تشخیص زودهنگام سرطان ریه با کمک یک قطره خون!

تشخیص زودهنگام سرطان ریه با کمک یک قطره خون!

روز جدید محققان آمریکایی در تلاش برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه تنها با استفاده از یک قطره خون هستند.

طبق وب سایت رسمی بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH)، سرطان ریه که یکی از علل اصلی مرگ ناشی از سرطان است، معمولا در مراحل پایانی بیماری و زمانی که میزان بقا بسیار پایین است تشخیص داده می شود. سرطان ریه در مراحل اولیه عمدتاً بدون علامت است و سی تی اسکن، روش فعلی برای تشخیص ضایعات اولیه سرطان ریه، ممکن است به دلیل هزینه زیاد و خطر پرتوهای مکرر به طور گسترده در دسترس عموم نباشد.

یک مطالعه جدید توسط محققان بیمارستان ماساچوست که توسط موسسه ملی سرطان آمریکا (NCI) تامین شده است، شواهدی از توانایی یک قطره خون در تشخیص سرطان ریه در بیماران بدون علامت ارائه می دهد.

لئو چنگ، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «تحقیقات ما توانایی ایجاد یک دستگاه نظارتی بسیار حساس برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه را نشان می‌دهد.» مدل پیش‌بینی که ما ایجاد کرده‌ایم می‌تواند افرادی را که ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه باشند شناسایی کند. افرادی که نتایج آنها مشکوک است برای ارزیابی بیشتر و تشخیص نهایی برای آزمایش های تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری معرفی می شوند.

چنگ و همکارانش یک مدل پیش آگهی برای سرطان ریه بر اساس سوابق خونی Metabolomics ایجاد کردند. Metabolomics جریان متابولیت های سلولی را برای رمزگشایی شرایط سالم و پاتولوژیک با بررسی متابولیت تجزیه و تحلیل می کند. وجود سرطان ریه با فیزیولوژی و آسیب شناسی تغییر یافته می تواند منجر به تغییراتی در متابولیت های خون تولید شده یا مصرف شده توسط سلول های سرطانی ریه شود. محققان از روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRS) برای مطالعه تاریخچه متابولیک خون استفاده کردند. طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی می‌تواند طیف وسیعی از ترکیبات را در سلول‌های زنده با اندازه‌گیری پاسخ‌های جمعی متابولیت‌ها بررسی کند.

محققان ده ها هزار نمونه خون ذخیره شده در Biobank بیمارستان ماساچوست و منابع دیگر را بررسی کردند و دریافتند که 25 بیمار مبتلا به “سرطان سلول غیر کوچک ریه” (NSCLC) مراجعه کرده اند که نمونه خون آنها در زمان تشخیص گرفته شده است. محققان نمونه های این بیماران را با نمونه های 25 فرد سالم مقایسه کردند.

محققان ابتدا مدل آماری خود را برای تشخیص سرطان ریه با بررسی سوابق متابولیک نمونه خون بیماران و مقایسه آنها با نمونه های به دست آمده از افراد سالم آموزش دادند. سپس مدل خود را با استفاده از نمونه‌های خونی از همان بیمارانی که قبل از تشخیص سرطان ریه جمع‌آوری شده بودند، تأیید کردند. مدل پیش‌بینی می‌تواند نتایجی را برای افراد سالم و بیماران ارائه دهد.

چنگ گفت: «این نتایج واقعا امیدوارکننده بود، زیرا غربالگری بیماری در مراحل اولیه باید تغییراتی را در تاریخچه متابولیک خون که واسطه مراحل سلامتی و بیماری است، شناسایی کند.

محققان سپس مدل خود را با گروه متفاوتی از 54 بیمار مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک آزمایش کردند و نمونه‌های خون گرفته شده قبل از تشخیص سرطان را بررسی کردند. نتایج تأیید کرد که پیش‌بینی‌های مدل دقیق هستند.

نتایج مدل پیش آگهی به دست آمده از نمونه های خون قبل از تشخیص، قادر به پیش بینی بقای پنج ساله بیماران بود. این نتایج ممکن است در هدایت استراتژی های بالینی و تصمیم گیری های درمانی مفید باشد. مطالعه قبلی این محققان ظرفیت متابولیک را بر اساس طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی برای تمایز بین سرطان‌ها و مراحل مختلف بیماری نشان داد. مطالعات بیشتری برای تایید استفاده از مدل های متابولیک در خون به عنوان ابزار اصلی برای نظارت بر سرطان ریه سلول غیر کوچک در مرحله بالینی مورد نیاز است.

سپس محققان تاریخچه متابولیک ویژگی های بالینی سرطان ریه را برای درک طیف متابولیک این بیماری تجزیه و تحلیل می کنند که ممکن است در انتخاب درمان های هدفمند مفید باشد. آنها همچنین سوابق متابولیک بیش از 400 بیمار مبتلا به سرطان پروستات را بررسی کردند تا مدلی را ایجاد کنند که بین سرطان غیرفعال، که نیاز به نظارت دارد، و سرطان تهاجمی تر، که نیاز به درمان فوری دارد، تمایز قائل شود. محققان همچنین قصد دارند از همین فناوری برای آزمایش بیماری آلزایمر با استفاده از نمونه خون و مایع مغزی نخاعی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید