تخریب 2 هزار و 863 کلاس درس در مازندران / هزینه 910 میلیاردی برای تجهیز فضاهای آموزشی


ساعت: 13:36
تاریخ انتشار: 20/06/1301
کد خبر: 1896603

سرپرست اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس مازندران:

مهدی استادیان به حجم انبوه مدارس تخریب شده در مازندران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 13 درصد کلاس های درس استان شامل 2 هزار و 863 کلاس درس کاملا تخریب شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی استادیان سراوی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ با اشاره به گستردگی و پراکندگی مدارس مخرب و لزوم استانداردسازی در استان افزود: خوشبختانه با همه مشکلات و مشکلات و موانع مالی و اعتباری و همچنین نقل و انتقالات انجام شده. در دولت، مدارس این استان توانستند بازسازی شوند. در یک سال گذشته بیش از 2 هزار و 100 میلیارد ریال برای نوسازی، استانداردسازی و تجهیز مدارس استان جمع آوری و هزینه شد.

وی ادامه داد: تنها در معاونت نوسازی مدارس در یک سال از دولت سیزدهم 27 پروژه نوسازی فضای آموزشی با 134 کلاس درس با زیربنای 18803 متر مربع ساخته و تحویل داده ایم.

رئیس اداره نوسازی مدارس مازندران میزان سرمایه گذاری برای احداث این فضاهای آموزشی جدید را 1000 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در همین مدت بیش از 910 میلیارد ریال برای تجهیز فضاهای آموزشی اعم از مدارس، هنرستان ها و هنرستان ها هزینه شده است. و تهیه تجهیزات آموزشی مجازی

این اساتید همچنین به استانداردسازی سیستم گرمایشی فضاهای آموزشی در استان اشاره و بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته 200 کلاس درس در استان از نظر سیستم گرمایشی استاندارد شده و از استفاده از بخاری های خطرناک کاملا در امان بودند.

وی افزود: برای این پروژه حدود 200 میلیارد ریال هزینه شد و قطعا این طرح تا آخرین مدرسه و کلاس آخر ادامه خواهد داشت.

13 درصد مدارس مازندران به کلی تخریب شد

رئیس اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران نیز به حجم عظیم مدارس تخریبی در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 13 درصد کلاس های درس استان شامل 2 هزار و 863 کلاس درس به طور کامل تخریب شده است.

این اساتید با اشاره به بی توجهی در سال های اخیر به ایمنی و نوسازی فضاهای آموزشی در استان، افزودند: 618 کلاس درس در استان نیازمند نوسازی است و تا زمانی که شرایط مساعد پیش از آغاز به کار برود، بر اساس اولویت وارد این حوزه خواهیم شد. سال تحصیلی جدید، من دارم

سرپرست اداره کل نوسازی مازندران نیز بیشترین مدارس بلااستفاده را مربوط به مقطع ابتدایی دانست و اظهار داشت: از مجموع 613 مدرسه بلااستفاده حدود 483 مدرسه یعنی. 78 درصد مربوط به مدارس ابتدایی هستند.

وی افت تحصیلی بالا، کمبود دانش آموز و تجمیع مدارس را از دلایل اصلی حذف این فضاهای آموزشی از دایره آموزشی برشمرد و افزود: امیدواریم با برنامه ریزی جدی از این فضاها برای سایر بخش های آموزشی استفاده شود. همچنین.” .”، به صورت فرهنگی و مذهبی مورد استفاده قرار گیرد.

استادیان همچنین به سرانه فضای آموزشی در استان اشاره و تصریح کرد: مازندران از نظر استاندارد سرانه در حال حاضر به هزار و 136 مدرسه نیاز دارد که از این تعداد بیش از 730 مدرسه وابسته به مقطع ابتدایی هستند اما از نظر سرانه کشوری. این استان دارای 371 مدرسه و فضای آموزشی جدید است که امیدواریم در آینده نزدیک استان را به سرانه نزدیکتر کند.

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران در پایان خواستار حضور جدی خیرین برای ایجاد تحول در فضای تربیت بدنی استان شد و تاکید کرد: بر اساس قوانین مشارکت، خیرین باید دارای حضور پررنگی همچون گذشته تا بتوانیم بیشترین اعتبارات ملی را در دریافت این بخش دریافت کرده و به پروژه های در دست اجرا تزریق کنیم.

مدارس مازندران نیز مانند سایر سازه ها به دلیل قرار گرفتن در دشت های مرطوب و آب و هوای سرد و خشک کوهستانی با فرسودگی دست و پنجه نرم می کنند. این وضعیت نوسازی مدارس به عنوان مهمترین فضای آموزشی را به یک مسئولیت مستمر و بی پایان تبدیل می کند.

طبق اصول اولیه عمر مفید یک ساختمان آموزشی حدود 25 تا 30 سال است اما در مازندران به دلیل شرایط اقلیمی از این میزان کاسته می شود و باید به یقین گفت که نوسازی مدارس و سایر فضاهای آموزشی با توجه به اقلیم استان هرگز پایان نخواهد یافت.

ساختمان های آموزشی، فرهنگی و ورزشی همواره نسبت به سایر سازه های مشابه عمر کوتاه تری دارند و به همین دلیل وقتی وارد دهه دوم زندگی خود می شوند، کابوس ناامنی و خرابی گریبانشان را می گیرد. این وضعیت باعث شده است که در چند دهه گذشته اکثر مدارس استان دچار ریزش شوند.

ساخت یا نوسازی مدارس یکی از اولویت هایی بوده است که از انقلاب تا به امروز وظیفه دولت و همه هیئت های امناء بوده است. بر اساس گزارش های رسمی، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 تا به امروز حدود 19 هزار کلاس درس در مازندران ساخته شده است.

همچنین گزارش ها حاکی از آن است که مازندران در حال حاضر دارای 3488 مدرسه با بیش از 22000 کلاس درس است که بر اساس آمار جدید حدود 85 درصد از آنها نوسازی و ایمن سازی شده و مطابق با استانداردهای رسمی کشور است و 15 درصد آن در حال تخریب است. و نوسازی یا مقاوم سازی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید