آشنایی با خواص خرمالو برای سلامتی/ عوارض و مضرات خرمالو چیست؟


ساعت: 14:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904485

خرمالو خاصیت گرم و مرطوبی دارد و یکی از شیرین‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های مناسب برای روزهای سرد پاییزی است که علاوه بر افزایش طعم غذا، فواید زیادی برای سلامتی دارد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ خرمالو که از دو کلمه خرما و آلو گرفته شده است، یکی از شیرین ترین و لذیذترین میوه هاست که مناسب روزهای سرد پاییزی است و به خاطر طعم عسلی و ظاهر زیبای نارنجی اش در بین مردم شهرت دارد.

این میوه خوشمزه اولین بار هزاران سال پیش در چین کشف شد و به سرعت تبدیل به میوه ای ارزشمند در بین مردم آن کشور شد و سپس به کشورهای دیگر وارد شد.

جالب است بدانید که این میوه که طبیعت گرم و مرطوبی دارد بیش از ۵۰۰ گونه دارد که بیشتر آنها بومی مناطق آب و هوای گرمسیری هستند.

انواع خرما

خرمالو دو نوع است: گازدار و غیر گازدار، نوع گازدار آن به دلیل داشتن تانن زیاد قابل خوردن نیست، در حالی که نوع غیر گازدار با رسیدن تانن خود را از دست می دهد.

ارزش غذایی خرما

خرما دارای چربی و پروتئین بسیار کم و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. آنها شامل مقدار قابل توجهی از ویتامین های A، B6 و C هستند. منگنز؛ فسفر؛ پتاسیم؛ کلسیم؛ فیبر غذایی – خرمای محلول و نامحلول دیورتیک های خوبی هستند و همچنین به عنوان ملین های طبیعی عمل می کنند.


49ba14c2 c464 4594 984e fa88f1437834 خبر خاکستری

خواص خرما

خواص خرمالو برای بهبود عملکرد قلب

این میوه با داشتن مواد مغذی باعث تقویت قلب می شود. همچنین حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی مانند کورستین و کامفرول است که به بهبود عملکرد قلب کمک می کند.

لازم به ذکر است که رژیم های غذایی سرشار از فلاونوئیدها به کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد خون و کاهش التهاب کمک می کند و تانن، اسید تانیک و اسید گالیک در کاهش فشار خون موثر است.

خواص خرمالو برای کنترل فشار خون

خرما در کنترل فشار خون بالا و در نتیجه پیشگیری از بیماری ها موثر است. مقدار بالای پتاسیم موجود در این میوه به عنوان یک گشادکننده عروق عمل می کند و در نتیجه جریان خون را در بدن افزایش می دهد. بنابراین فشار خون کاهش می یابد.

خواص خرمالو برای درمان یبوست

کسانی که از یبوست رنج می برند می توانند از خرما بهره زیادی ببرند. این میوه دارای مقدار بسیار غنی فیبر محلول در آب است. به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند، بنابراین کسانی که مشکلات معده دارند می توانند خرما بخورند.

خواص خرمالو برای پاکسازی و سلامت کبد

پاکسازی بدن بسیار مهم است و خرمالو این کار را به طور موثر انجام می دهد. حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند بدن را از سموم به خصوص کبد پاک کرده و سلامت کبد را حفظ کند. رادیکال های آزاد با کمک این آنتی اکسیدان ها از بدن خارج می شوند.

خواص خرمالو برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

بسیاری از مشکلات مانند التهاب، عفونت و سرماخوردگی و آنفولانزا با مصرف منظم خرما قابل پیشگیری هستند. این به این دلیل است که میوه‌های خرمالو حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند که برای مبارزه با این عفونت‌ها ایمنی ایجاد می‌کند.

خواص خرما برای پیشگیری از سرطان

همانطور که همه می دانیم، رادیکال های آزاد عامل مهمی در پشت یا جلوی انواع سرطان ها هستند و تنها راه خلاصی از آنها، خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان تا حد امکان است، زیرا قادر به از بین بردن آزادی هستند. رادیکال ها در بدن خرمالو نه تنها از سرطان، بلکه از بیماری های مختلف دیگری که با مصرف منظم این میوه توسط رادیکال های آزاد ترویج یا تسریع می شوند، پیشگیری می کند. علاوه بر این آنتی اکسیدان ها، کاتچین ها، ترکیبات فنلی گالاکتوسین و ویتامین های A و C نیز به پیشگیری از بسیاری از بیماری ها کمک می کنند. سایر مواد مغذی مهم و مواد قوی موجود در خرما به مبارزه با بیماری ها کمک می کند. حتی مقدار زیاد کلسیم به مبارزه با پوکی استخوان کمک می کند.

خواص خرما برای کاهش وزن

خرما دارای مقدار زیادی فیبر، پروتئین و ویتامین های مختلف است، خرما نیز می تواند دلیلی برای کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باشد و می تواند به رژیم غذایی افرادی که قصد کاهش وزن دارند اضافه شود. از طرفی خرمالو حاوی مقادیر زیادی آب است که می تواند در افزایش سرعت متابولیسم و ​​متابولیسم بدن موثر باشد. برای بهره مندی از این خاصیت، باید صبحانه بخورید.

خواص خرمالو برای تقویت لثه

به احتمال زیاد افرادی که با کمبود ویتامین C دست و پنجه نرم می کنند در فصل زمستان و فصل سرما دچار خونریزی لثه می شوند. این افراد با خوردن خرما می توانند لثه های خود را تقویت کرده و ویتامین C را در بدن خود جذب کنند. در نتیجه ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و از آن در برابر عفونت ها یا سموم میکروبی، ویروسی و قارچی محافظت می کند.

خواص خرما در درمان کم خونی

خرمالو حاوی مس است که برای تولید و تکثیر گلبول های قرمز جدید و تولید هموگلوبین ضروری است که می تواند باعث تشکیل گلبول های قرمز و بهبود کم خونی شود.

فواید خرما برای زنان باردار

این میوه می تواند سیستم ایمنی زنان باردار را تقویت کرده و از ابتلا به بیماری های ویروسی محافظت کند. ترکیبات خرمالو می تواند انرژی لازم برای فعالیت های روزانه زنان باردار را فراهم کند و همچنین تولید خون را در زنان مبتلا به کم خونی افزایش داده و برای رشد و استخوانی شدن جنین مفید است.

خواص خرمالو برای درمان آسم و سرفه حاوی بلغم

برای درمان این بیماری باید دو عدد خرمای خشک را با کمی آب دم کنید. پس از جوشاندن خرمالو، آن را له کرده و با یکی دو قاشق عسل میل کنید. این روش جایگزین مناسبی برای مشکل آسم و سرفه است.


e26877e3 e0e8 4b1e 9733 782f93ffe7da خبر خاکستری

عوارض و مضرات خرما

  • خرمالو را با معده خالی نخورید زیرا باعث انسداد دستگاه گوارش، درد شکم و استفراغ می شود.
  • پوست خرمالو حاوی تانن است که می تواند باعث یبوست شود.
  • خرما حاوی قند زیادی است که می تواند منجر به افزایش قند خون در افراد دیابتی شود.
  • خرما سرشار از قند و پکتین است که باعث ایجاد حفره می شود، پس بهتر است بعد از خوردن خرما دهان خود را با آب بشویید.
  • افراد مبتلا به فشار خون پایین باید در مصرف خرما احتیاط کنند زیرا باعث افت ناگهانی فشار خون در افراد می شود.
  • خرمالو ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند.
  • خرمالو در برخی افراد باعث یبوست می شود.

دیدگاهتان را بنویسید