حدود 90 درصد از افراد سیگاری سرطان ریه دارند / آمار وحشتناک سیگار کشیدن


ساعت: 13:32
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842306

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان:

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر مرکز استان اصفهان گفت: حدود 90 درصد مبتلایان به سرطان ریه در کشور و حدود 70 تا 75 درصد افرادی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفتند و بستری شدند سیگاری هستند. همچنین حدود 35 درصد از مبتلایان به سرطان پروستات که در مردان شایع تر است، دخانیات مصرف می کنند. و برای همه بیماری ها حدود نیمی از آنها سیگاری خواهند بود و این آمار بسیار خطرناکی در کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ هر ساله به مناسبت هفته جهانی بدون دخانیات، اقدامات هماهنگ و گسترده ای در سراسر جهان انجام می شود تا افکار عمومی را در مورد مضرات سیگار، ترفندهای صنعت دخانیات و اهمیت ترک سیگار روشن کند.

سرهنگ مجید طاهری زاده، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز، در گفت و گو با هفته جهانی بدون دخانیات گفت: هفته ها و روزهای نوشتن اغلب با هدف همراه است به ویژه هفته سوء مصرف مواد مخدر، روز دخانیات، هفته پیشگیری از مصرف دخانیات است. همراه با نیت ارسال پیام به مردم جهان تا فراموش نکنیم با چه پدیده بدی روبرو هستیم و به یاد داشته باشیم که برای جلوگیری از آن باید فکری به حال آن کرد. خانواده و فرزندان


مواد اعتیاد آور به نام نیکوتین

وی افزود: این هفته ها و روزها نمادین نیست، زیرا باید قدر آنها را بدانیم و درباره آنها صحبت کنیم. هفته دخانیات شامل تمام اقلامی است که با آن تنباکو مصرف می کنند از جمله سیگار، قلیان و هر نوع پیپ به معنای تنباکو، زیرا مصرف دخانیات حاوی ماده بسیار اعتیادآوری به نام نیکوتین است.


* نام دارو Century Tsunami Glass

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر مرکز استان اصفهان اذعان داشت: نام شیشه و هروئین که مواد اعتیادآور بسیار قوی هستند را همه شنیده اند. 42 نفر از آنها دوباره مصرف می کنند، یعنی حدود نیمی از آنها دوباره شیشه را قورت می دهند و این فقط به دلیل قدرت اعتیاد به این ماده است و همه از این ماده می ترسند و آن را سونامی قرن می نامند. این در حالی است که یافته های علمی نشان می دهد از هر 100 نفری که یک بار نیکوتین مصرف می کنند، 80 نفر از آنها قطعا به این ماده معتاد هستند.


* آمار 270 میلیون معتاد در جهان

وی گفت: از 8 میلیارد نفر جمعیت جهان، 270 میلیون نفر معتاد به مواد مخدر هستند و انواع مواد مخدر از شیشه به عنوان تریاک استفاده می کنند، اما حدود 2 تا 3 میلیارد نفر در جهان سیگار می کشند. این بدان معناست که نیکوتین یک ماده اعتیادآور بسیار خطرناک است، اما چون آن را با مواد مخدر مقایسه می کنیم، آن را بی خطر می دانیم.

سرهنگ طاهری زاده گفت: سازمان ملل می گوید در هر شش ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد و این تعداد شامل ما نیز می شود. خیلی آهسته و نفت، سالیانه تعدادی از هموطنان ما بر اثر سیگار می میرند.


حدود 90 درصد افراد مبتلا به سرطان ریه سیگاری هستند

وی تاکید کرد: حدود 90 درصد مبتلایان به سرطان ریه در کشور و حدود 70 تا 75 درصد افرادی که مشکلات قلبی دارند و در بیمارستان بستری می شوند سیگاری هستند. همچنین حدود 35 درصد از مبتلایان به سرطان پروستات که در مردان شایع تر است، دخانیات مصرف می کنند. و برای همه بیماری ها حدود نیمی از آنها سیگاری خواهند بود و این آمار بسیار خطرناکی در کشور است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر مرکز استان اصفهان تصریح کرد: سیگار و قلیان موادی است که آن را بسیار خطرناک می کند اما متاسفانه فرهنگ ما با قلیان کنار آمده و بخشی از فرهنگ شده و به ما برچسب زده می شود. از نظر اجتماعی و حتی مصرف می شود اصلاً نمی گوییم بد است زیرا مردم پذیرا نیستند و فکر می کنند دروغ می گوییم اگر این ماده آرام آرام انسان را از بین ببرد علم می گوید هر قلیان حدود 120 نخ سیگار و مقدار آن دارد. نیکوتین بیشتر از سیگار است.

وی ادامه داد: اعتیاد به دخانیات همچنان دریچه ای به سوی اعتیاد است. این بدان معناست که بیش از 80 درصد از افرادی که برای اولین بار مصرف می کنند شروع به کشیدن سیگار می کنند. ما نمی گوییم همه مصرف کنندگان دخانیات معتاد هستند، بلکه می گوییم 80 درصد افرادی که اکنون به مواد مخدر اعتیاد دارند، شروع به مصرف سیگار و قلیان کرده اند.

سرهنگ طاهری زاده یادآور شد: بنابراین هر چقدر هم که فشار اجتماعی و فرهنگی در جامعه اعمال کنیم و رفتار زشت را در نظر بگیریم مانع از آن می شود اما متأسفانه در زمانی که رفتار زشت را اجتماعی می دانیم، مردم تشویق می شوند که به آن نزدیک شوند. “بنابراین برای نسل بعدی نوجوانان هیچ مانعی برای سیگار کشیدن یا استفاده از قلیان وجود ندارد و این فرهنگ های ساختگی نسل به نسل منتقل می شود تا اینکه نسلی را تربیت کنیم که این فرهنگ های جعلی را ریشه کن کند.”


برای رهایی از عادت های بد، هفته ها را بشمارید

وی بیان کرد: باید از این هفته ها برای اطلاع رسانی و آگاهی صحیح به فرزندانمان استفاده کنیم و تصمیم بگیریم که الگوی بدی برای نسل آینده نباشیم تا این فرهنگ غلط به نسل آینده منتقل نشود وگرنه این هفته ها و روزها باید ما را بیدار کنند تا همه در هر کجا که هستند اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند. اگر این کار را انجام دهیم می توانیم سیگار را در سطح جامعه ترک کنیم زیرا نمی توانیم کار دیگری انجام دهیم زیرا دخانیات بسیار زیاد است. اعتیاد آور.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان مرکز استان اصفهان گفت: فرض کنید 100 نوجوان 17 ساله قصد دارند برای یک بار هم که شده قلیان یا سیگار را امتحان کنند، فرزندان ما در خطر هستند.

وی گفت: اعتیاد این است که در کل ماده اعتیادآوری وجود داشته باشد و فرد به دلیل عدم آگاهی بخواهد آن را تجربه کند، پس از مصرف یک اتفاق بیوشیمیایی در مغز او رخ می دهد که دیگر مغز او نمی تواند آن را ترک کند و اینگونه است. اعتیاد شروع می شود.” به همین دلیل منطقی ترین راه برای جلوگیری از موقعیت های خطرناک این است که قبل از یک بار استفاده از آن ها پیشگیری کنید.


ماده رنگی اعتیادآورترین ماده در جهان است

سرهنگ طاهری زاده با اشاره به سایر مواد اعتیادآور گفت: امروزه تولیدکنندگان مواد مخدر از همان خواص بد تنباکو استفاده کرده و موادی را تولید می کنند که خواص و مصارف خاصی دارد مانند قلیان و سیگار که به این معنی است که مردم نترسند و آن را مانند مواد قبلی خطرناک و قوی و اعتیاد آور ندانید و این ماده چیزی جز یک ماده رنگی نیست، ماده رنگی آن بسیار شبیه به تنباکو است و بسیاری از جوانان جامعه ما آن را بی خطر می دانند و این اشتباهی است که باعث می شود تولید اعتیاد اگر ماده گل یکی از اعتیادآورترین مواد در جهان باشد، پس از نیکوتین دومین ماده پرمصرف جهان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فردی که موادمخدر مصرف می کند می داند که معتاد است اما وای به حال او وقتی عده ای بد رفتار می کنند و معتقدند این کار خوبی است، دیگر نمی توان از این رفتار جلوگیری کرد وقتی یک رفتار پیچیده است که امیدواریم شما هم باشید. در جامعه امروزی هوشیارتر باشیم و نسلی بیاید که مشکلات نسل ما را نداشته باشد.


قلیان عامل اصلی سرطان است

دود قلیان حاوی مقادیر زیادی سموم است که به عنوان عامل بیماری از جمله سرطان شناخته شده است و حداقل بخشی از این سموم توسط مصرف کنندگان قلیان جذب می شود.

اپیدمی دخانیات یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت عمومی در جهان است که سالانه بیش از 8 میلیون نفر را در سراسر جهان می کشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید