تخریب اکوسیستم مزرعه با سوزاندن کاه و کلش / سرمایه سیگار کشیدن


ساعت: 15:56
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1894161

در برخی موارد کاه و کلش تولید شده از برنج که مزایای زیادی دارد و برای کشاورز به صرفه است، در مزارع برنج به حال خود رها می شود و یا در آتش سوزانده می شود که منجر به تخریب سیستم خاکی مزارع و آلودگی می شود. از محیط زیست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ۸دی، با گسترش مکانیزاسیون کشاورزی و جدا شدن برنج از ساقه توسط دستگاه دروگر در مزارع، در برخی موارد کاه و کلش برنج که مزایای فراوانی دارد و برای کشاورز به صرفه است، در کمال ناباوری شالیزار قرار می گیرد. مزارع به حال خود رها شده یا در آتش سوخته و منجر به تخریب سیستم خاکی مزارع و آلودگی محیط زیست می شود. در استان گیلان کاه را به نام برنج کلاش و سراچین می شناسند. کلش شامل قسمتی از ساقه و تمام برگ های برنج است و با مقداری برنج سالم همراه است.

ابراهیم اکبرزاده مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه در هر هکتار حدود 3800 کیلوگرم کاه برداشت شده (ساقه مانده روی زمین) و معادل 250 عدل کاه تولید می شود، گفت: هزینه بسته بندی عدل ها است. هر عدل 50 تا 70 هزار ریال و قیمت فروش هر بسته کاه و کلش 200 تا 300 هزار ریال و درآمد ناخالص از کاه و کلش در هر هکتار شالیزار 50 تا 75 میلیون ریال و در استان است. به طور میانگین بیش از 12000 میلیارد ریال به شالیکاران استان تعلق می گیرد. علاوه بر این در تامین خوراک دام نیز سهمی دارند که از طریق آگاهی دهی کشاورزان و پرورش دهندگان و فعالیت های تبلیغاتی و نیز برخورد قانونی کشاورزان روستایی در خصوص بسته بندی و فروش آن انجام می شود و به ندرت شاهد کاه سوزی و کاه و کلش هستیم. کلش


تخریب اکوسیستم با سوزاندن کاه و کلش

با شروع فصل برداشت برنج و دستورات متعدد کارشناسان حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی مبنی بر عدم سوزاندن کاه و کلش همچنان شاهد انجام این کار اشتباه در روستا هستیم.

هر ساله تعدادی از کشاورزان بقایای مزارع برنج خود را برای انجام کشت های پاییزه می سوزانند، همچنین با این باور اشتباه که از شر کرم ساقه خوار خلاص می شوند، که این اقدام نیاز کمتری به استفاده از آفت کش ها را در مرحله دوم تضمین می کند. در حالی که امروزه علم ثابت کرده است که این نوع اعمال باعث تخریب اکوسیستم و تخریب سیستم خاک می شود.

کاه و کلش منبع بالقوه و خوبی برای مواد آلی خاک هستند و در صورت اعمال مدیریت صحرایی خوب، بسیاری از مشکلات و کمبودهای خاک به ویژه خاک های گیلان برطرف می شود.

برخی از کشاورزان گیلان گوی به فواید آن اعتقادی ندارند و پس از پایان برداشت برنج، کاه و کلش را به آتش می کشند. اگرچه مشاهده چنین اقداماتی در گیلان نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و در چند شهرستان به صفر رسیده است، اما سیاست جهاد کشاورزی استان گیلان بر این است که سوزاندن کاه و کلش پس از برداشت برنج در تمامی 16 شهرستان به صفر برسد. دستاوردی جز آلودگی هوا و افزایش مشکلات تنفسی برای مردم به ویژه کودکان مبتلا به آسم در شالیزارها حاصل نشده است.

بر این اساس «احمد آقایی» معاون عدالت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اعلام کرد؛ بر اساس ماده 20 قانون هوای پاک مصوب 1395، سوزاندن بقایای محصول برنج در شالیزارها ممنوع است.


ارزش شالیزارهای گیلان از معادن طلا بیشتر است

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: اگرچه کشاورزان معتقدند سوزاندن ساقه های باقی مانده گیاه برای از بین بردن علف های هرز باقی مانده و کمک به کنترل برخی آفات گیاهی به پاکسازی زمین از علف های هرز کمک می کند. و آماده سازی زمین در سریع ترین زمان ممکن برای برداشت دوم و این امر به دلیل ناآگاهی کشاورزان از مضرات سوزاندن سرمایه انجام می شود، این روش سنتی و البته اشتباه که از قدیم الایام وجود داشته است، از نظر علمی ثابت شده است. که اثرات جبران خسارت ناگزیر کشاورزان به سوزاندن کاه و کلش به دلیل آسیب به ساختار خاک و در نتیجه کیفیت پایین محصولات بعدی.

8b95e228 b101 4403 a4d4 9c3ca3133298 خبر خاکستری

محمدی نسبت به آلودگی هوا ناشی از سوزاندن کاه و کلش هشدار داد و گفت: سلامت عمومی جامعه و اکوسیستم را با مشکل مواجه می کند.


گیلان جزو 10 استان برتر در بخش کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه امروزه در دنیا قدرت غذایی یکی از مولفه های مهم دولت های قوی محسوب می شود، اظهار داشت: گیلان به دلیل حضور در بخش کشاورزی جزء 10 استان برتر کشور است. آب و خاک کافی

محمدی گفت: معتقدیم کشاورزان در زمینه طلا کار می کنند زیرا ارزش شالیزارهای گیلان از معادن طلا بیشتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به فعالیت 1425 شالیکار در استان گفت: با توجه به ورود فناوری در حوزه صنایع، بیش از 700 کارخانه در این استان تجهیز و نوسازی شده است که کاهش سه تا هفت درصدی زباله در ایجاد تحول مهم است.

91cf3d91 cd6c 4785 acaa 8ba8a143f97d خبر خاکستری


مدیریت بهینه کاه و کلش

کاربردهای صنعتی متعدد کلش باعث شده است که آن را به عنوان یک ماده اولیه با ارزش تلقی کنند و بر این اساس از نظر مدیریت پسماند مانند کاه و کلش، روش های مختلف اعم از آموزش و بسترسازی تا روش های جایگزین برای مصرف بهینه می باشد که به طور گسترده در مورد برنج استفاده می شود.

با ورود هماهنگ دستگاه‌های مختلف و تأمین نیازهای سخت‌افزاری، از جمله دستگاه‌های بسته‌بندی و کمک‌های بازاریابی، کشاورزان به تدریج متقاعد شدند که کاه و کلش زباله یا زباله نیستند، بلکه می‌توانند به عنوان یک محصول جانبی با آنها رفتار شود.


اهمیت کاه و کلش در تغذیه دام

امروزه به دلیل کمبود منابع خوراک دام، تمایل دامداران به استفاده از محصولات کشاورزی ثانویه از جمله کلش افزایش یافته است. حسین کنعانی، دبیر شورای سازمانی نظام مهندسی گیلان درباره استفاده از این کاه و کلش می گوید: کاه کلش برنج هم در کشت و هم در تغذیه دام مفید و موثر است.

وی کاه و کاه را برای جذب رطوبت در فضای نگهداری و پای دام در فصول سرد سال ضروری دانست و افزود: در تغذیه دام و کنسانتره علوفه، غذای دام باید به گونه ای باشد که حیوان مجبور به ادامه حیات شود. به ترشح بزاق وسط شکمبه از نظر اسیدیته باید متعادل باشد تا حیوان دچار بیماری های گوارشی نشود که به لطف کاه و کلش امکان پذیر است.

اما به نظر می رسد با آگاه سازی کشاورزان از منافع اقتصادی و تشویق آنها به نسوختن که نمادی از طرد بازار از این نعمت خدادادی است، می توان از هدر رفت آن جلوگیری کرد و اگرچه قانون برای کسانی که تعیین کرده اند مجازات تعیین کرده است. آتش به کاه و کاه اما این مورد کافی نیست و باید با فرهنگ سازی و معرفی آن به عنوان یک کار ضدفرهنگی، همچنین اداراتی مانند جهاد کشاورزی و اداره کل صمت یا تعاونی های مربوطه از آن جلوگیری کرد. که در زمینه تهیه خوراک دام مسئولیت دارند. این رشته از طریق خرید مستقیم و یا با نگاهی به بسته های تشویقی برای پرورش دهندگان و کشاورزان جهت جلوگیری از این ضایعات مهم معرفی شده است.

در همین حال یکی از کشاورزان گیلانی در گفتگو با خبرنگار هشتم علت عدم جمع آوری و سوزاندن کاه و کلش را نداشتن انگیزه و توان جسمی عنوان کرد و گفت: اکثر کشاورزان بالای 60 سال سن دارند.

وی با بیان اینکه بیشترین تلاش ما آبادانی زمین و برداشت محصول است، ادامه داد: دیگر این پایه جوان را نداریم، جمع آوری برنج با کاه و کاه انرژی زیادی می خواهد و کسانی که دام ندارند نباید آن را بسته بندی کنند.


کشاورز حمایت دولت را می خواهد

وی در پاسخ به خبرنگار هشتم مبنی بر اینکه چرا فرزندان کشاورز دیگر تمایلی به کار کشاورزی ندارند، گفت: کشاورزی سخت است و درآمدش کم است نه من، اما هیچ کشاورز دوست ندارد فرزندش مثل او باشد!

وی با بیان اینکه مسئولی که زیر کولر نشسته در 45 درجه دست و پنجه نرم می کند و از وضعیت من خبر ندارد، ادامه داد: شما خبرنگار هستید، بروید ببینید امسال چند کشاورز در شالیزارها به دلیل گرما جان خود را از دست دادند.

این کشاورز با بیان اینکه این مسئول با بخشنامه و دستور می خواهد مشکل را حل کند از عدم تامین مستمری کشاورزان گلایه کرد و افزود: کشاورز آقای بالاسر را نمی خواهد، بلکه حمایت دولت را می خواهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید