فواید خرمالو برای سلامتی / محدودیت ها و هشدارهای مصرف خرمالو را بشناسید


ساعت: 14:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916928

خرمالو یکی از شیرین ترین و خوش طعم ترین میوه هاست که خوردن آن در روزهای سرد پاییزی بسیار مطبوع است و خواص بی نظیری دارد.

به گزارش خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خرمالو یکی از میوه های لذیذ فصل پاییز است که بسیار خوش طعم و شیرین است و این روزها خوردن آن بسیار زیاد است.

این میوه عجیب طبیعتی گرم و مرطوب دارد و در انواع نرم و غیر نرم موجود است چرا که خواص فراوان آن تاثیر بسزایی در سلامت بدن دارد.

ارزش غذایی خرما

خرما سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. هر 100 گرم خرما دارای ارزش غذایی زیر است:

  • 60 تا 70 کیلو کالری انرژی
  • 75.5 گرم آب
  • 5.9 گرم فیبر
  • شکر 23 گرم
  • ویتامین C 7.6 میلی گرم
  • پتاسیم 210 میلی گرم
  • منیزیم 11 میلی گرم
  • آهن 0.15 میلی گرم


bd11b97e eed2 45f7 83ee 86cac02e07a6 خبر خاکستری

خواص خرما

خرما به عنوان یکی از محبوب ترین میوه های پاییزی شناخته می شود که خواص بی نظیری نیز دارد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد:

خواص خرمالو برای پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی

خرمالو یک داروی طبیعی برای پیشگیری از سرطان است. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم است. به همین دلیل برای افراد مبتلا به فشار خون مفید است. مصرف خرمالو همچنین از چسبیدن پلاکت ها و تشکیل لخته های خونی که منجر به حملات قلبی و مغزی می شود، جلوگیری می کند.

وجود رادیکال های آزاد عامل اصلی سرطان است. تنها راه رهایی از احتمال ابتلا به این بیماری استفاده از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مانند بهره گیری از خواص خرمالو است. زیرا آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد را از بین ببرند. با مصرف منظم خرما می توان از سرطان پیشگیری کرد.

فقط یک خرمالو متوسط ​​تقریباً 80 درصد نیاز روزانه به این ماده مغذی را تامین می کند. در نتیجه ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و از آن در برابر عفونت ها یا سموم میکروبی، ویروسی و قارچی محافظت می کند. می توان گفت: میوه خرما انتشار تومورها را در بدن کاهش می دهد. خواص ضد سرطانی این میوه برای جلوگیری از گسترش تومورها و انتقال آنها به سایر قسمت های بدن ثابت شده است.

خواص خرمالو برای درمان آسم و سرفه حاوی بلغم

برای درمان این بیماری باید دو عدد خرمای خشک را با کمی آب دم کنید. پس از جوشاندن خرمالو، آن را له کرده و با یکی دو قاشق عسل میل کنید. این روش جایگزین مناسبی برای مشکل آسم و سرفه است.

خواص خرما برای درمان سنگ کلیه

خرمالو میوه ای آبکی و مدر است. بنابراین مصرف این میوه پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و مثانه رنج می برند بسیار مفید است. آجیل خرما خرد شده نیز به دفع سنگ کلیه کمک می کند.

خواص خرمالو برای تقویت لثه

به احتمال زیاد افرادی که با کمبود ویتامین C دست و پنجه نرم می کنند در فصل زمستان و فصل سرما دچار خونریزی لثه می شوند. این افراد با خوردن خرما می توانند لثه های خود را تقویت کرده و ویتامین C را در بدن خود جذب کنند. در نتیجه ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و از آن در برابر عفونت ها یا سموم میکروبی، ویروسی و قارچی محافظت می کند.

خواص خرمالو برای درمان یبوست

خرمالو به حدی ملین است که زیاده روی در مصرف آن باعث اسهال در فرد شود. درصد فیبر و آب موجود در این میوه بالاست، بنابراین یک درمان موثر و سالم برای رفع یبوست است.

خواص خرمالو برای بهبود رشد کودکان

اگر فرزندی در حال رشد دارید، حتما خرما را در برنامه غذایی او قرار دهید و از اثرات مثبت آن بهره مند شوید. خرمالو میوه ای خوشمزه، مغذی، مغذی و انرژی زا برای کودکان است.

خواص خرمالو برای بهبود بینایی

خرما سرشار از ویتامین های B کمپلکس است و به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند به بهبود عملکرد چشم کمک کند. میوه خرمالو در کاهش بیماری های چشمی مانند گلوکوم، آب مروارید و شب کوری موثر است. البته ماده ای به نام لوتئین به همراه زآگزانتین که یکی از خواص خرمالو است یکی از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی محسوب می شود که به بهبود بینایی کمک می کند.

خواص خرمالو برای درمان زخم معده

با توجه به اینکه خرمالو حاوی فیبر است، برای بهبود هضم غذا بسیار مفید است. در مورد مسمومیت گوارشی نیز می توان به آن اشاره کرد.

خرما در درمان کبد چرب

آنتی اکسیدان موجود در خرمالو نقش بسیار خوبی در دفع سموم از بدن و سلامت سلول های کبد دارد و در درمان کبد چرب نیز موثر است.

خواص خرما برای کاهش وزن

خرما دارای مقدار زیادی فیبر، پروتئین و ویتامین های مختلف است، خرما نیز می تواند دلیلی برای کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باشد و می تواند به رژیم غذایی افرادی که قصد کاهش وزن دارند اضافه شود. از طرفی خرمالو حاوی مقادیر زیادی آب است که می تواند در افزایش سرعت متابولیسم و ​​متابولیسم بدن موثر باشد. برای بهره مندی از این خاصیت، باید صبحانه بخورید.

خواص خرما برای جوانسازی پوست

خرمالو از جمله میوه هایی است که برای پوست مفید است و این به دلیل محتوای بالای ویتامین C موجود در آن است.

خواص خرمالو برای از بین بردن شوره سر

از جمله ویتامین های موجود در خرما می توان به ویتامین A و E اشاره کرد که سطح پوست سر را نرم کرده و شوره سر را از بین می برد.


99122d1c 74ff 49cb a0fa 6f494de2f34b خبر خاکستری

عوارض و مضرات مصرف خرمالو

  • خرمالو را با معده خالی نخورید زیرا باعث انسداد دستگاه گوارش، درد شکم و استفراغ می شود.
  • پوست خرمالو حاوی تانن است که می تواند باعث یبوست شود
  • خرما حاوی قند زیادی است که می تواند منجر به افزایش قند خون در افراد دیابتی شود
  • خرما سرشار از قند و پکتین است که باعث ایجاد حفره می شود، پس بهتر است بعد از خوردن خرما دهان خود را با آب بشویید.
  • افراد مبتلا به فشار خون پایین باید در مصرف خرما احتیاط کنند زیرا باعث افت ناگهانی فشار خون در افراد می شود.
  • خرمالو ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند
  • خرمالو در برخی افراد باعث یبوست می شود

بهترین زمان برای مصرف خرما

خرمالو میوه ای اسیدی است و مصرف آن باعث افزایش ترشح اسید معده می شود، بهتر است آن را با معده سیر بخورید تا غذای شما بهتر هضم شود.

دیدگاهتان را بنویسید