حالی بود که دولت روحانی حمید ابوطالبی را تنها گزینه نمایندگی خود در این سازمان معرفی کرده بود اما از سوی آمریکا متهم شد. دولت در موضوع گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران در سال 1358 از عهده گرفتن این مسئولیت باز ماند.

در پی این اتهام، آمریکا قانونی را تصویب کرد که حمید ابوطالبی را از ورود به آمریکا منع کرد. آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل به سازمان ملل شکایت کرد اما در نهایت با امضای باراک اوباما، قانون عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی اجرایی شد.

اما این اقدام آمریکا واکنش های بسیاری را در پی داشت. مقامات ایرانی به صراحت گفته اند که تحت هیچ شرایطی گزینه دیگری برای نمایندگی ایران در سازمان ملل معرفی نخواهند کرد و حمید ابوطالبی تنها گزینه ایران است، اما سخنگوی کاخ سفید به طور مشخص اعلام کرد که ابوطالبی به اتهام دست داشتن در این زمینه از ورود به آمریکا منع شده است. در گروگانگیری مقامات سفارت این کشور در تهران اذعان کرد.

دولت روسیه در واکنش به این حادثه اقدام آمریکا را نقض آشکار قوانین بین المللی دانست.


انتصاب تخت روانچی پایان نمایندگی ایران در سازمان ملل

اسحاق الحبیب مدتی به عنوان رئیس نمایندگی ایران در سازمان ملل منصوب شد و سرانجام مجید تخت روانچی از فروردین 1397 نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و مسئولیت وی 3 سال به طول انجامید. تخت تربچه در

این روزها اما با تغییر رویکرد دیپلماسی دولت سیزدهم، ماموریت تخت روانچی به پایان رسیده و سید ایروانی به عنوان جایگزین وی از سوی دولت معرفی شده است. وی پیش از آن کاردار سفارت ایران در عراق بود و در پرونده وی معاونت علی شمخانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز وجود داشت.

اکنون با توجه به رویکرد دولت سیزدهم به سیاست خارجی و دیپلماسی، ایروانی باید نقش نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل را ایفا کند.


رویکرد دولت سیزدهم، تحول کمی و کیفی در عرصه دیپلماسی


ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی وی در گفت و گو با خبرنگار راه دانا با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد یکی از نهادهای مهمی است که مورد توجه کشورهای مختلف است و می تواند زمینه ساز نشان دادن حقیقت ملت ایران به جهانیان باشد، گفت: هر چند مجامع بین المللی سال‌هاست که از جمله سازمان ملل، تخصص خود را از دست داده‌اند و از وظایف اصلی خود دور شده‌اند و به موضوعات کم‌اهمیت‌تری می‌پردازند، اما می‌تواند محلی برای انتقال گفتمان ملت ایران به دنیا باشد.

وی با اشاره به اینکه نماینده جدید ایران در سازمان ملل می تواند نقش مهمی در این نهاد بین المللی ایفا کند، افزود: استفاده از افراد با تجربه در عرصه دیپلماسی می تواند به روند ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران سرعت بخشد. در عرصه بین المللی و ارتقای کیفیت آن. افزایش حضور ایران در این نهاد جهانی.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به جابجایی های صورت گرفته در وزارت امور خارجه اشاره کرد و تاکید کرد: همه این جابه جایی ها از نمایندگی در سازمان ملل به سفرای ایران در برخی کشورها به منظور رویکرد جدید است. حداکثر استفاده دولت از فرصت و ظرفیت است.

عزیزی با اشاره به اینکه تغییرات باید منجر به تغییر شود، تصریح کرد: خداحافظی آقای تخت روانچی از این مسئولیت و معرفی آقای ایروانی به عنوان نماینده جدید ایران، فرصتی برای تحول کمی و کیفی در حضور اسلام خواهد بود. جمهوری ایران در سازمان ملل

وی با اشاره به لزوم استفاده حداکثری از فضای دیپلماتیک برای توسعه گفتمان جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: سازمان ملل از ظرفیت بالایی برخوردار است و می توان امیدوار بود رویکرد دولت سیزدهم در این زمینه موثر باشد. ایجاد تغییرات

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید