کاسوین نفر اول سیگاری کشور/ سیگار عامل 90 درصد سرطان ریه است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح قزوین ؛ در سال های اخیر مصرف انواع دخانیات در جامعه به ویژه قلیان افزایش یافته است و متاسفانه شاهد کاهش میانگین سن شروع مصرف دخانیات در بین نوجوانان هستیم.

ضرورت پیشگیری از آسیب های اجتماعی با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی عمومی در مورد مضرات سیگار وجود دارد.



در این میان، برخی باورهای غلط به مصرف قلیان به ویژه در بین زنان و جوانان دامن می زند، در حالی که کارشناسان می گویند خطرات مصرف قلیان ممکن است حتی بیشتر از سیگار باشد.




دخانیات شایع ترین علت قابل پیشگیری مرگ و میر در جهان است



نسرین تنکابنی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی با اشاره به مضرات استعمال دخانیات گفت: دخانیات یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر و شایع ترین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر در جهان است.



وی افزود: استعمال دخانیات مشکلات زیادی از جمله بیماری های قلبی عروقی، سکته و سرطان را برای افراد به همراه خواهد داشت.



رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر استان قزوین گفت: سیگار عامل اصلی سرطان ریه است و عامل بیش از دو سوم مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه در جهان است. سیگار کشیدن می تواند برای سرطان لب، دهان، مثانه و سایر اندام ها نیز موثر باشد.

153e3dca 700f 453d 91ea fcb2c7bf2c42 خبر خاکستری




سیگار عامل 90 درصد سرطان های ریه است



وی گفت: بیشتر افراد سیگاری از مشکلاتی مانند بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) رنج می برند و 90 درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری به دلیل مصرف دخانیات است.



تنکابنی گفت: استعمال دخانیات به کودکان آسیب می رساند و در کودکان سیگاری مبتلا به آسم، عفونت گوش میانی و خس خس سینه بیشتر دیده می شود.



وی تاکید کرد: شایع ترین بیماری در افراد سیگاری مشکلات ریوی، بیماری های قلبی عروقی و سرطان است. وی افزود: استعمال دخانیات علاوه بر اینکه سلامت انسان را به خطر می اندازد، آسیب های دیگری نیز به همراه دارد و هزینه های بهداشت و درمان را افزایش می دهد و امنیت غذایی، جنگل زدایی و آلودگی هوا را به خطر می اندازد.




ریه ها، بیماری های قلبی عروقی و سرطان شایع ترین بیماری در افراد سیگاری است



این مقام مسئول خاطرنشان کرد: متأسفانه اکثر افرادی که در مزارع دخانیات کار می کنند، زنان و کودکانی هستند که سلامت و تربیت و رشد جسمانی کودکان و همچنین زنان باردار مبتلا به اختلالات جنینی و وزن کم هنگام تولد در خطر است. بچه ها دنبال خواهند شد.



وی گفت: یکی دیگر از مشکلات ناشی از مصرف سیگار در افراد سیگاری مشکلات پوستی و کاهش کلاژن است، بنابراین سن افراد سیگاری معمولا بیشتر از سن واقعی آنها دیده می شود.



تنکابنی گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 1400، شیوع مصرف دخانیات در کشور 19.4 است که در استان قزوین 23.6 و در کشور رتبه ششم را دارد.



وی افزود: 46 درصد سیگاری های استان قزوین مرد و 4.5 درصد زن هستند.




46 درصد مصرف کنندگان دخانیات در استان مرد هستند



رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر استان قزوین گفت: شیوع مصرف دخانیات در کشور 9.33 درصد است که 20 درصد آن مرد و کمتر از یک درصد زن هستند. رتبه اول کشور را دارد.



وی خاطرنشان کرد: استان قزوین در بررسی های قبلی رتبه سوم مصرف دخانیات و رتبه دوم کشور را در مصرف دخانیات به خود اختصاص داده است.

b1aad1ab d5a1 4ca9 a530 c6af4a3c23d8 خبر خاکستری

وی گفت: بررسی های انجام شده در زمینه مصرف دخانیات و دخانیات مربوط به افراد بالای 18 سال است و برآوردها نشان می دهد که گروه سنی 25 تا 34 سال بیشترین میزان مصرف دخانیات را دارد و پس از آن گروه سنی 55 تا 64 سال قرار دارد. آنها پرمصرف ترین افراد سیگاری هستند.



وی گفت: بررسی عوامل موثر بر آسیب های اجتماعی نشان می دهد که کنجکاوی کودکان و نوجوانان از یک سو و قبح استعمال دخانیات به ویژه قلیان در خانواده از سوی دیگر و عدم آگاهی از مضرات سیگار در تمایل آنها به سیگار موثر است.




افزایش مصرف قلیان در سال های اخیر

تنکابنی با اشاره به مضرات مصرف قلیان گفت: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل برخی باورهای غلط، شاهد افزایش مصرف قلیان در جامعه بوده ایم به طوری که در کشور از نظر آماری 9 درصد مردان و 3.95 درصد زنان قلیان مصرف می کنند. قلیان.”



وی در ادامه عدم آگاهی از مضرات مصرف قلیان و همچنین عرضه قلیان در تفرجگاه ها و قهوه خانه ها و استفاده از آن به عنوان وسیله تفریحی را از عوامل موثر در افزایش مصرف آن در جامعه عنوان کرد.



رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر استان قزوین گفت: بسیاری از مردم به اشتباه معتقدند خطر مصرف قلیان کمتر از سایر دخانیات است در حالی که اینطور نیست.



وی افزود: فردی که یک قلیان کامل می کشد در واقع 80 نخ سیگار و گاهی تا 100 نخ سیگار کشیده است. در حالی که دود بیشتری نسبت به سیگار که ترکیبی از دود تنباکو و دود زغال سنگ است وارد ریه می شود، اما اینطور نیست، اگرچه برخی معتقدند آب قلیان بخارات مضر را تصفیه می کند.




مصرف یک قلیان کامل معادل 100 نخ سیگار است



تنکابنی گفت: بسیاری از افراد از تنباکوی معطر استفاده می کنند که اثرات سرطان زایی بیشتری دارد، همچنین به دلیل استفاده معمول از قلیان حتی اگر سر قلیان را عوض کنند، در معرض هپاتیت و سل نیز قرار دارند.



وی تاکید کرد: مصرف قلیان نه تنها خطرات کمتری نسبت به سایر دخانیات ندارد، بلکه می تواند آسیب بیشتری به مصرف کننده وارد کند.



رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر استان قزوین گفت: سیگار دود اولیه دارد که وارد ریه فرد سیگاری می شود اما دود ثانویه نیز داریم که به محیط و افراد به ویژه زنان و کودکان محیط سرایت می کند. گفته می شود این دود عوارض زیادی دارد، بنابراین این افراد می توانند به بیماری های قلبی عروقی نیز مبتلا شوند یا در کودکان باعث عفونت گوش میانی و آسم و خس خس سینه شوند.



وی افزود: فردی که با فرد سیگاری زندگی می کند مانند سیگار است اما سیگار کمتری دارد و در معرض همه این خطرات است.

2d7dac2f e82a 4d80 b239 2306d7b75f55 خبر خاکستری




استفاده از قلیان به عنوان یک وسیله تفریحی یکی از عوامل موثر در افزایش مصرف آن در جامعه است



تنکابنی افزود: 14 تا 10 خرداد به عنوان هفته ملی بدون دخانیات معرفی شد و شعار این هفته “دخانیات تهدیدی برای سلامت ما و محیط زیست است” عنوان شد.



وی گفت: یکی از اهداف تعیین شده در سطح ملی و استانی برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر کاهش 30 درصدی مصرف دخانیات تا سال 1404 است.



رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر استان قزوین گفت: پیشنهاد می شود افزایش مالیات بر دخانیات عامل بازدارنده ای برای مصرف دخانیات باشد. چرا که دیده شد افزایش قیمت ها در کاهش مصرف موثر است که البته هنوز اجرایی نشده است.



وی گفت: باید مردم را از مضرات استعمال دخانیات آگاه کرد و از استعمال دخانیات در اماکن عمومی و بسته خودداری شود و با عاملان آن برخورد شود و قانون ممنوعیت فروش دخانیات و سیگار به افراد زیر 15 سال نظارت شود.




قزوین رتبه اول مصرف سیگار را در کشور دارد



تنکابنی تاکید کرد: کلینیک های ترک سیگار باید گسترش یابد تا مصرف کنندگان دخانیات بتوانند با آموزش و درمان، سیگار را ترک کنند و آموزش ببینند.



وی گفت: زمانی که فرد سیگار را ترک می کند، اثرات مفید آن از همان دقایق اولیه نمایان می شود و می توان گفت که 20 دقیقه پس از ترک سیگار، ضربان قلب او کاهش می یابد و 12 ساعت بعد میزان مونوکسید کربن در خون کاهش می یابد.



تنکابنی افزود: با ترک سیگار به مدت 2 تا 12 هفته گردش خون فرد بهبود می یابد و عملکرد ریه او بهبود می یابد، همچنین سرفه و تنگی نفس طی 1 تا 9 ماه کاهش می یابد.



وی در پایان گفت: می توان گفت که ترک سیگار به مدت 15 سال خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در افراد سیگاری به اندازه افراد غیر سیگاری کاهش می دهد و در 5 تا 15 سال خطر سکته مغزی به اندازه افراد غیر سیگاری کاهش می یابد. در 10 سال، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه به نصف افراد سیگاری می رسد.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید