سفیر اوکراین در تهران: از ایران انتظار کمک های بشردوستانه داریم نه کمک های نظامی

سفیر اوکراین در تهران: از ایران انتظار کمک های بشردوستانه داریم نه کمک های نظامی

روز جدید : در ایران شاهد حمایت مردم عادی از اوکراین هستیم. وقتی ماشین ما را با پرچم اوکراین می بینند، فریاد می زنند “اوکراین برنده!” اما تاکنون هیچ حمایتی از دولت جمهوری اسلامی نداشته ایم و واکنش آنها را ندیده ایم.

سفیر اوکراین در تهران گفت: دو نامه شخصی به رئیس جمهور ایران، دکتر رئیسی و وزیر امور خارجه نوشتم اما هیچ پاسخی از ایشان دریافت نکردم. وی ادامه داد: پس از جنگ اوکراین که از 40 روز پیش آغاز شد، همه کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه کمک های بشردوستانه زیادی ارسال کردند، اما یک ریال از جمهوری اسلامی ایران دریافت نکردیم.

سرگئی بوردیلیاک، سفیر اوکراین در تهران به ایرج جمشیدی، سردبیر آسیا، گفت: «تا آنجا که من می دانم، شما تا اول آوریل از صادرات نفت، سوخت و پتروشیمی منع شده بودید». یعنی از فروردین می توانید این اقلام را صادر کنید. فرصت تجاری دیگری برای ما و شما وجود دارد. ما برای ماشین آلات کشاورزی خود به سوخت نیاز داریم و می توانیم آن را با محصولات دیگر بهبود دهیم. ما نباید این فرصت را از دست بدهیم.»

مهم ترین نکات گفتگوی سفیر اوکراین در تهران با ایرج جمشیدی به نقل از روزنامه آسیا:

– همه تحلیلگران نظامی متقاعد شده اند که روسیه در شمال اوکراین متحمل شکست سنگینی شده است. موج اول تهاجم روسیه به اوکراین منجر به تلفات بسیاری شد. بیش از 18500 سرباز روسی کشته و بیش از 600 تانک روسی منهدم شدند. 650 تانکی که ما منهدم کردیم بیشتر از تانک های آلمانی و فرانسوی است.

– پوتین و روس ها سه اشتباه بزرگ مرتکب شدند. اول اینکه آنها توانایی های ارتش اوکراین را دست کم گرفتند. اشتباه دوم آنها دست کم گرفتن وحدت مردم اوکراین از همه مناطق و جناح های مختلف بود. مردم اوکراین منتقد سیاستمداران و ریاست جمهوری بودند، اما در زمان جنگ ما به ریاست جمهوری اعتماد کردیم و اکنون می بینیم که رئیس جمهور جای او را گرفت و به موقع تصمیمات درستی گرفت و سومین اشتباه روس ها این بود که وحدت را دست کم گرفتند. غرب. آنها انتظار نداشتند غرب و اروپا تحریم های شدیدی را علیه روسیه اعمال کنند که کار را برای روس ها سخت کند.

آلمان اخیرا اعلام کرده است که تا پایان سال جاری میلادی آماده انجام این کار است و واردات نفت و گاز از روسیه را متوقف خواهد کرد. در مورد زغال سنگ هم همینطور. این شرایط 100 درصد به نفع جمهوری اسلامی ایران است و می تواند آمریکا و غرب را به امضای توافق برجام با ایران نزدیک کند.

بیایید فکر کنیم که روسیه چه سودی برای ایران دارد؟ جمهوری اسلامی ایران اکنون در کنار روسیه ایستاده است، اما اگر مثلاً فرض کنیم سال آینده در روابط با روسیه مشکلاتی وجود دارد و موضع دولت ایران مبنی بر عدم حمایت از اوکراین ادامه پیدا کند و سال آینده از اوکراین غذا بخواهید. ، اوکراین خواهد پرسید، “کجا بودی؟” یک سال پیش زمانی که به کمک های بشردوستانه شما نیاز داشتیم کجا بودید؟

– چند وقت پیش در جزیره کشم بودم و آنجا تانکرهای نفتی را دیدم که منتظر مشتریان بودند. من تعجب کردم که اگر تعدادی از این نفتکش ها را از طریق لهستان و رومانی برای کمک به اوکراین بفرستید چه اتفاقی می افتد. در این صورت، آیا به کمک به یک کشور جنگ زده افتخار می کنید؟

روسیه و کشورهای اروپایی برای ترانزیت گاز صادراتی از طریق اوکراین قراردادهایی امضا کرده اند و ما حق قطع این لوله ها را نداریم. اگر این لوله ها را قطع کنیم، مانند بستن تنگه هرمز و عمان در خاورمیانه است.

در مورد روابط جمهوری اسلامی ایران و اوکراین، در وهله اول، حدود 90 تا 95 درصد تجارت بین کشورهای ما صادرات غلات و محصولات غذایی از اوکراین به ایران است.

– از زمانی که به ایران آمدم تلاش زیادی کردم تا همکاری ایران و اوکراین در زمینه تولید هواپیما فعال شود. می دانید که اوکراین تنها کشوری است که در زمینه ساخت هواپیما با ایرانی ها همکاری می کند. کارخانه ای در نزدیکی شهر اصفهان راه اندازی شد که در آن نوزده هواپیما با کمک اوکراین ساخته شد. این تنها و بزرگترین کارخانه هواپیماسازی است که با کمک اوکراین در ایران راه اندازی شده است و هیچ کشوری به جز اوکراین در این زمینه به ایران کمک نکرده است و نمی دانم در زمینه ساخت هواپیما به شما کمک خواهند کرد یا خیر.

– در سال 2011 سقوط کرد و یک هواپیمای ساخت اوکراین در ایران سقوط کرد و این حادثه منجر به قطع همکاری شد. دو سال بعد، به عنوان سفیر اوکراین در ایران، موفق شدیم به توافق دیگری با ایران برای رفع محدودیت های استفاده از هواپیمای آنتونوف برسیم.

-جهت اطلاع شما باید بگویم چرا هواپیمای محصول مشترک ایران و اوکراین سقوط کرد. تجهیزات سوخت گیری این هواپیما ساخت روسیه بوده و مشکل در همین سیستم سوخت گیری منجر به سقوط هواپیما شده است. اما چرا این مشکل در سیستم سوخت وجود دارد؟ زیرا روس ها می خواستند شرکت اوکراینی سوخای را جایگزین آنتونوف کنند تا جایگزین آنتونوف شوند. عمدا این مشکل را ایجاد کردند.

– اوکراین از حمایت مردم اکثر کشورها از جمله ایرانی ها برخوردار است. به نظر می رسد افکار عمومی همیشه از اوکراین حمایت می کند. در ایران شاهد حمایت مردم عادی از اوکراین هستیم. مثلاً وقتی در خیابان با خودروی ما با پرچم اوکراین روبرو می‌شوند، فریاد می‌زنند و اشاره می‌کنند «اوکراین پیروز می‌شود!» و علامت می‌دهند و حمایت خود را اعلام می‌کنند، اما تاکنون هیچ حمایتی از دولت جمهوری اسلامی دریافت نکرده‌ایم. و ما واکنش آنها را ندیده ایم.

– من دو نامه شخصی به رئیس جمهور ایران، دکتر رئیسی و وزیر امور خارجه نوشتم که هیچ پاسخی از ایشان دریافت نکردم. بعد از جنگ اوکراین که از 40 روز پیش آغاز شد، همه کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه کمک های انسان دوستانه زیادی ارسال کرده اند، اما یک ریال از جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده ایم.

به همین مناسبت به دولت جمهوری اسلامی ایران می‌گویم که ما با شما دوست هستیم و کشورهای ما دوست هستند، نیاز به کمک داریم و صحبت ما کمک‌های بشردوستانه مانند ارسال دارو و فرآورده‌های پزشکی است. . این به معنای حمایت و افزایش قدرت نظامی اوکراین نیست. اوکراین همواره در صورت وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله به ایران کمک های بشردوستانه ارسال کرده است.

– وزیر اوکراین گفت که این کشور چندین سال است که ذخایر محصولات کشاورزی، غلات، روغن، ذرت و سایر محصولات غذایی را در اختیار دارد و حتی می تواند صادرات داشته باشد، اما باید در نظر داشته باشیم که اوکراین حدود هشتاد هزار کیلومتر مربع برداشت کرده است. از سوی دیگر، تانک های نفت، سوخت، غلات و مواد غذایی به سمت موشک های روسی نشانه رفتند. بنابراین در حال حاضر مشخص نیست چقدر می توانیم زمین های کشاورزی را کشت کنیم.

– اوکراین 80 درصد مواد غذایی لبنان از جمله غلات و گندم و 90 درصد گندم سوریه وارداتی از طریق ترکیه را تامین می کند. علاوه بر این، 27 درصد مواد غذایی یمن از اوکراین وارد می شود. این آماری است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه کرده است. طبق آمار ما، وضعیت فعلی اوکراین، خاورمیانه و آفریقا با کمبود مواد غذایی تهدید خواهد شد.

– نیمی از نفت مصرفی مردم ایران از اوکراین تامین می شود، یعنی به ازای هر دو لیتر نفتی که خریداری می کنید، یک لیتر از اوکراین تحویل می شود. ما همیشه این را به دولت شما گزارش می دهیم. ایران حتی ممکن است در صورت ادامه این شرایط با کمبود مواد غذایی مواجه شود که در این صورت افزایش قیمت مواد غذایی در منطقه و ایران قابل پیش بینی است.

دیدگاهتان را بنویسید