تشخیص زودهنگام آلزایمر از 17 سال پیش


ساعت: 06:55
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885472

محققان می توانند چندین بیومارکر پروتئینی را در خون با حسگر تشخیص دهند. این روش تشخیص بیماری آلزایمر را قبل از ظهور علائم ممکن می سازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ساینس دیلی، بیماری آلزایمر 15 تا 20 سال قبل از ظهور اولین علائم بالینی بدون علامت است. یک تیم تحقیقاتی در آلمان با استفاده از یک حسگر ایمنی مادون قرمز توسعه یافته توانستند علائم بیماری آلزایمر را تا 17 سال قبل از ظهور اولین علائم بالینی در خون تشخیص دهند. این حسگر تاخوردگی اشتباه بیومارکر پروتئین بتا آمیلوئید را تشخیص می دهد. با پیشرفت بیماری، این تا شدن نادرست باعث ایجاد رسوبات خاصی در مغز به نام پلاک می شود.

پروفسور کلاوس گروئرت، سرپرست این تحقیق می‌گوید: «هدف ما تعیین خطر ابتلا به آلزایمر در مراحل بعدی با یک آزمایش خون ساده، حتی قبل از تشکیل پلاک‌های سمی در مغز است تا اطمینان حاصل کنیم که درمان می‌تواند به موقع انجام شود.» تیمی از دانشگاه بوخوم در آلمان. برای شروع.”

محققان پلاسمای خون شرکت کنندگان را برای نشانگرهای زیستی احتمالی آلزایمر تجزیه و تحلیل کردند. نمونه های خون بین سال های 2000 تا 2002 گرفته شد و سپس منجمد شد. در آن زمان، شرکت کنندگان در این آزمایش بین 50 تا 75 سال سن داشتند و هنوز بیماری آلزایمر در آنها تشخیص داده نشده بود.

برای مطالعه حاضر، 68 شرکت‌کننده که طی 17 سال پیگیری تشخیص داده شده بودند، به بیماری آلزایمر مبتلا شدند. آنها با 240 فرد کنترل بدون چنین تشخیصی مقایسه شدند. هدف این تیم این بود که بفهمند آیا می‌توان نشانه‌های بیماری آلزایمر را در نمونه‌های خون در ابتدای مطالعه تشخیص داد.

حسگر ایمنی مادون قرمز توانست 68 نفر از افراد مورد آزمایش را که بعداً به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند را با درجه بالایی از دقت آزمایش شناسایی کند.

محققان بوخوم امیدوارند که تشخیص زودهنگام بر اساس آمیلوئید بتا به استفاده از داروهای آلزایمر در مراحل اولیه کمک کند که تأثیر قابل توجهی بهتری خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید