تخصیص منابع و اعتبارات با تکیه بر آمار و اطلاعات انجام می شود


ساعت: 14:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1905332

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه توزیع منابع و اعتبارات با تکیه بر آمار و اطلاعات انجام می شود، بر ضرورت ایجاد تحول در مرکز آمار ایران و مکانیزه شدن فرآیندها در این مرکز تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محبر در مراسم روز آمار و برنامه ریزی، آمار و اطلاعات را نقش کلیدی و اساسی در اداره و اداره کشورها ایفا می کند و اظهار داشت: امروز اداره هیچ کشوری بدون داده ها و اطلاعات دقیق امکان پذیر نیست و در صورت برنامه ریزی بر اساس داده ها است و در صورت عدم دقت آمار، اعتبارات در بخش های غیر اولویت دار هزینه می شود و این مشکل در نهایت منجر به از دست رفتن منابع و امکانات کشور می شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسترها و سیستم های دیجیتال بر زندگی خصوصی مردم و همچنین نحوه اداره کشورها تاثیر گذاشته است، افزود: امروزه رفتار، تمایلات، سلیقه ها و جهت گیری های هر فرد در فضای مجازی و دنیای دیجیتال مورد ارزیابی و تحلیل قرار می گیرد و این امر اطلاعات می تواند توسط دیگران استفاده شود، چه دوست و چه دشمن.

وی با تاکید بر اینکه شخصی سازی در برنامه ریزی مشکلی جدی است، ادامه داد: دنیا به سمت تجویز داروهای مختلف برای هر فرد حتی برای درمان افراد مبتلا به همان بیماری ها می رود که این حوزه نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به کارکنان و مدیران مرکز آمار ایران با بیان اینکه نقش شما در اداره کشور قابل مقایسه با گذشته نیست، تصریح کرد: اگر عملکرد شما مثبت باشد می تواند کشور را به مطلوب ترین نقطه برساند. و اگر این عملکرد ضعیف باشد می تواند منجر به اتلاف منابع شود.

وی تدوین و جمع آوری اطلاعات و آمار دقیق را امری فرادستگاهی و فرادستی می داند و افزود: همکاری دستگاه ها برای جمع آوری داده های دقیق بسیار مهم است و در صورتی که همه دستگاه ها اطلاعات خود را در اختیار مرکز آمار قرار ندهند. ایران صادقانه و به موقع سطح کیفی خدمات این مرکز نمی تواند آنچنان که باید کارآمد و کمک کننده باشد.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: گزارش هایی که از نرخ تورم، نقدینگی، رشد پایه پولی و سایر شاخص ها ارائه می شود مربوط به گذشته است اما آنچه مهم است آینده نگری و پیش بینی ما در خصوص این شاخص هاست که جدا از از طریق تجزیه و تحلیل، اطلاعات و آمار دقیق امکان پذیر نیست، بنابراین نهادها باید موظف باشند دقیق ترین و صحیح ترین آمار ممکن را در اختیار تصمیم گیرندگان کشور قرار دهند تا میزان خطا در تصمیم گیری ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد. حداقل ممکن

مخبر، گذار به آمارگیری هوشمند و مکانیزه را مهم و ضروری ارزیابی کرد و گفت: به جای اینکه هر چند سال یک بار به روش سنتی سرشماری و آمارگیری نفوس و مسکن انجام دهیم، باید از نرم افزارها و روش های نوین استفاده کنیم. آخرین آمارهای بلادرنگ تا بتوانیم به درستی اولویت ها را برای تخصیص منابع شناسایی کنیم.

وی همچنین بر لزوم بازتعریف برخی شاخص ها تاکید کرد و تصریح کرد: امروز بازتعریف برخی از شاخص ها در اولویت قرار دارد چرا که تعیین نرخ بیکاری در تصمیم گیری در موضوعات کلان اقتصادی مانند اشتغال زایی مهم و کلیدی خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه توزیع منابع و اعتبارات با تکیه بر آمار و اطلاعات انجام می شود، بر ضرورت ایجاد تحول در مرکز آمار ایران و مکانیزه شدن فرآیندها در این مرکز تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید