نماینده ایران در سازمان ملل متحد به نقض قوانین آمریکا پاسخ داد

ساعت: 23:10
تاریخ انتشار: 14/08/08
کد خبر: 1779785

نماینده ایران در سازمان ملل به نقض قانون توسط آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل واکنش نشان داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجید طهتروانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر نقش کلیدی دیوان بین المللی دادگستری در حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، عدم پایبندی آمریکا به احکام دیوان را مورد تاکید قرار داد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نقش دیوان بین‌المللی دادگستری را در پیشگیری از خشونت و کاهش بحران‌ها از طریق حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات می‌شناسد و معتقد است که دیوان متعهد به حفظ نظم بین‌المللی و مقابله با اقدامات یکجانبه از طریق حاکمیت قانون است. گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با اشاره به دو پرونده در حال انجام ایران در دیوان بین المللی دادگستری به تشریح این پرونده ها پرداخت و تصریح کرد: آمریکا که آشکارا قوانین بین المللی را نقض می کند، به دعاوی متعدد بی اعتنایی کرده است. علیه جمهوری اسلامی ایران و مقامات و نهادهای ایرانی در دادگاه های آمریکا. در نتیجه این دعاوی، اموال ایرانیان از جمله اموال بانک مرکزی ایران مسدود شده است. در پی این تصمیمات، اموال بانک مرکزی برای اجرای این تصمیمات مصادره شد.

طهتروانچی گفت: «ما معتقدیم که چنین محاصره ها و مصادره هایی مغایر با یادداشت تفاهم 1955 بین دو کشور است. در 13 فوریه 2019، دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) صلاحیت خود را برای رسیدگی به پرونده «برخی دارایی‌های ایرانی» تأیید کرد که در دادگاه در حال بررسی است.

وی همچنین به تشریح دومین مورد ایران پرداخت و گفت: در پی خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تصمیم غیرقانونی این کشور برای اعمال مجدد تحریم‌هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم شهروندان و شرکت‌های ایرانی و ایرانی را نقض کرده بود. ، جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقض متعدد معاهده مودت علیه آمریکا شکایت کرده است.

نماینده ایران در سازمان ملل ادامه داد: در عین حال ایران نیز به دلیل فوریت موضوع و آسیب های جبران ناپذیر ناشی از اعمال مجدد تحریم های آمریکا، از دیوان درخواست ممنوعیت موقت کرده است. در 3 اکتبر 2018، قضات دیوان به اتفاق آرا دستور موقتی را صادر کردند که در آن ایالات متحده را ملزم به رفع کلیه موانع بر سر واردات مواد پزشکی قانونی و کشاورزی، داروها و تجهیزات پزشکی و همچنین تجهیزات لازم برای ایمنی هوانوردی کرد. دادگاه به ایالات متحده دستور داد تا اطمینان حاصل کند که مجوزهای لازم صادر شده و انتقال وجوه برای آن موارد محدود نشده است.

طهتروانچی گفت: متأسفانه آمریکا نه تنها به این تصمیم عمل نکرد، بلکه با اعمال تحریم‌های جدید به‌ویژه در بحبوحه اپیدمی کووید، عمداً این دستور را نقض کرد.

لازم به ذکر است که دیوان در بند 100 این کنوانسیون تاکید کرده است که موافقت نامه های موقت الزام آور است و بنابراین یک تعهد بین المللی برای ایالات متحده ایجاد می کند. در نتیجه، جمهوری اسلامی ایران بارها عدم پایبندی خود به دیوان را به ایالات متحده اعلام کرده است. ایالات متحده همیشه پاسخ داده است که لازم است و مبادلات بشردوستانه از تحریم ها مستثنی هستند.

وی افزود: نادرستی این گفته با استناد به مجوز کلی وزارت خزانه داری آمریکا در 17 ژوئن 2021 که از تسهیل معاملات مربوط به کوید 19 با ایران صحبت می کند، قابل اثبات است. علاوه بر این، ایالات متحده با تشدید دایره تحریم ها پس از حکم دادگاه، تعهد خود را مبنی بر عدم اقدامی که باعث تشدید اختلاف بین دو کشور شود، زیر پا گذاشته است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل در پایان افزود: دیوان در 3 فوریه 2021 نیز تمامی ایرادات اولیه آمریکا علیه صلاحیت این دادگاه را رد و اعلام کرد که در این پرونده صلاحیت دارد. اما باید تاکید کنم که تمدید رسیدگی با توجه به فوریت پرونده ممکن است با فوریت رسیدگی منافات داشته باشد.

پایان میخانه;

دیدگاهتان را بنویسید