مضرات سیگار کمتر از سیگار است؟

خلاصه این یافته‌ها این است که افرادی که به طور منظم سیگار، سیگار، قلیان یا سیگار الکترونیکی می‌کشند و/یا از تنباکوی جویدنی استفاده می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به اشکال مختلف آسیب‌های دندانی هستند.

این مطالعه نشان داد که بسته به نوع تنباکوی مصرفی، شش آسیب دندانی شامل بیماری لثه، ضایعات پیش سرطانی دهان، تحلیل استخوان اطراف دندان، لق شدن دندان و/یا از دست دادن دندان به دلیل پوسیدگی دندان یا بیماری لثه ممکن است رخ دهد.

این بررسی همچنین نشان داد که استعمال دخانیات، که گاهی اوقات به‌عنوان شکل ایمن‌تری از مصرف تنباکو در نظر گرفته می‌شود، با 27 درصد بیشتر خطر خونریزی پس از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن مرتبط است.

کارشناسان می گویند نتایج این مطالعه جدید نگرانی های قبلی در مورد تأثیر سیگار بر افزایش خطر بیماری لثه را تایید می کند.

در این مطالعه، محققان داده‌های جمع‌آوری‌شده بین سال‌های 2013 و 2019 را در مورد شش مشکل دندانی در بین 10000 تا 16000 زن تجزیه و تحلیل کردند.

حدود 16 تا 19 درصد از این افراد به طور منظم سیگار می کشند و 2 تا 3 درصد سیگار سیگار می کشند یا از تنباکوی جویدنی استفاده می کنند.

در پایان این مطالعه، یافته‌ها نشان داد که سیگار با افزایش 33 درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های لثه، افزایش 35 درصدی خطر لق شدن دندان و افزایش 43 درصدی در خطر از دست دادن دندان و سیگار برگ همراه است. سیگار خطر ضایعات پیش سرطانی دهان را بیش از دو برابر افزایش می دهد.

محققان همچنین بر روی 2 تا 3 درصد افرادی که به طور منظم از سیگارهای الکترونیکی یا سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند، تمرکز کردند. یافته‌ها نشان می‌دهد که بخار کردن با افزایش خطر خونریزی پس از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن مرتبط است که نشانه بیماری لثه است.

به گفته محققان، این یافته‌ها نتایج مطالعات قبلی در سطح مولکولی/سلولی را تایید می‌کند که مصرف سیگار ممکن است برای سلامت دندان بدتر از سیگار باشد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سیگار بر باکتری‌های موجود در دهان همه افراد تأثیر می‌گذارد، محیطی که محققان آن را بیوفیلم می‌نامند.

محققان می گویند وقتی نیکوتین و سایر مواد آلی ناشی از بخارپز وارد دهان می شوند، این باکتری ها به سرعت آنها را تجزیه می کنند و ترکیبات حاصل از این تجزیه لثه ها را تحریک کرده و باعث التهاب می شود.

این مطالعه نشان داد افرادی که تنها به مدت پنج ماه از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کردند، مانند افرادی که حداقل پنج سال سیگار کشیده بودند، دچار التهاب لثه بودند.

البته، با توجه به اینکه سیگارهای الکترونیکی تنها چند سالی است که وارد بازار شده اند، هنوز مشخص نیست که چه نوع التهاب لثه ناشی از سیگار منجر به آسیب جدی درازمدت دندان می شود و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید