تمرکز بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه/ حمایت ایران از ارسال کمک‌های فرامرزی و اجرای طرح‌های بازیابی زودهنگام


ساعت: 11:09
تاریخ انتشار: 1401/04/09
کد خبر: 1879783

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار راه حل سیاسی برای بحران سوریه شد و خواستار ارسال کمک های بشردوستانه به مردم سوریه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجید تات روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نشست ماهانه شورای امنیت درباره تحولات سیاسی سوریه حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: ایران از ارسال کمک های فرامرزی به سوریه حمایت می کند، مشروط بر اینکه حاکمیت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه رعایت شود و نگرانی های مشروع دولت سوریه در نظر گرفته شود. در این راستا اجرای پروژه های بهبودی زودهنگام و زود هنگام به دلیل اهمیت ارائه خدمات اولیه به افراد نیازمند از اولویت بالایی برخوردار است.

تخت روانچی همچنین تصریح کرد: علاوه بر این، تحریم های یکجانبه غیرقانونی نباید بر اجرای طرح های احیای اولیه تأثیر بگذارد.

نماینده ایران ادامه داد: همانطور که ایران بارها تاکید کرده است، بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. حل این بحران باید مسالمت آمیز و مطابق با اصول حقوق بین الملل به ویژه احترام کامل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی طرفین باشد. پایان اشغال و احیای کامل سوریه پیش شرط های اساسی برای دستیابی به این هدف است.

ته روانچی خاطرنشان کرد: نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه از طریق اشغال بخش‌هایی از این کشور، تجاوزات اسرائیل و حملات تروریستی ادامه دارد.

وی گفت: در سطح سیاسی، ما بر نقش حیاتی کمیته قانون اساسی در روند سیاسی بحران سوریه تاکید می کنیم و از تلاش های فرستاده ویژه سازمان ملل برای حمایت از هشتمین نشست کمیته قانون اساسی در ژنو قدردانی می کنیم. هیئت جمهوری اسلامی ایران در آنجا حضور دارد و فعالانه با همه طرف ها برای کمک به پیشبرد این روند همکاری می کند.

وی افزود: از اعلام جلسه بعدی کمیسیون قانون اساسی که از 25 تا 29 تیرماه برگزار می شود استقبال می کنیم.

به گزارش فارس، تخت روانچی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر مواضع خود مبنی بر اینکه کمیته باید با رعایت کامل مفاد ضوابط مرجع و مقررات داخلی خود و بدون فشار و دخالت خارجی، ضرب الاجل نادرست یا هرگونه اقدام عمل کند، حفظ کرده است. دیگر شرایط مشابه…»، تأکید می کند. دخالت سازمان ملل باید به تسهیل این روند محدود شود. در نهایت، این باید روندی باشد که واقعاً توسط مردم سوریه هدایت و رهبری شود.

وی افزود: در اوایل ماه جاری، کشورهای ضامن شکل آستانه بار دیگر بر تعهد خود برای پیشبرد یک روند سیاسی پایدار و بلندمدت بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد به رهبری و رهبری مردم سوریه تاکید کردند.

نماینده ایران گفت: ایران به کمک های قابل توجه در تلاش های مربوط به آزادی بازداشت شدگان ادامه خواهد داد و در این راستا از همه طرف ها می خواهد که در اجرای این تلاش انسان دوستانه همکاری کنند.

وی گفت: فرمان عفو ​​اخیر رئیس جمهور سوریه کمک ارزشمندی به صلح در سوریه است.

ته روانچی گفت: با توجه به شرایط سخت سوریه، ارائه کمک های بشردوستانه ضروری است و شرایط سیاسی نباید مانع از رسیدن کمک های بشردوستانه به افراد نیازمند شود. اما این باید با احترام کامل به حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه انجام شود. ما از همکاری کامل دولت سوریه با سازمان ملل متحد و سازمان های مختلف بشردوستانه درگیر در ارسال کمک های فرامرزی به سوریه حمایت می کنیم.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد می گوید ایران بارها حاکمیت و تمامیت ارضی رژیم اسرائیل از جمله حملات تروریستی اخیر به غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی، به ویژه حمله 10 ژوئن به فرودگاه بین المللی دمشق را که منجر به لغو این فرودگاه شد، نقض کرده است. همه پروازها این پروازهای بشردوستانه را به شدت محکوم کرد و گفت: شورای امنیت باید صراحتاً تجاوزات و حملات تروریستی اسرائیل علیه سوریه را محکوم کند. ما حق قانونی سوریه برای دفاع از خود را مطابق با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل به رسمیت می شناسیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید